Kommentarer och betyg på akvarieprylar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    Kommentarer och betyg på akvarieprylar

    Har med stor behållning läst om erfarenheter här på forumet och fått många goda råd. Så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter från de senaste månader då jag startade upp mitt 450 liter Tanganyika kar. http://www.ciklid.org/forum/showthre...E5g%E5ng/page8

    NCS Forum ****
    Härligt forum med en mycket kunnig och trevlig atmosfär. Här finns det sanna entusiaster! Kanske lite för lite ”trafik” och några buggar i forumets sök, men med medlemskap i NCS - varmaste rekommendationen och tack för så många värdefulla tips vid mitt återfall.

    Juwel Rio 400 ***
    Blandad kompott. Ger bänken OK men inte mer. Bra finish men saknar ställbara fötter och mjukstängning av dörrarna. Karet är bra med mycket snygga silikonfogar och kantslipade glas. Kanske är glaset ovanligt repkänsligt? Alternativt är det min algmagnet som spökar, men jag har fått två repor redan och det känns inte kul. Lysrampen är plastig och har inga reflektorer för lysrören som standard. Lite plastigt intryck, men det är 4 st T5 rör så det är tillräckligt med ljus ändå. Det inbyggda filtret tycker jag verkar bra. Det är mycket tyst och kan kompletteras med olika filtermedia. Jag har lagt till Cirax och lite annat. Fungerar bra med inbyggd värmare också.

    Eheim Compact 3000+ **
    Har ett grundmurat förtroende för Eheim så jag hade stora förväntningar. Har byggt ett andra filter med biobollar och filtermatta i en stor modul som jag driver med Eheim pumpen liggande på en filtermatta i modulen. Visst pumpar den vatten, riktigt bra flås men den är alldeles för bullrig för min smak. Inte nöjd och letar alternativ.

    Algmagnet Marina*
    För tunn ”matta” på insidan i kombination med stark magnet ger risk för repor. Har redan fått två repor i glaset trots att jag vart mycket med försiktig för att få grus i den. Köp avrådes – min är redan i soptunnan.

    RockZolid moduler ***
    Första intrycket är absolut toppbetyg. Naturtrogna och mycket smidiga att forma, kapa eller använda som dem är. MEN, när hästnosarna betar alger på dem så åker färgen bort och en vit ful glasfiberyta kommer fram. Inte kul. Andra med samma erfarenheter eller har jag måndags exemplar?

    Jula sand ****
    Sand är ju sand, men Jula sanden är billig och dammfri. Tvättade en hink men la i resten direkt i karet. Helt OK. Mina snäckisar älskar och gräva runt i sanden.

    Fisk *****
    Har köpt min fisk från Nols/Hagebycikliden och är mycket nöjd. Inte en enda fisk har dött av 45 inköpta fiskar! Kvalitet, sortiment, storlek och service är på topp. Varmaste rekommendationer.

    Easy Life - Easy Start ****
    Filter bakterie på flaska. Tog det försiktigt med fisk i början och körde med filterbakterie på flaska. Inga nitrit problem alls.
    Senast redigerad av Joakim Birgersson; 29 november 2013, 16:47.
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Ahh, vilket trevligt initiativ! Tack för detta. Det du skriver skulle med lätthet bli en bra CB artikel.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • svanvik
      Användare
      • september 2006
      • 90

      #3
      Det där med bra algmagnet och tystgående pump är jag också på jakt efter. Någon som har bra tipps? Pumpen är till ett 750 kar och bör rymmas i en BTN filtermodul.

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av svanvik
        Det där med bra algmagnet och tystgående pump är jag också på jakt efter. Någon som har bra tipps? Pumpen är till ett 750 kar och bör rymmas i en BTN filtermodul.
        Kan tipsa om dessa. Trodde nästan hemsidan var på skoj först men jag beställde ett powerhead där och de var hemma på mindre än en vecka!

        Kommentar

        • Streamstone
          Användare
          • augusti 2013
          • 241

          #5
          Ursprungligen postat av svanvik
          Det där med bra algmagnet och tystgående pump är jag också på jakt efter. Någon som har bra tipps? Pumpen är till ett 750 kar och bör rymmas i en BTN filtermodul.
          Var i samma läge som du ungefär. Fin-fin Eheim compact 1000, bra drag å så Men... Jvlr vilket irriterande brumljud. Blev lite tystare efter ett tag men efter första rengörningen lät den lika illa igen. Pillade, knåpade och hade mig men inget hjälpte. Försökte läsa mig till omdömen om andra pumpar men det verkar vara väldigt mycket skiftande uppfattningar om samma pumpar. Chansa och hoppas, köpa nya tills jag är nöjd. Näe. Jag slog till och köpte ett ytterfilter helt enkelt. Även om det inte skulle vara nån garanti att det blir lite tystare så har man i alla fall möjligheten att bygga in eller ljuddämpa pumpen på ett eller annat sätt. Ångrar inte en sekund att jag skaffade ytterfilter. Nu har jag ju redan en stor filterkammare inbyggd i bakgrunden, men den funktionen och det utrymmet blev inte bli onödigt för det. Allt filtermaterial är kvar där och insuget till ytterfiltret sitter där Eheimpumpen satt förut. Har fått ett gigantiskt förfilter till ytterfiltret alltså. Så jag slår ett slag för ytterfilter om du tycker det kan vara ett intressant alternativ. Annars finns det ju cirkulationspumpar som kan kopplas med slangar och placera utanför karet också och då har man ju lite samma möjlighet att dämpa ljudet.

          Algmagnet har jag inget tips på, själv använder jag en isskrapa - en sån man skrapar bilrutan med.

          Kommentar

          • Streamstone
            Användare
            • augusti 2013
            • 241

            #6
            Ursprungligen postat av Punkfredd
            Kan tipsa om dessa. Trodde nästan hemsidan var på skoj först men jag beställde ett powerhead där och de var hemma på mindre än en vecka!

            http://www.lazybob.se/index.php?main...ex&cPath=86_89
            Hur är Sicce pumpen? Var nämligen väldigt inne på att köpa mig en av modellerna. Men så fick jag ett spontant ryck och köpte ytterfilter helt plötsligt istället.

            Har också beställt därifrån och det gick snabbt. En streamer - Sicce Voyager 3

            Kommentar

            • riktlinjer
              Användare
              • augusti 2013
              • 335

              #7
              Ursprungligen postat av svanvik
              Det där med bra algmagnet och tystgående pump är jag också på jakt efter. Någon som har bra tipps? Pumpen är till ett 750 kar och bör rymmas i en BTN filtermodul.

              SKIPPA algmagnet helt i akvariet. Det är bara en tidsfråga innan något sandkorn kommer mellan skrapan och rutan och det går lång väg innan du märker något.

              Om inte algerna fått kanonfäste så fungerar en vanlig duschborste/ryggborste kanonfint och lite sandkorn 'ramlar' bort istället för att göra djupa långa repor.
              Vid tuffare fall så en skrapa, tex iskrapa för bil. Och som man skrapar rutorna på en bil, aldrig fram och tillbaka utan endast framåt och sedan bort från rutan. Torka av och upprepa. Fram och tillbaka på en bil med lite smuts på rutorna så drar du smutsen fram och tillbaka och trycker in repor i rutorna.

              Kommentar

              • Streamstone
                Användare
                • augusti 2013
                • 241

                #8
                Duschborste, vilken lysande bra lösning - har jag missat helt. Tack för tipset

                Kommentar

                • svanvik
                  Användare
                  • september 2006
                  • 90

                  #9
                  Isskrapa eller duschborste, funkar det?! Jag som alltid kört med rakblad eller motsvarande. Låter lovande!
                  Gällande ytterfiltret har jag det också men i det stora karet är det för lite utrymme under så det största som får plats är Fluval 405 vilket inte räcker långt. Även det är för högt så det får ligga ner vilket inte är en optimal lösning heller. Så jag är nog tvungen att hitta nåt bra innerfilter eller cilkulationspump.
                  Har ett 540 där ett ytterfilter kan passa. Hur mycket cirkulation behövs/är lämpligt för sandsillar? Tänker att det inte får bli för mycket så bona slätas ut när sanden är så finkornig.
                  Senast redigerad av svanvik; 03 december 2013, 23:19.

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Jag tycker generellt att ett powerhead upphängt i filtermatta är det tystaste alternativet. Det viktiga är att pumpen inte ligger emot något utan att vattnet/filtermattan tar upp alla vibrationer. Jag har bla slutat med ytterfilter för att det lät för mycket (och var för mycket mekk) Jag har använt flera märken av powerheads och jag tycker alla har varit tysta tills jag drog igång ett akvaium på jobbet med en liten Buyo pump jag köpte i Kina. Den låter... inte mycket men för mycket. Jag kör en Kina köpt Atman 1200 l/h hemma och den är helt tyst.

                    mvh

                    Olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Jag som precis börjat med ytterfilter igen för att de blivit så enkla att använda idag

                      Har precis köpt Fluval FX6 och Fluval 306. Tycker båda är mycket tysta och smidiga att starta igång.

                      Kommentar

                      • Streamstone
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 241

                        #12
                        Tyvärr hjälpte inte det med Eheimpumpen. Prövade med att hålla den helt fritt hängande mitt i karet till och med för att testa och det lät lika illa. Mitt JBL ytterfilter tog några minuter att koppla ihop, spottade lite nån minut vid uppstart. Sedan har det gått som en klocka och är betydligt tystare än Ehimpumpen. Det är just det här som är kruxet i valet och kvalet. Alla har lite olika uppfattning och erfarenhet. Så i slutändan blir det att pröva sig fram tills man hittar det man själv tycker funkar och strävar efter. Det märkliga är att samma märke och modell tydligen kan bjuda på helt olika ljudnivåer. Ojämn tillverkningskvalitet? Sen uppfattar alla ljud lite olika dessutom. Jag är antagligen en känslig kille

                        Kommentar

                        • Bosse G
                          NCS Medlem
                          • november 2013
                          • 235

                          #13
                          Var allmänt försiktig med borstar. Dom kan innehålla fnt slipmedel. Det märks kanske inte första gången men till kan det bli fina repor som ser ut som svag dimma. Tillsätts plasten för att få bort död hud. Jag använder en 13 cm´s fönsterputsarskrapa. Har sett dom för mellan 250 och 300 kr i akvariebutik. Men jag kan nog få loss dom för ca 150kr inkl moms om det är några stycken som vill ha. PM: mailadress så skall jag skicka ett foto eller titta här. http://www.skvissen.se/fönsterputsni...or/13-cm-breda
                          Senast redigerad av Bosse G; 04 december 2013, 15:10. Anledning: hittade alternativ

                          Kommentar

                          • Christer5
                            Användare
                            • december 2012
                            • 155

                            #14
                            Är det inte väldigt lätt att repa med rakbladskrapa ?

                            Kommentar

                            • Bosse G
                              NCS Medlem
                              • november 2013
                              • 235

                              #15
                              Inte en chans om du gör rätt och det är glas. Men kommer det sand emellan så kan det naturligt vis hända. Det är därför man bara skall jobba framåt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...