Besvärlig sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Besvärlig sjukdom

    Jag har fått någon besvärlig sjukdom i ett av mina akvarium. Symptomen är allmänn slöhet (ligger på bottnen och vilar) sammanhållna fenor och viss hud grumling. Jag har saltat upp akvariet ca 1.5 dl till 100 liter vatten, höjt temperarturen till 29° och medicinerat mot vita prick/hudparasiter med Waterlife Protozin. Efter tre dagar är alla fiskar sämre, fler verkar drabbade och mina sydamerikanska kulfiskar verkar döende med "fjällande" hud.

    Några tips? Vad göra?

    Mvh

    Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Har du testat vattnet och gjort ordentliga vattenbyten?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Jag har svårt att se att vattnet skulle vara ett problem. Akvariet har varit igång en månad, startar med sand och vatten från gammalt akvarium. Måttligt med fisk och måttlig matning. Regelbundna vattenbyten. Bra filtrering. Inga problem förrän nu i fredags.

      mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Kolla om du har nitrit i vattnet! Nitrit är lömsk!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #5
          Ursprungligen postat av olof
          Jag har svårt att se att vattnet skulle vara ett problem. Akvariet har varit igång en månad, startar med sand och vatten från gammalt akvarium. Måttligt med fisk och måttlig matning. Regelbundna vattenbyten. Bra filtrering. Inga problem förrän nu i fredags.

          mvh

          Olof
          Spelar ingen roll, Mät upp ALLT. Har du inte själv då kan du gå till zooaffär för att testa ditt vatten.

          Utan att ha mätt upp vattnet är allt vi säger här på forumet spekulationer som inte leder någon vart förutom att fiskarna får lida längre.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Jag mäter aldrig mitt vatten. Jag har mycket svårt att se att det skulle kunna vara problemet. 160 liter akvarium, inkört men inte stått så länge att det sammlats mycket biomassa, rejält filterfack och bra cirkulation, regelbundna vattenbyten (30% varje vecka), lite fisk, och måttlig matning. jag har ett exakt likadant akvarium under med lite mindre fisk men samma matning som jag kört igång samtidigt och där fungerar det kanon.

            mvh

            Olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Bosse G
              NCS Medlem
              • november 2013
              • 235

              #7
              Har haft akvarie sedan slutet av 60-talet med några kortare avbrott. Har aldrig haft nitrit i något kar så vitt jag vet förrän i september i år. Mina uppförde sig precis som dina. Så blunda du för möjligheten att det är problem med vattnet om du vill. Det är dock ganska enkelt att kontrollera om man har lust och orkar.
              Alla rekommenderar dig att testa vattnet, Gör som du vill. Eller testa och säg att dom har fel GOOD LUCK!!!!!!!!!1

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Jo jag vet. Jag inser att jag kan ha fel och ni rätt. Har dock inget test eftersom jag som nämnt aldrig gör tester. Hade det funnits en akvariebutik i stan hade jag testat men det finns det inte.

                Jag tycker i vart fall att jag borde jag få en positiv effekt av ett 30% vattenbyte jag gjorde i fredags + salttillsats om nitrit var problemet. Är dessutom inte andnöd första symptomet på nitrit? Detta har jag inte sett i akvaret.

                Mvh

                Olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Bosse G
                  NCS Medlem
                  • november 2013
                  • 235

                  #9
                  jag gjorde 3x50% på 2 dagar. sedan bytte jag nog 20-30% om dagen i 2 veckor innan det gav med sig. Om det andra karet har fungerat perfekt och har varit igång längre kan jag tänka mig att du kan krama ur det filtret i det du har problem med. Du behöver nog alla nyttiga bakterier du kan få om det är nitrit. Det lär du märka med ett par snabba vattenbyten.Jag skall erkänna att jag var helt chockad över vad om hände. Hade exakt samma symptom som du har med undantag av fjällande hud. Mina stod helt håglösa på botten och flyttade sig knappt om jag kliade dom på ryggen. Inte en enda uppe i ytan..

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    En av kulfiskarna dog idag. Var förbi en akvariebutik och testade vattnet. Som jag misstänkte ingen nitrit.

                    Mottar gärna tips på hur jag räddar återstående fiskar i akvariet.

                    Mvh

                    Olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Mreque
                      Användare
                      • juni 2011
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av olof
                      En av kulfiskarna dog idag. Var förbi en akvariebutik och testade vattnet. Som jag misstänkte ingen nitrit.

                      Mottar gärna tips på hur jag räddar återstående fiskar i akvariet.

                      Mvh

                      Olof
                      Det var ju bra det iaf, hur var det med nitrat ? lågt antar jag för dem brukar ju testa alla.

                      Testa och kör med baktopur eller vad den heter, ett bredspectrum i tablettform mot parasiter och bakterier.

                      Kommentar

                      • Bosse G
                        NCS Medlem
                        • november 2013
                        • 235

                        #12
                        Låter märkligt. Har du kommunalt vatten eller egen brunn? Om du har kommunalt ring dit och fråga om det hände något sist du gjorde vattenbyte. Har du köpt någon ny fisk nyligen eller matat med någon ny mat (Levande eller fryst)? Förutsätter att ni tog pH värde i också idag. Kan du ta ett kort?

                        BG

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Den andra kulfisken avlivades igår.

                          Jag har kommunalt vatten och det har inte varit något konstigt med det. Då jag har flera akvarier med liknande skötsel utgår jag från att vattnet inte är problemet. Inga nya fiskar, ingen ny mat (räkmix, och några frysta röda mygg). Vann lite flytväxter på akvarieföreningens lotteri. Kan ha kommit in något där (svårt att tro att sjukdomen i sig kommer därifrån men ev. någon vektor)?

                          Uppenbarligen hade Waterlife Protozin ingen effekt. Frågan är om det är lönt att prova någon annan medicin utan att veta riktigt vad det är för problem. Jag har generellt dålig erfarenhet av medicinering (fiskarna blir inte friska, jag slänger pengar på medicin).

                          Det finns egentligen inte så mycket att ta foto av. Ett gäng hängiga fiskar som trycker vid bottnen vissa med sammandragna fenor. Kulfiskarna drabbades hårdare, troligen pga deras speciella hud. Det känns lite sorgligt, jag har haft dem i flera år och den största hade växt från ca. 2 cm till 6 cm. Sorgligt att se dem sjuka, den ena grävde till och med ner sig i sanden.

                          mvh

                          Olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Bosse G
                            NCS Medlem
                            • november 2013
                            • 235

                            #14
                            Sorry! Inga mer idéer. Varken bra eller dåliga.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...