Lamprologus lethops, den blinda cikliden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Lamprologus lethops, den blinda cikliden

    Ett tips är att hoppa med i Västafrikanska ciklidgruppen på facebook, mycket bra diskussioner och väldigt intressanta personer soom är aktiva där:
    Anton Lamboj
    Oliver Lucanus
    Heiko Bleher
    Lilian Moissonnier
    med flera med flera

    Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.



    Läste just att Oliver är den enda som har Lamprologus lethops i akvarium och att han var nära lek för ett år sedan, men är nu på väg att lyckas och det vore ju väldigt kul om det kunde spridas yngel av denna annorlunda ciklid.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av DaRe
    Läste just att Oliver är den enda som har Lamprologus lethops i akvarium
    Det är en rätt fantastisk fisk. Vore kul att veta hur han fått tag på levande ex: den lever på ganska stort djup i Kongofloden, och strömmen är så fruktansvärt stark att Stiassny inte kunde få ner fångstredskap till bottnen, utan bara kunde hitta exemplar som dragits upp till ytan strömmen (och då dött av tryckskillnaden). Strömmen är bokstavligen stark som ett horizontellt vattenfall, så kraftfull att fiskar inte överlever att ta sig från ena stranden till den andra, utan det är helt olika arter på bägge sidorna -- och fiskarna nere på bottnen måste hålla sig under stenblock för att inte spolas bort, och är blinda och vita som grottfiskar.

    Finns säkert mycket intressanta saker att upptäcka i de delarna av Kongofloden, fast det är ett race mot klockan, det finns flera ganska långt gångna planer att bygga vattenkraftverk där.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Han eller en nära bekant hade fångat dem och det luriga var just att ta upp dem och få dem att överleva. De är till att börja med svåra att få några och sedan dör de flesta på vägen upp eller efter någon timme/dag i akvarium. Gasbildning i blodkärlen. Men de har lyckats.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Det är en rätt fantastisk fisk. Vore kul att veta hur han fått tag på levande ex: den lever på ganska stort djup i Kongofloden, och strömmen är så fruktansvärt stark att Stiassny inte kunde få ner fångstredskap till bottnen, utan bara kunde hitta exemplar som dragits upp till ytan strömmen (och då dött av tryckskillnaden). Strömmen är bokstavligen stark som ett horizontellt vattenfall, så kraftfull att fiskar inte överlever att ta sig från ena stranden till den andra, utan det är helt olika arter på bägge sidorna -- och fiskarna nere på bottnen måste hålla sig under stenblock för att inte spolas bort, och är blinda och vita som grottfiskar.

        Finns säkert mycket intressanta saker att upptäcka i de delarna av Kongofloden, fast det är ett race mot klockan, det finns flera ganska långt gångna planer att bygga vattenkraftverk där.
        Han har skrivit en artikel i Cichlid News om dem, hur de fångades etc. Jag har för mig att det var professionella fångstmän som fångade dem. Jag får rota rätt på tidningen. Texten i artregistret är baserad på info från artikeln.

        Edit: Vi ju glömt att lägga upp min artbeskrivning!
        Edit: Nu finns arteskrivningen (lokala fångstmän var det som fångade firrarna)
        Senast redigerad av Ola Svensson; 10 december 2013, 12:34.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Uffe Lindström
          Användare
          • maj 2005
          • 285

          #5
          Kanontips David!
          Var in och kollade. Fina bilder också. Det finns riktigt mycket intressant i Västafrika och väldigt mycket man varken sett eller hört talas om i de akvarieaffärer jag varit i. Lite olika paletter och det vanligaste Västafrika har man väl sett. Men det finns ju så mycket mer...

          Mvh
          Uffe


          Ursprungligen postat av DaRe
          Ett tips är att hoppa med i Västafrikanska ciklidgruppen på facebook, mycket bra diskussioner och väldigt intressanta personer soom är aktiva där:
          Anton Lamboj
          Oliver Lucanus
          Heiko Bleher
          Lilian Moissonnier
          med flera med flera

          Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.



          Läste just att Oliver är den enda som har Lamprologus lethops i akvarium och att han var nära lek för ett år sedan, men är nu på väg att lyckas och det vore ju väldigt kul om det kunde spridas yngel av denna annorlunda ciklid.
          www.youtube.com/user/Uffelimpan

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Japp jag skrev häromdagen i gruppen att mitt intresse för Västafrika växte ordentligt på grund av den gruppen.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Uffe Lindström
              Användare
              • maj 2005
              • 285

              #7
              ... jag var ju redan igång med mitt intresse med mitt "snedsteg"s -inköp av Congochromis sabinae (som jag nu är säker på att de 2 minsta var honor, för den ena har börjat spela för hanen) ...så inte vart det mindre
              www.youtube.com/user/Uffelimpan

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                ... jag var ju redan igång med mitt intresse med mitt "snedsteg"s -inköp av Congochromis sabinae (som jag nu är säker på att de 2 minsta var honor, för den ena har börjat spela för hanen) ...så inte vart det mindre
                Förstår det
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Edit: Vi ju glömt att lägga upp min artbeskrivning!
                  Edit: Nu finns arteskrivningen (lokala fångstmän var det som fångade firrarna)
                  Och nu är den korrad Ett par kursiveringar saknades.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...