Hjälp vad händer????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    NCS Medlem
    • juni 2013
    • 117

    Hjälp vad händer????

    Hej
    för två dagar sedan bytte jag ut rötter i min kub. Enligt säljaren var det körsbärsgrenar jag köpte. Idag upptäcker jag en vit matta över rötterna/ grenarna, lite som mögel fast vit och ser jätte slimigt ut. (Har inte vågat känna på detta då jag inte vill att det lossnar och åker runt i kuben.)
    Är detta en naturlig prossess som sker med grenarna och som inte påverkar mina fiskar ELLER är det akut och få ur dessa och tvätta av dem.

    Hoppas ni kan hjälpa mig med detta. Kuben har scalarer och Apistgamma Veija som invånare ska kanske tilläggas. Ett innefilter som funkat klockrent.

    VAD GÖR JAG.... sofflocket och relaxar eller stressbyte av vatten och ut med rötter för rengöring

    Tack på förhand
    Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det är med all säkerhet stärkelseklister eller "kräm" med andra ord. Alltså det du får när du reder med potatis- eller majsmjöl. Det är inte ovanligt med nya grenar. Det påverkar förstås vattnet men jag vet inte exakt hur. Det bör alltså inte innehålla kväve och ge problem med nitrit eller nitrat. Däremot förbrukar det förstås syre.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #3
      ner med en slang och pilla och sug ut det. Har fått liknande på sugpropparna till ett par doppvämare jag köpte. Knappast farligt men ser lite skumt ut.

      Kommentar

      • roedkft
        Användare
        • juni 2010
        • 189

        #4
        Har råkat ut för samma sak ett par ggr och då med nya grenar. Har aldrig märkt att det skulle påverka fiskarna. Enklaste sättet att få bort det är att ta en kökssvamp och dra lite försiktigt så brukar det mesta följa med. Det som blir kvar har försvunnit efter ett tag.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Sofflocket låter som det trevligaste alternativet

          Vad jag har läst i andra trådar så är det, som andra sagt tidigare, bara att låta det vara. Det är en naturlig process som är övergående. Eftersom det eventuellt förbrukar syre kan du ju se till att du har lite extra rörelse på ytvattnet för säkerhets skull så att du kan njuta i fulla drag på soffan

          Kommentar

          • Lillemor
            NCS Medlem
            • juni 2013
            • 117

            #6
            Tack alla.

            Skönt med detta forum där man får en massa bra svar. Är så tacksam att ni orkar svara.

            Detta med syret stämmer nog bra. Igår upptäckte jag att de stod vid ytan så jag flyttade lite på pumpen, hade satt den för djupt så jag hade nästan ingen ytrörelse alls. Bara någon timme senare så gled de runt som vanligt igen. Ska ta en sväng med slang som Bosse G skrev.

            Lillemor
            ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

            ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

            Kommentar

            • {_AquA_}
              Användare
              • februari 2013
              • 1299

              #7
              Ursprungligen postat av Lillemor
              Tack alla.

              Skönt med detta forum där man får en massa bra svar. Är så tacksam att ni orkar svara.

              Detta med syret stämmer nog bra. Igår upptäckte jag att de stod vid ytan så jag flyttade lite på pumpen, hade satt den för djupt så jag hade nästan ingen ytrörelse alls. Bara någon timme senare så gled de runt som vanligt igen. Ska ta en sväng med slang som Bosse G skrev.

              Lillemor
              ta ut roten..koka den.. skrubba den och sätt ner den igen
              // Nasser H

              Följ mina projekt:

              Tråd 1:
              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

              Finns mer gott på följande sida!
              Min Zoon:
              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

              Kommentar

              • Mreque
                Användare
                • juni 2011
                • 348

                #8
                Ursprungligen postat av {_AquA_}
                ta ut roten..koka den.. skrubba den och sätt ner den igen
                Det ska inte behövas, att det blir något som liknar "Svamp" alltså vit sörja på grenar är inget ovanligt, eller farligt.

                Kommentar

                • Lillemor
                  NCS Medlem
                  • juni 2013
                  • 117

                  #9
                  Ursprungligen postat av {_AquA_}
                  ta ut roten..koka den.. skrubba den och sätt ner den igen
                  Lite väl stor och spretig för den manövern. 60x60 skulle behöva ett resturangkök för det.

                  Ursprungligen postat av Mreque
                  Det ska inte behövas, att det blir något som liknar "Svamp" alltså vit sörja på grenar är inget ovanligt, eller farligt.
                  Nä, jag tror inte att det ska vara någon ko på taket. Gjorde som Bosse G skrev här ovan och sög bort eländet. Fiskarna tuffar omkring som vanligt.

                  Blev bara lite orolig då jag hade lek för första gången i baljan. Men efter två dagars hårt jobbande med att fläkta och hålla de andra på avstånd så var rommen borta på morgonen. Antar att de behöver några ggr för att klara tiden ut. Då dessa är en av mina favvisar så blev det lite extra oroligt. Skulle gärna ha lite småttingar även om det bara är den odlade sorten.

                  Lillemor
                  ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                  ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                  Kommentar

                  Arbetssätt...