Desorienterad Hästnoshona ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • augusti 2013
    • 241

    Desorienterad Hästnoshona ?

    Ena stunden allt frid och fröjd och allt som vanligt. Plötsligt får hästnoshonan total tuppjuck och far runt helt okontrollerat. Nu kan jag ju inte helt säkert säga om något särskilt hände, även om jag satt och tittade i karet när det hände. Men till synes inträffade inget märkbart som kunde utlösa det här - att hon kanske åkte på nåt däng av nån fisk eller blev uppskrämd av nåt och körde in huvet i en sten eller nåt.

    Hur som helst beter hon sig som om hon fått hjärnblödning och tappat orienteringen. Eller fastnat i nån slags panikattack. Gör snabba knyckiga simryck åt alla håll och kanter som om hon försöker fly men har ingen kontroll. Sen ligger hon helt blickstilla en stund och flämtar och man ser att hon är uppjagad. Just nu är nattljuset igång och nu var det ett tag sedan jag såg henne.

    Ingen annan fisk har visat något avvikande beteende och ser friska och krya ut och vattenvärdena är lika bra som vanligt. Nån som vet nåt vad det kan vara fråga om? Är riktigt orolig att hon slocknar och vandrar vidare. VIltfångade E. marksmithi växer antagligen inte på träd heller. Hanen tror jag inte kan vara orsaken, han har varit beundransvärt ömsint om sin hona på ett sätt jag aldrig sett en fisk bete sig.
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    #2
    Det hände mig när mina kongotetror och scalarer käkade en Långben, som antagligen satt i sig något giftigt. Dock la dom sig uppochner mellan varven.

    Kommentar

    • Mreque
      Användare
      • juni 2011
      • 348

      #3
      Kan ju ha varit något så enkelt som en parasit eller liknande? eller om fisken är gammal ?

      Kommentar

      • Streamstone
        Användare
        • augusti 2013
        • 241

        #4
        Tror nog inte hon har åldern emot sig - inte helt utvuxen än. Parasit, eller annat magproblem - inte uteslutet, dom har väl känsliga tarmsystem tex. Lite väl explosiv reaktion bara. Kan dom få akuta magkramper tro? Hon visade inga tecken på yttre irritation. Dessförinnan betedde hon sig fullt friskt, pigg och alert. Får hoppas och hålla tummarna att hon tillfrisknar och mår bra i morgon när jag kommer hem från jobbet.

        Kommentar

        • Streamstone
          Användare
          • augusti 2013
          • 241

          #5
          Gôtt mos

          När jag kom hem från jobbet var hästnosa framme, pigg, alert och matglad. Härligt! Känns oerhört skönt. Jävligt skumt det som hände dock.

          Kommentar

          • Joakim Birgersson
            Användare
            • augusti 2013
            • 202

            #6
            Skönt det ordnade sig. Alltid favoritfiskar som råkar illa ut, men nu verkar det ju gått bra.
            720 l. Malawi mbuna
            720 l. Tanganyika
            112 l. Yngel och karantän

            Kommentar

            Arbetssätt...