Ciklidaffärer i Danmark

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Ciklidaffärer i Danmark

    Hej

    Nu stundar det semstertider och då kan jag, som Skåning, åka över till Danmark och leta fisk.
    Men var hittar jag affärer som säljer Centralamerikanska ciklider i Danmark. Observera!!, Centralamerikanska skall det vara, INTE Sydamerikanska ciklider.

    Närheten till Tyskland lockar givetvis också, men det får vi ta vid ett senare tillfälle.

    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Här brukar finnas en del centralamerikanare;
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Hej,
      Jag kan inte påminna mig om någon affär i Danmark som har ett bra utbud (med bra menar jag att de har en del utöver basutbudet som eldbuk, sajica, multispinosa och zebraciklid etc.) på Centralamerikanska ciklider - det är väl lika illa där som här.
      Förr var CA-ciklider i hyfsad sortering i Norge, men även där verkar utbudet vara dåligt idag. Nordens bästa affär på detta område var förr faktiskt Sandby Ciklidhobby, men hur de har det med CA-ciklider idag vet jag inte.
      Oavsett vilket så finns det flera fina ciklidaffärer i Danmark och några av dem lämnar ju också rabatt till NCS-medlemmar (se Första Sidan).
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        Stoby i Hässleholm har ett begränsat utbud av CA men är värt ett besök ändå, en av Sveriges mest välskötta butik (pers. anm). Vill du titta på stora (rov)ciklider kan jag rekomendera Cichlidcenter i Köpenhamn men det är mest MA-TA-VI. Båda är med på förstasidan.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          #5
          Flyvefisken på Åboulevarden har alltid åtminstone en handfull riktiga rariteter inne - och är alltid värt ett besök. Förstås framförallt för den Tanganyika-frälste, men också för alla amerika-fantaster. Snyggare ställningar får du leta (länge) efter och mer kunnig personal också för den delen. Att höra Henrik Malchau energiskt berätta om alla felaktigt namngivna fiskfoton och andra fel i Ad Konings böcker är ett av Köbenhavns största nöjen.
          Dessutom antagligen den enda ciklidaffären i Norden där butiksinnehavarna röker cigaretter inomhus och äter flödeskumbollar (samtidigt).

          Akvariewest var rejält nedgången tidigare i våras och jag kan egentligen inte rekommendera ett besök till någon.


          Sommartider-hej-hej,
          Rasmus

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Störst ciklidutbud i Köpenhamn har väl Cichlidecentret, men det mesta kretsar väl runt Afrika där.
            Akwarie West har framförallt en del av de mindre sydamerikanska ciklider och även en del mindre Tanganyika. Deras små akvarier gör väl det svårt att ha större fiskar.
            Planteimporten har väl lite av varje, men framförallt rätt mycket av varje.
            Flyvefisken tyckte jag var den bästa danska affären till för några år sedan, men jag har besökt dem två gånger sedan dess och bägge gångerna var ciklidutbudet av alla sorter synnerligen magert. De har ju nu också slutat lämna rabatt till NCS-medlemmar efter att ha gjort så i åtskilliga år, och det är ju ett tecken på att inte så många ciklidister längre handlar där.
            Nu är ju Danmark mer än Köpenhamn och det lär ska finnas ett par mycket bra ciklidaffärer i trakten av Ålborg, men det är ju en bit bort förstås.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Tackar för svaren.
              Åker över nästa vecka så får vi se vad vi kan hitta för något.

              Rickard
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Nu har jag varit över i Danmark, och visst hittade man en hel del.
                Inköpt:
                A Citrinellum 12 st.
                P Splendida 10 st.
                V Maculicauda 5 st.

                Kompisen handlade 5 st A Nanuluteus

                Splendidan var den verkliga höjdaren. Det är den rödgula varianten jag fått tag på. Jag har aldrig sett Splendida i Sverige.
                Citrinellumen inhandlades på Akvarium West, innehavaren var väldigt trevlig att snacka med och kunde sina saker då det gällde amerikanare.
                De övriga inhandlades på planteimporten, väldigt trevlig personal för övrigt.
                Övrigt på planteimporten som också hade kunnat få följa med hem var A Labiatum och Paratilapia Polleni (släktnamnet är väl inte riktigt nu, men den har hetat så innan, vad jag vet). Det var vad jag fick syn på i alla fall.


                Trevlig var det också att se fisk på Danmarks akvarium. Akvariet med Sebraciklider (dessa har funnits i samma kar så länge jag kan minnas) är alltid trevligt att titta på. I samma kar gick nu H Nicaraguense, C Salvini och H Cyanoguttatum.
                I "regnskogsakvariet" längst in gick det någon Cichla art (temensis kanske), A Citrinellum, ett par hade minst 200 yngel samt en stor P Managuense hane. Denna var emellertid en tråkig syn. Visst den var stor, 40-50 cm. Men den hade sett bättre ut om den inte hade varit så puckelryggig och fenorna hängt ner så mycket. Fisken hade helt klart passerat bäst före datum. Det kan vara samma fisk som jag såg i ett annat kar där för 3-4 år sedan när jag var där sist. Då gick den och vaktade yngel tillsammans med sin hona.
                Den stora behållningen är dock trots allt att se de stora saltvattensakvarierna. Det är makalösa färger som fiskarna visar upp.

                ...och frun sa inget om att jag hade handlat fisk för 950:-, tänka sig... (men så fick jag 27 st)
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  "Citrinellumen inhandlades på Akvarium West, innehavaren var väldigt trevlig att snacka med och kunde sina saker då det gällde amerikanare."

                  Tonny Brandt Andersen som affärsinnehavaren heter är som du skriver mycket kunnig på framförallt sydamerikanska ciklider. Tonny har också lovat att åter bidra med artiklar till Ciklidbladet.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Var lite osäker på om de verkligen var Tonny. Svaret jag fick på min mailkorrespondens var från honom. Men man vet ju inte om han har någon medhjälpare i butiken. Klart är att han var lång, nästan lika lång som jag själv till och med (..och då är man lång).
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    Arbetssätt...