Skalarens fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ruined Soul
    Användare
    • september 2012
    • 615

    Skalarens fenor

    Detta låter som en "nybörjarfråga", men... beställde 8st 5-7cm Scalare Altum Surinam Red Spotted från AT och tycker att fenorna inte är optimala som jag är van vid. Tycker att dom har lite korta fenor jämfört med kroppen.
    Är detta något som kommer till att växa ut nu när dom går i ett 60cm högt kar?
    1st har en liten böj på överfenan den kanske rätar ut sig?
    Dessutom så har 2st en kortare bröstfena... är detta något som kommer att växa ut?

    Hur som helst så är dessa grymt fina som vuxna... så jag bara längtar
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Ledsen att säga men fenan kommer inte att räta ut sig tyvärr .. Mina redback manacapuru gick trångt så några av de har lite sämre fenor och det har inte blivit bättre... Mitt akvarium är 60 högt och dessa har gått här sen September månad .. Köpte dessa billigt men egentligen borde jag inte köpt fast jag hade åkte till Perstorp i onödan annars...

    Bäst är att gå och se de på nära håll.
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Inga frågor är dumma frågor. Man blir aldrig för erfaren för att ställa vilken fråga som helst! Öppen och ödmjuk är min paroll

      Scalare Altum Surinam Red Spotted låter ju sjukt spännande om inte annat!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ruined Soul
        Användare
        • september 2012
        • 615

        #4
        Ursprungligen postat av {_AquA_}
        Ledsen att säga men fenan kommer inte att räta ut sig tyvärr .. Mina redback manacapuru gick trångt så några av de har lite sämre fenor och det har inte blivit bättre... Mitt akvarium är 60 högt och dessa har gått här sen September månad .. Köpte dessa billigt men egentligen borde jag inte köpt fast jag hade åkte till Perstorp i onödan annars...

        Bäst är att gå och se de på nära håll.
        Synd
        Hade givetvis föredragit om jag kunde se fisken innan jag köpte/beställde dessa.
        Men det blir säkert kanon

        Kommentar

        • Ruined Soul
          Användare
          • september 2012
          • 615

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Inga frågor är dumma frågor. Man blir aldrig för erfaren för att ställa vilken fråga som helst! Öppen och ödmjuk är min paroll

          Scalare Altum Surinam Red Spotted låter ju sjukt spännande om inte annat!
          Hehe... nä det är väl så. Behövde ställa frågan eftersom jag alltid har ägt Scalarer med riktigt fina fenor, Altum som "vanliga" Scalarer.
          Scalare Altum Surinam Red Spotted var en stor anledning till att jag sålde mina Altum. Såg dessa Red Spotted (vuxen storlek) på Akvarielagret i somras och har inte slutat tänka på dom sen dess.

          Dessa är som sagt 5-7cm, så dom har en bra bit att växa .

          Här har ni en bild på hur dom kommer att se ut.

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #6
            Ursprungligen postat av Ruined Soul
            Här har ni en bild på hur dom kommer att se ut.
            http://i178.photobucket.com/albums/w...DSC_0001-2.jpg
            Min nyfikenhet sökte upp fisken lite tidigare.
            Ganska lik Peru scalarer fast mer orange och röda inslag. Kan garantera att den har gått på färgförstärkningsfoder. Hade en helt vanlig scalare som börja få liknande fjäll och färg i fenan ...

            Min gamla hane:




            Släng gärna upp bild på dina så kan man se om det är fin form ikropp eller inte. Vissa blir lite mer ovala än runda.
            Senast redigerad av {_AquA_}; 29 november 2013, 21:56.
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Det är med största sannolikhet peruvian scalare! Jag har sådana fast de kallas Blue honey (bild finns i skalartråden) och ser ut som dessa! Altum är det inte!
              Handlarna hittar på en massa olika namn. Förhoppningsvis så startar de lärde vad de olika 6-7 sorters skalarer ska heta!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Mreque
                Användare
                • juni 2011
                • 348

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Det är med största sannolikhet peruvian scalare! Jag har sådana fast de kallas Blue honey (bild finns i skalartråden) och ser ut som dessa! Altum är det inte!
                Handlarna hittar på en massa olika namn. Förhoppningsvis så startar de lärde vad de olika 6-7 sorters skalarer ska heta!
                Det kan inte vara lite altum i dom ? vet ej hur det funkar men du har ju inte sett någon bild på de faktiska fiskarna.

                Kommentar

                • Ruined Soul
                  Användare
                  • september 2012
                  • 615

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Det är med största sannolikhet peruvian scalare! Jag har sådana fast de kallas Blue honey (bild finns i skalartråden) och ser ut som dessa! Altum är det inte!
                  Handlarna hittar på en massa olika namn. Förhoppningsvis så startar de lärde vad de olika 6-7 sorters skalarer ska heta!
                  Altum vet jag att det inte är... dom har däremot knycken på munnen som en Altum och därav namnet förmodar jag. Dessutom blir dom inte lika stora.
                  Tror du att detta är "framodlad" variant? Har för mig att jag frågade Akvarielagret och fick svaret att detta är en egen sort.
                  Är den framodlad så är besvikelsen stor då jag vill ha så nära VF som möjligt.

                  Dessa är alltså beställda genom Akvarieteknik.

                  Kommentar

                  • Ruined Soul
                    Användare
                    • september 2012
                    • 615

                    #10
                    Ursprungligen postat av {_AquA_}
                    Min nyfikenhet sökte upp fisken lite tidigare.
                    Ganska lik Peru scalarer fast mer orange och röda inslag. Kan garantera att den har gått på färgförstärkningsfoder. Hade en helt vanlig scalare som börja få liknande fjäll och färg i fenan ...

                    Min gamla hane:




                    Släng gärna upp bild på dina så kan man se om det är fin form ikropp eller inte. Vissa blir lite mer ovala än runda.
                    Där ser man... väldigt många prickar på dina .
                    Mina har inte dom klassiska ränderna utan randen i mitten går ner halvvägs.
                    Ska lägga upp ett foto på dom.
                    Som sagt... är lite besviken på hur dom ser ut just nu. Hade förväntat mig bättre kvalitétet.

                    Kommentar

                    • Ruined Soul
                      Användare
                      • september 2012
                      • 615

                      #11
                      Här är en bild som visar hur mycket det skiljer på vissa bröstfenor... dom växer väl inte ut och blir jämnlånga, eller?
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Skalar bröstfena.jpg
Visningar: 1
Storlek: 796,5 KB
ID: 688191

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mreque
                        Det kan inte vara lite altum i dom ? vet ej hur det funkar men du har ju inte sett någon bild på de faktiska fiskarna.
                        Jo jag har sett bilder på dessa! De liknar mina!
                        Har du skalarer?
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • {_AquA_}
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 1299

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ruined Soul
                          Här är en bild som visar hur mycket det skiljer på vissa bröstfenor... dom växer väl inte ut och blir jämnlånga, eller?
                          [ATTACH=CONFIG]49516[/ATTACH]
                          Den såg inte så dålig ut faktiskt. Ena bröstfenan är kortare men det var inte värst farligt. Fin form annars. Dorsalfenan kanske är liiiiiite låg... Börja mata med Tetra Pro Colour om du ska få upp färgen som på bilder. Du lär se ganska mycket skillnad redan efter en månad. Mörka svarta band och sedan övergår det till fenorna som får rödlila ton.
                          // Nasser H

                          Följ mina projekt:

                          Tråd 1:
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                          Finns mer gott på följande sida!
                          Min Zoon:
                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                          Kommentar

                          • Mreque
                            Användare
                            • juni 2011
                            • 348

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Jo jag har sett bilder på dessa! De liknar mina!
                            Har du skalarer?
                            Okey då får du ursäka mig! Men är helt grön på Altum, men finns det inga altum gener i några skalarer? Dvs att dom korsat eller att en altum tänt till för en av våra många odlade skalarer.

                            Jag har skalarer, Inga dyra exemplar. Vanliga odlade ifrån AT, Grå och orange. Tycker dem är väldigt fina endå =)

                            Kommentar

                            • Ruined Soul
                              Användare
                              • september 2012
                              • 615

                              #15
                              Ursprungligen postat av {_AquA_}
                              Den såg inte så dålig ut faktiskt. Ena bröstfenan är kortare men det var inte värst farligt. Fin form annars. Dorsalfenan kanske är liiiiiite låg... Börja mata med Tetra Pro Colour om du ska få upp färgen som på bilder. Du lär se ganska mycket skillnad redan efter en månad. Mörka svarta band och sedan övergår det till fenorna som får rödlila ton.
                              Det är det som är det tråkiga, dom med bra fenor har dåliga bröstfenor. Jag som ägare stör mig på det för jag tror inte att dom blir lika långa i slutändan... kanske har fel, eller? Ska se om jag kan få ett foto på dom med korta fenor (i mitt tycke).

                              Jag har faktiskt skickat iväg ett mail och frågat om man kan reklamera fisken pga av diverse defekter... kanske är petig men dessa Scalarer kostar lite mer.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...