Mitt 375 liter's tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carpus
    Användare
    • september 2012
    • 142

    Mitt 375 liter's tanganyika

    Hej

    Nu har mina sa fiskar fått flytta och ge plats för kommande tanganyikaprojekt. Karet är ett standard 375 liters med ett tetratec 1200 ytterfilter och en stor filterhörna som drivs av en nanostream 6025. Temp 25 grader, pH 8,5 kh 12.
    Karet har varit igång i drygt 2 veckor, så till helgen blir det nog en tur till nol för att införskaffa lite fisk.
    Planen är att ha ett par A compriceps, någon snäcklekare, kanske några hästnosar samt någon stimfisk. Väger mellan leptosoma eller tanganyika killi, dock verkar den senare lite väl "stirrig" för min smak. Skulle det bli bra med leptosoma i detta kar?
    Jag skulle även vilja ha tips på lite grövre sand/ grus att blanda med blästersanden jag har, för ett naturligare utseende.
    Första bilden på karet blir med mobilen, då jag inte orkade plocka fram systemkameran
    Bifogade filer
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av Carpus
    Hej

    Nu har mina sa fiskar fått flytta och ge plats för kommande tanganyikaprojekt. Karet är ett standard 375 liters med ett tetratec 1200 ytterfilter och en stor filterhörna som drivs av en nanostream 6025. Temp 25 grader, pH 8,5 kh 12.
    Karet har varit igång i drygt 2 veckor, så till helgen blir det nog en tur till nol för att införskaffa lite fisk.
    Planen är att ha ett par A compriceps, någon snäcklekare, kanske några hästnosar samt någon stimfisk. Väger mellan leptosoma eller tanganyika killi, dock verkar den senare lite väl "stirrig" för min smak. Skulle det bli bra med leptosoma i detta kar?
    Jag skulle även vilja ha tips på lite grövre sand/ grus att blanda med blästersanden jag har, för ett naturligare utseende.
    Första bilden på karet blir med mobilen, då jag inte orkade plocka fram systemkameran
    Grövre grus/sand/småstenar finns ju ett sätt att hitta i lagom naturlig mix... Gå till ett vattendrag, sjö eller hav och spada upp en hink. Du borde få en bra kombination av olika storlekar för mest naturliga utseende.

    Kommentar

    • Streamstone
      Användare
      • augusti 2013
      • 241

      #3
      Håller med där. Ut på en promenad och plocka med dig en hög småsten av blandade valörer. Vill du göra det lite mer enkelt och bekvämt för dig så har du väl tex Plantagen i Kungsbacka. Dom har påsar med diverse mindre stenar tror jag. Leptosoma har jag förstått kan bli en utmaning att få till att funka optimalt bra ihop i kar under runt 500 l. Men inga regler utan undantag. Vet att Kent i Nol brukar vara medgörlig att man kan få lämna tillbaka fisk om man inte tycker att det funkar annars. Vill du ha en större grupp/stim skulle Paracyprichromis nigripinnis funka utmärkt. Många tycker dock att dom ser lite tråkiga ut. Jag tycker dom är vackra även om hela deras färgpotential inte alltid syns så tydligt. Hanarna gillar att hålla till i och kring större lodräta skrevor och stenformationer.

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Hej!

        Tror absolut att leptosoma funkar fint. Låter som att du inte tänker ha något som konkurrerar med dem så kommer fungera bra. Var inte blyg i antalet bara. Minst 20 stycken tycker jag. Kom ihåg vilken sort du köper om någon gång vill utöka din grupp.

        Kommentar

        • Carpus
          Användare
          • september 2012
          • 142

          #5
          Hur många killi är lämpligt till mitt kar om jag kör på sådana istället för leptosoma?
          Stimmar dessa något?

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Har aldrig haft dem så vet inte så mycket om dem. Punkfredd kanske vet?

            Kommentar

            • Carpus
              Användare
              • september 2012
              • 142

              #7
              Efter en långs stunds velande, fick ett gäng leptosoma " malasa" följa med hem från Nol

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Tror att ditt velande gör dig mycket nöjd, när du har dessa vackra fiskar i ditt kar!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Ursprungligen postat av Carpus
                  Efter en långs stunds velande, fick ett gäng leptosoma " malasa" följa med hem från Nol
                  Jag tror att det var ett bra val.

                  Kommentar

                  • Carpus
                    Användare
                    • september 2012
                    • 142

                    #10
                    Tanken är att leptosomorna ska få gå själva ett tag och förhoppningsvis leka och bli fler.
                    Skulle det gå bra att slänga i några multisar eller kan de sno ev yngel?

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      "Cypris" yngel håller sej till ytan, ska mycke till om "multisar" ger sej upp dit, så du kan lugnt ha dom ihop.Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • Carpus
                        Användare
                        • september 2012
                        • 142

                        #12
                        Hittills fungerar leptosomorna bra, en ganska dominant hane men de andra får vara med och slipper stå upptryckta i ett hörn.
                        Bjuder på en kass mobilbild från ikväll, måste verkligen ta tag i fotandet igen.Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 568,3 KB
ID: 689471

                        Kommentar

                        • Carpus
                          Användare
                          • september 2012
                          • 142

                          #13
                          Efter att ha överlevt ytterligare en vecka i gruvan, belönade jag mig genom att sätta mig i bilen och köra till Nol för att fylla på fiskbeståndet.
                          Dagens nyförvärv blev en liten grupp vf T irsacae "ikola". Coola fiskar som förhoppningsvis ska funka bra i karet

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Ursprungligen postat av Carpus
                            Efter att ha överlevt ytterligare en vecka i gruvan, belönade jag mig genom att sätta mig i bilen och köra till Nol för att fylla på fiskbeståndet.
                            Dagens nyförvärv blev en liten grupp vf T irsacae "ikola". Coola fiskar som förhoppningsvis ska funka bra i karet

                            Extremt coola fiskar! Hoppas det går bra med dem.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Gud så spännande, vad kostade de?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...