Tuggande hona som äter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    NCS Medlem
    • juni 2013
    • 117

    Tuggande hona som äter.

    Har en Ps polit hona som tuggar. Hon har gått två veckor nu. Igår vid matningen så såg jag något märkligt. Hon gnuggade sin haka mot en sten och stod sen och monterade runt ynglen i munnen, efter detta så simmade hon runt och åt små små smulor av maten. Såg ut som att hon lade ynglen tillrätta i påsen för att sen kunna få i sig lite.
    Är det så att de kan äta lite under tugget om maten är riktigt finfördelad? Matar med nls om någon undrar. Har några glupska som alltid stoppar munnen full och sen står och tuggar innan de inser att de har gapat efter för mycket och måste spotta ut, så mycket finfördelad mat flyger runt i burken.

    Vore kul och höra era åsikter/observationer om detta. Funderar på att flytta henne och om hon nu kan äta lite så kanske man skulle mala lite nls till henne som hon kan få varje dag tills hon spottar. Hon börjar bli mager.

    Undrar oxå hur länge en hona kan gå med sina yngel? Äter hon upp dem efter en viss tid eller är det riskfritt att låta henne gå kvar och äta upp sig.

    Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    De kan äta lite när de ruvar Även ynglen kan äta lite om jag inte mins fel.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • David
      Användare
      • mars 2013
      • 97

      #3
      Jag har oxå märkt det och speciellt när man matar med artemia så brukar dom suga i sig några räkor

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Det är olika med olika arter. Åtminstone Mbuna och troffar äter medan de ruvar. Det ska man inte glömma om man håller dem i ett separat ruvakvarium. Ge dem lite mat varje dag.
        Och, som Ola skrev, otroligt nog kommer även ynglen åt att äta inne i honans mun. Så det är bra även för dem att man matar lite varje dag.

        Också yngelvården varierar både mellan arter, och konstigt nog även mellan individer. Upp till ett par veckor har jag sett en troffehona ta upp ynglen till natten och då fara (dvs jag ) hotar.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • kennplato
          Användare
          • oktober 2011
          • 6

          #5
          Har just nu 2 st Bengahonor som "tuggar" o äter flingfoder samtidigt
          Det har nästan alla mina Alunocaror gjort.
          Tror det är vanligt, bara att man kanske inte upptäcker det utan att verkligen studera


          Kenneth på Öland

          Kommentar

          • kennplato
            Användare
            • oktober 2011
            • 6

            #6
            Har haft honor som gått över 4 veckor, men oftast brukar jag "klämma" dem efter på dagen 3 veckor
            eftersom de blir ganska magra, och dessutom är det svårare att fånga honan utan att hon "spottar"
            Flyttar honan på ett tidigt stadiumtill en yngelkasse där hon får lugn o ro till jag "klämmer" henne
            Har alltid funkat bra.
            Matar sedan ynglen med frystorkad Artemia

            Jodå, de äter, under tiden de "tuggar"
            Vet inte om det bara gäller Alunocaror, men tror det gäller alla Malawi.
            Ser det på alla mina honor, men jag har endast Alunocaror.


            Kenneth på öland

            Kommentar

            Arbetssätt...