Projekt, Juwel Lido 200 med Scalarer och annan SA fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #16
    Ursprungligen postat av {_AquA_}

    Låter fint det där! Lite utav "Natures Chaos" stuk


    Du kan också binda lite mossa på sten och annat också... Riccia Fluitans är också fin mossa som man kan binda på sten.. egentligen "flytväxt" men många använder det som bottentäckande växt på stenar och annat.
    Sjukt snyggt akvarium! Men vill inte att de ska se riktigt så "uppstyrt" ut. Sitter ju 2x24 w i rampen som medföljer så vet inte ifall de räcker till "bottentäckare". Kanske om de kommer upp en bit från botten iof.

    Kommentar

    • {_AquA_}
      Användare
      • februari 2013
      • 1299

      #17
      Ursprungligen postat av Punkfredd
      Sjukt snyggt akvarium! Men vill inte att de ska se riktigt så "uppstyrt" ut. Sitter ju 2x24 w i rampen som medföljer så vet inte ifall de räcker till "bottentäckare". Kanske om de kommer upp en bit från botten iof.
      Ja det är snyggt.. Du lär behöva grymt mycket mer ljus om du samtidigt ska ha flytväxter.. Det blir fint i vilket fall!
      // Nasser H

      Följ mina projekt:

      Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

      Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #18
        Ursprungligen postat av {_AquA_}
        Ja det är snyggt.. Du lär behöva grymt mycket mer ljus om du samtidigt ska ha flytväxter.. Det blir fint i vilket fall!
        Ja så är det nog. Mossa har jag fått att växa i rätt mörka förhållanden och java ombunke brukar ju inte kräva allt för mycket heller.

        Kommentar

        • David
          Användare
          • mars 2013
          • 97

          #19
          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Ja de kan helt klart vara intressant! Haha har den fått något ljus osv? Är den undervattens anpassad?

          Jodå den har stått i fönstret.. Ja det är vanlig "akvariemossa"... Du kan ju hojta till om du ska in till gbg nån dag så kan du kika på den.. Det brukar ju inte direkt va billigt o köpa små tussar mossa hos zooaffärn:/

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #20
            Händer inte så mycket på denna fronten just nu...

            Skall beställa bottensubstratet i veckan samt ge mig ut på jakt efter den "perfekta" redmoore roten.

            Blir Oliver Knott substratet, kan inte bestämma mig för svart eller brun bara...

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #21
              Att leta efter perfekta rötter är fasen inte enkelt, eller ja, själva letandet är enkelt, men det är svårt att finna dem.

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #22
                Ingen jäääätte spännande uppdatering.

                Men nu är möbeln på plats iaf

                Imorgon tar jag hem själva akvariet.

                Fortfarande inte kommit iväg på något rot letande men börjar bli förbannat sugen på att få igång det här projektet...

                Den här versionen av Juwel Lido är högre i både möbel och kar. Kommer se majestätiskt ut med ett fint scalare par som cirkulerar ovanför huvudet när man sitter i soffan.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #23
                  Tror möbeln gav mig en kick i arslet.

                  Tog en tur till Hornbach idag och kom hem med både rot och bottensubstatratet jag ville ha. Blev Fluvals istället för Knotts men de spelar ingen större roll.

                  Roten är perfekt att knyta lite mossa och Ormbunke i! Skall bygga en kulle av svart skiffer med massa grottor och gångar till dvärgcikliderna och sedan ha roten ovanpå.

                  Dom hade 4-5 akvarier som såg riktigt trevliga ut nu! Mycke fin inredning. Värt ett besök!

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #24
                    Äntligen har jag fått tid över för att fortsätta arbeta med det här projektet.

                    Idag fick jag satt dekorplast på sidorna och baksidan, baksidan satte jag på för att den blev en glipa imellan de två bakgrunds bitarna som jag var rädd skulle släppa igenom vitt ifrån väggen bakom.

                    På sidorna satte jag dels för att dölja skarvarna på den isatta bakgrunden som var väldigt ljusa och dels för att få ett mörkt djup i karet. Får se hur det fungerade längre fram.

                    Tror även sidorna kan hjälpa till att dölja teknik i karet sen.

                    På söndag är målet att ha fyllt med vatten!

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #25
                      Lyckades kicka igång en gammal Eheim PRO 2 2028, nu utan läckande o-ring vilket gör den mycket trevligare!

                      En investering mindre som gör att jag kan unna mig lite finare fisk till karet 😁

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #26
                        Fortsätter bomba med nästan live uppdateringar.

                        Limmat i liggunderlag som får härda till imorgon kväll innan vattnet åker i.

                        Fick även tag på Eheims installations kitet men enbart insuget. Har beställt strilröret.

                        Kommentar

                        • {_AquA_}
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 1299

                          #27
                          Kul att du kommit igång! Det är inte billigt med redmoor rötter :-(
                          Hopps u går något kul md inredningen
                          // Nasser H

                          Följ mina projekt:

                          Tråd 1:
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                          Finns mer gott på följande sida!
                          Min Zoon:
                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #28
                            Ursprungligen postat av {_AquA_}
                            Kul att du kommit igång! Det är inte billigt med redmoor rötter :-(
                            Hopps u går något kul md inredningen
                            Ja jag ser verkligen fram emot att ha ett snyggt scalare par seglande häri med en massa fina tetror som susar runt.

                            Skall ha lite bilbukar bland annat, en gammal favorit som jag aldrig fått pröva.

                            Fick i inredningen idag och sen skall det vara mycket grönt i detta karet också.

                            Kommentar

                            • {_AquA_}
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 1299

                              #29
                              Ursprungligen postat av Punkfredd
                              Ja jag ser verkligen fram emot att ha ett snyggt scalare par seglande häri med en massa fina tetror som susar runt.

                              Skall ha lite bilbukar bland annat, en gammal favorit som jag aldrig fått pröva.

                              Fick i inredningen idag och sen skall det vara mycket grönt i detta karet också.
                              Blev jävligt snyggt! Svart sand är bara så snyggt! Funderar på att köra det i mitt akvarium faktiskt!! Vill byta bakgrunden mot en RockZolid Kisar i brun färg och sedan köra med svart sand och lite grymma rötter. Växter och fiskar får en helt ny kontrast!
                              Tycker du ska köra med någon exotisk L-mal så som L200 (grön och snygg) eller någon Golden Nugget stardust!

                              10 stycken corydoras som städpatrull.
                              Corydoras melanotaenia (själv fastna jag för dessa men endast två kvar i butiken)

                              Liknar Brochis splendens som jag själv har fast Brochis är med intryckt och högre i kroppsform och blir grymt mycket större.
                              Brochis splendens.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: emerald-catfish.jpg
Visningar: 1
Storlek: 20,8 KB
ID: 689997

                              Du kan kombinera Bilbuk med Vinkeltetra då dessa tetror uppehåller sig mest i övre regionen...
                              Kanske någon Flamtetra/Rio tetra? Blir mer röda än på filmen.


                              Finns Citroner osså men de behöver få bra mat för att det gula ska framhävas.
                              Senast redigerad av {_AquA_}; 16 februari 2014, 23:09.
                              // Nasser H

                              Följ mina projekt:

                              Tråd 1:
                              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                              Finns mer gott på följande sida!
                              Min Zoon:
                              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                #30
                                Ursprungligen postat av {_AquA_}
                                Blev jävligt snyggt! Svart sand är bara så snyggt! Funderar på att köra det i mitt akvarium faktiskt!! Vill byta bakgrunden mot en RockZolid Kisar i brun färg och sedan köra med svart sand och lite grymma rötter. Växter och fiskar får en helt ny kontrast!
                                Tycker du ska köra med någon exotisk L-mal så som L200 (grön och snygg) eller någon Golden Nugget stardust!

                                10 stycken corydoras som städpatrull.
                                Corydoras melanotaenia (själv fastna jag för dessa men endast två kvar i butiken)

                                Liknar Brochis splendens som jag själv har fast Brochis är med intryckt och högre i kroppsform och blir grymt mycket större.
                                Brochis splendens.
                                [ATTACH=CONFIG]51256[/ATTACH]
                                Ja någon rolig L mal blir det allt!

                                Botten materialet är Fluvals plantsoil.

                                Blev skit snyggt och det kommer dessutom hålla PH stabilt på 6,5 vilket fisken kommer älska!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...