Crenicichla Missioneira, erfarenheter/info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Crenicichla Missioneira, erfarenheter/info?

    Skall skaffa ett nytt akvarium till mina dvärggäddor (Cr. Regani) och skaffa en större sort av Crenicichla.

    Har fastnat hårt för Crenicichla missioneira , tycker den påminner mycket om vår nordiska gädda med sina band på sidan.

    Någon som har eller har haft denna arten?

    Den är inte en av dom "populära" gäddorna så information är begränsad, men den verkar vara en av de mellanstora Crenicichlorna iaf och bli ca 25-26 cm.

    Mitt andra alternativ är helt vanlig Saxatilis rakt upp och ner men den här verkar mycket mer spännande.
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #2
    Jag har haft missionera. Vi fångade dem i Rio Cuareim på gränsen mellan Uruguay och Brasilien. Mina dog dessvärre snabbt pga klantighet från min sida - trasig pump. Otroligt läcker firre som är ganska aktiv i karet. Beteendemässigt är det en betydligt aktivare firre än många andra gäddor. Ser ut som en fiskätare men äter tydligen främst ryggradslösa djur. Delar biotop med C celidochilus. Jag skulle tro att de kan anses vara medelaggressiva gäddciklider.

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Sjödin
      Jag har haft missionera. Vi fångade dem i Rio Cuareim på gränsen mellan Uruguay och Brasilien. Mina dog dessvärre snabbt pga klantighet från min sida - trasig pump. Otroligt läcker firre som är ganska aktiv i karet. Beteendemässigt är det en betydligt aktivare firre än många andra gäddor. Ser ut som en fiskätare men äter tydligen främst ryggradslösa djur. Delar biotop med C celidochilus. Jag skulle tro att de kan anses vara medelaggressiva gäddciklider.
      Hej! Vad roligt! Trodde nästan inte på svar!

      De som finns hos Glaser skall vara runt 15 cm, funderar på att chansa på att få ett par direkt. Alldeles för dyr firre för att köpa ett "gäng" utav och sen få ut ett par...

      Jepp har förstått att dom delar biotop med bl.a. celidochilus. Men behöver dom en kallperiod?!

      Har inte hittat någon info om detta på Missioneiran men på Celidochilus'en så är de ett måste enligt många.

      Kommentar

      Arbetssätt...