Webkamera til akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KjellM
    NCS Medlem
    • november 2006
    • 172

    Webkamera til akvariet?

    Noen som vet om det finnes noen gode og ikke altfor dyre webkamera til akvariet?

    Hadde vært kul og sette opp et webkamera slik at alle som vil kunne titta på akvariet når som helst.
    Det måtte være av god kvalitet slik at fargene kommer frem.

    Er det noen som har gjort dette før?

    Tenkte å sette et på min 2100 liter Tanganika om det er mulig (og ikke altfor dyrt).

    KjellM
  • Uffe Lindström
    Användare
    • maj 2005
    • 285

    #2
    Kul idé som jag själv funderat på. Både som rolig grej och att jag jobbar borta i veckorna och en sambo som inte ger så fylliga och målande rapporter vad som händer i burkarna Skulle tro att det är fler än Kjell och jag som är sugen på Webkamera

    Tyvärr har jag förslag på webkamera utan en fråga till dom som vet och kan...
    Hur gör man enklast för att få det att fungera när man väl har sin "inte alltför dyra webbkamera"?

    Mvh
    Uffe

    Ursprungligen postat av KjellM
    Noen som vet om det finnes noen gode og ikke altfor dyre webkamera til akvariet?

    Hadde vært kul og sette opp et webkamera slik at alle som vil kunne titta på akvariet når som helst.
    Det måtte være av god kvalitet slik at fargene kommer frem.

    Er det noen som har gjort dette før?

    Tenkte å sette et på min 2100 liter Tanganika om det er mulig (og ikke altfor dyrt).

    KjellM
    www.youtube.com/user/Uffelimpan

    Kommentar

    • jsv
      Användare
      • juni 2013
      • 51

      #3
      det finns en webkamera på teknikmagasinet där det följer med app så man kan kolla den lätt från sin mobil.
      kommer inte ihåg priset på den just nu iofs :s

      Kommentar

      • fart66
        Användare
        • januari 2012
        • 191

        #4
        Er du ute etter et kamera å ha oppe i akvariet eller et som du filmer utenifra?

        Kommentar

        • KjellM
          NCS Medlem
          • november 2006
          • 172

          #5
          Tenkte på et som filmer utenfra.
          Man kunne følge med på karet når man ikke er hjemme, men også slik at andre som vil kan se karet.

          Kommentar

          • Bosse G
            NCS Medlem
            • november 2013
            • 235

            #6
            Då får man väl se till att vara välklädd när man dyker ner i akvariet för att ansa. Stå där i Tanga skulle nog få nätet att gå i spinn LOL

            Kommentar

            • Oscarjl
              NCS Medlem
              • mars 2013
              • 41

              #7
              Det finns många många att välja på. Jag har en dlink 2230 tror jag den heter inne på sonens rum. (han är snart 2 år)
              Den har många bra funktioner som man inte behöver i det här fallet. Men just möjlighet att filma i mörker är kanske en nyttig sak med akvariefilmning. En kamera med stöd för wlan borde räcka bra.

              Kommentar

              • mkoa
                Användare
                • augusti 2013
                • 12

                #8
                Installerade precis min kamera mot akvariet. Det var en d-link dcs 932l med 640x480 upplösning. Är inte helt nöjd med upplösningen 320x240, men 640x480 är ok, men inte klockren. Funktionerna i övrigt är bra. Bra med trådlöst nätverk, mörkerläge och möjlighet att kolla kameran på mobilen. Installationen skulle vara enkel och var det förutom trådlösa inställningen som jag inte fick att funka via guiden, men var enkelt ordnat i inställningar via mydlink.

                Dock är inte mitt syfte med denna kameran att broadcasta akvariet, men skulle jag göra det skulle jag nog vilja att upplösningen är i hd (kanske ändå är ok med 640x480). Möjligen blev det lite sämre bild pga ljusförhållanden så kanske kan det ändå räcka till. Kan kanske testa igen för att se om det går att få bättre.
                Senast redigerad av mkoa; 18 december 2013, 12:21. Anledning: Fel upplösning i inställningar...

                Kommentar

                • KjellM
                  NCS Medlem
                  • november 2006
                  • 172

                  #9
                  Høres interessant ut. Virker som man må ha HD oppløsning for å få gode nok bilder og farger.
                  Har dator og tråløst modem - tremger man noe mer enn kamera da? Egen hjemmeside, eller bare en link til kamera?
                  Er avhengig av at kameraet monteres på skrå inn mot karet - ca to meter fra - håper det går bra.
                  dlink 2230 virker som et bra kamera, men det koster jo en del.

                  Kommentar

                  • mkoa
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 12

                    #10
                    Hade som sagt fel inställningar igår. Testade nu på lunchen igen och det blev ju betydligt bättre. Min kamera känner dock inte av natt och dag i akvariet så bra, men det går att ställa in manuellt efter tidsschema. Tycker att det funkar med denna upplösningen (640x480). Har vanligt ADSL med kass uppladdningshastighet, men det verkar fungera dugligt. Dock tror jag att det kan vara problem om man exempelvis vill kolla på streamad video samtidigt då jag har för mig att ADSL inte klarar av både upp och ner samtidigt utan får hoppa mellan dessa över tiden (rätta mig om jag har fel). Frames per second blir inte så bra då mitt ADSL inte riktigt verkar orka med, kanske blir det endast 2-3 frames per sekund (testat från mobilen med 3g nät) även om kameran klarar av 20 med denna upplösning. Det blir betydligt bättre på datorn, men sitter nu på samma nätverk så jag vet inte om den tar en direktväg mot kameran då så jag vågar inte riktigt uttala mig om det. För min del verkar det alltså vara bredbanded ADSL som begränsar mig...

                    Kommentar

                    • Oscarjl
                      NCS Medlem
                      • mars 2013
                      • 41

                      #11
                      Nej det stämmer inte om ADSL. Du har olika hastighet upp och ned men de tar inte ut varandra.
                      Det är nog det trådlösa mot kameran som är begränsande. Men testar du med mobilen så är det klart den som begränsar det hela.
                      Kan man dra ethernet så är det det bästa. Men det är inte så flexibelt.
                      /Oscar

                      Kommentar

                      • mkoa
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 12

                        #12
                        Bilder från kameran D-Link DCS 932L:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 21_32_15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,1 KB
ID: 689178Klicka på bilden för större version

Namn: 21_33_16.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,0 KB
ID: 689179

                        Kommentar

                        Arbetssätt...