Sydamerikanska rovfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olles
    Användare
    • augusti 2013
    • 15

    Sydamerikanska rovfiskar

    Jag har ett akvarium på 600 liter och undrar om ni har något förslag på rrovfiskar eller ciklider jag kan ha i det? Dom ska funka med påfågelciklider o Texas, guldsöm och Jack Dempsey? Några tips? Tacksam för svar.

    MvH
  • Uffe Lindström
    Användare
    • maj 2005
    • 285

    #2
    Hej!
    Om du menar att du redan har dessa 4 arter så lär akvariet vara mer än fullt med dessa när de är fullvuxna.

    Men annars generellt som förslag skulle jag av SA tänka mig att någon Caquetaia art kan fungera.
    Dom har lite attityd och äter det mesta dom får in i munnen... och den är ju ganska stor.
    Både Caquetaia myersi och Caquetaia spectabilis går att få tag i från ex. Imazo.
    Jag har själv ett par Caquetaia spectabilis

    Mvh
    Uffe

    Ursprungligen postat av Olles
    Jag har ett akvarium på 600 liter och undrar om ni har något förslag på rrovfiskar eller ciklider jag kan ha i det? Dom ska funka med påfågelciklider o Texas, guldsöm och Jack Dempsey? Några tips? Tacksam för svar.

    MvH 
    www.youtube.com/user/Uffelimpan

    Kommentar

    • Olles
      Användare
      • augusti 2013
      • 15

      #3
      Tack för svar

      Nej jag har dom inte bara Jack Dempsey ett par och guldsömsömsciklid men jag gillar de andra och kanske funderar på dom andra också. Men tack så mycket för förslaget. Jag ska läsa på om dem.

      någon som tror att ett par ormhuvudfiskar skulle kunna funka?

      MvH

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #4
        Ormhuvudfiska "channor" ska man helst ha i artkar och många av dem kräver kallperioder och trivs bäst i välplanterade kar med låg cirkulation så egentligen tycker jag du ska skippa dem även om många monsterfisk ägare har sådana.

        Men vill du ha nått liknande som kommer från Sydamerika och är en rovfisk och finns i olika storlekar så kolla på Crenicichla släktet.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • Olles
          Användare
          • augusti 2013
          • 15

          #5
          Okej. Det får bli någon annan sort då.

          Ursprungligen postat av affealien
          Ormhuvudfiska "channor" ska man helst ha i artkar och många av dem kräver kallperioder och trivs bäst i välplanterade kar med låg cirkulation så egentligen tycker jag du ska skippa dem även om många monsterfisk ägare har sådana.

          Men vill du ha nått liknande som kommer från Sydamerika och är en rovfisk och finns i olika storlekar så kolla på Crenicichla släktet.

          Okej ej tack så mycket. Jag undrade bara. Dom var väldigt fina. Jag ska kolla fakta om dom. Vet någon va de brukar kosta unjefär? Och vilken av dom många olika sorterna, gärna någon av de med lite färg eller fina mönster tycker ni skulle passa? Har arten något svenskt namn?
          Senast redigerad av Olles; 22 december 2013, 10:00.

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Priserna skiljer nog ganska mycket mellan de olika arterna beroende på storlek och hur vanliga de är i handeln. Från 150kr och uppåt kostar de nog skulle jag tro.

            Gäddciklider brukar väll gruppen ha som handelsnamn i Sverige tror jag.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Olles
              Användare
              • augusti 2013
              • 15

              #7
              Okej tack.

              Mvh

              Kommentar

              Arbetssätt...