Skalar har blivit misshandlad, men av vem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wow
    Användare
    • oktober 2009
    • 66

    Skalar har blivit misshandlad, men av vem?

    Det är så att jag har haft två skalarer och fem diskusar tillsammans i ett 540 liters i snart ett år, men för några veckor sedan så köpte jag fem stycken ungdjur av "Geophagus orange head tapajós", det har gått fantastiskt bra till idag. Då jag märkte att en av mina skalarer blivit såpass misshandlad på fenorna att den knappt kan ta sig framåt.

    Vem är boven?

    Första tanken är självklart att det är Geophagusarna som har varit på denna, för jag har väldigt svårt att se att den andra skalaren skulle gå på sin partner så hårt i ett 540 liters. Eller vad tror ni?


    Det är väldigt frustrerande då jag tycker det har varit bra balans bland fiskarna tidigare utan några större bråk, förutom lite inbördes bland tapajósarna. Har ni varit med om att era Red heads har gått på andra fiskar utanför deras egna släkte?
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Jag har haft just Geophagus Orange head Tapajós, scalare och discus tillsammans utan några problem som helst. Släng upp en bild på stackaren och andra fiskarna.
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Ursprungligen postat av wow
      Det är så att jag har haft två skalarer och fem diskusar tillsammans i ett 540 liters i snart ett år, men för några veckor sedan så köpte jag fem stycken ungdjur av "Geophagus orange head tapajós", det har gått fantastiskt bra till idag. Då jag märkte att en av mina skalarer blivit såpass misshandlad på fenorna att den knappt kan ta sig framåt.

      Vem är boven?

      Första tanken är självklart att det är Geophagusarna som har varit på denna, för jag har väldigt svårt att se att den andra skalaren skulle gå på sin partner så hårt i ett 540 liters. Eller vad tror ni?


      Det är väldigt frustrerande då jag tycker det har varit bra balans bland fiskarna tidigare utan några större bråk, förutom lite inbördes bland tapajósarna. Har ni varit med om att era Red heads har gått på andra fiskar utanför deras egna släkte?
      Allt kan vara olika från fall till fall, kan tänka mig att erfarenheterna av orange head kan vara lite varierande, se tråden här:

      Enda sen jag skaffade mina orange head tapajós (3 st), så har dom jagat iväg allt o alla i karet inklusive varandra ständigt. Mina Geophagus argyrostictus (4 st) har inte en chans... Tapajóserna har intagit hela bottenytan. Dom enda som dom inte går på är mina 2 choklad ciklider.. de verkar bara mest oberörda. Vad bör jag göra?
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Generellt när det gäller ciklider är en individ av egna arten alltid huvudmisstänkt - särskilt partnern hos arter som leker i par.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • wow
          Användare
          • oktober 2009
          • 66

          #5
          Grejen är att jag tycker fenorna ser för misshandlade ut för att partnern skulle ha gjort det, ska försöka ta en bild imorn. Får se om jag ens ska försöka rädda den, just nu är den i en stor håv i samma kar, men ska nog flytta den till ett eget imorn.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av wow
            Grejen är att jag tycker fenorna ser för misshandlade ut för att partnern skulle ha gjort det, ska försöka ta en bild imorn. Får se om jag ens ska försöka rädda den, just nu är den i en stor håv i samma kar, men ska nog flytta den till ett eget imorn.
            Det är inte säkert att den som började misshandeln avslutade den. Sedan blir man lurad av att en skalar inte ser så biffig ut men de kan vika ihop fenorna och misshandla rätt bra de också - även om den andra inte har en enda fena och inte ett enda fjäll skulle jag fortfarande kunna misstänka den andra skalaren.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...