Hjälp med inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scream_h

    Hjälp med inredning

    Jag skulle behöva hjälp med vilket underlag som skulle kunna passa till de ciklid jag har tänkt skaffa inom snar framtid. Jag vill göra mitt akvarie hyfsat biotop-riktigt för att fiskarna ska må så bra som möjligt. Håller nu på att inhandla prylar till ett 720L. Har köpt Malawi BTN och även underskåp från akvastabil.
    Hade tänkt mig att ha Rödzebror och blå delfinciklid.
    Jag behöver även ha kalkhaltiga stenar eller om underlaget är kalkhaltigt då mitt kranvatten ligger på ca Ph 7 vill jag få upp detta lite. Har hört talas om Faxe-grus, men har hört att färgen på den inte ska vara så fin. Ge mig gärna era åsikter.

    Någon som har något förslag?

  • demasoni
    Användare
    • april 2002
    • 163

    #2
    Hej!
    Jag har faxe grus i både mitt 720 och mitt 500 och jag tycker det är skit snyggt!!!
    Helt kritvitt!!!!
    MVH Filip

    tropheus chimba
    Fuelleborni Katale

    Kommentar

    • Daniel
      Användare
      • april 2002
      • 156

      #3
      En biotopriktig inredning består av finkornigt grus eller sand
      som är eller skiftar åt en brun nyans (faxesand)
      Eller också en sand som är gråvit.....
      Faxesanden höjer hårdheten något, för att höja pH så kan du filtrera över kalkhaltigt filtermaterial, kolla med din lokala zooaffär.

      Helt vit sand tycker jag ger ett kalt och felaktigt intryck men det är dock snyggt och är mer en smaksak. Men boitop- riktigt så bör du ha
      fint grus eller sand som är rödbrun till mörk. Rödbrun sand och de lavastenar som inte är så kantiga blir snyggt. En bra allroundväxt är Javaormbunkar som man sätter fast på stenar med sytråd eller liknande
      tills de fått fäste. Skall du ha mycket sten så tänk på att limma fast en frigolitskiva på bottenglaset


      MVH
      Daniel

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Engelsk sjösten är också en sandtyp som höjer pH värdet en aning men även kH, vilket den faktiskt gör en aning bättre än Faxegrus. Malawiciklider är anpassningsbara och klarar ett pH på 7-7,5 bra om det ligger där stabilt och det gör det om du ett kH på 5 eller högre. Själv föredrar jag den Engelska sjöstenen före Faxegruset eftersom den har en mer naturlig färg. Ett tips är också att blanda olika kornstorlekar, det tycker jag ser mer naturligt ut än att bara ha t ex grus med en kornstorlek mellan 2-3mm.
        Jag ser ingen anledning att limma fast frigolitskivan i bottenglaset. I mina kar använder jag 10 mm frigolitskivor som ligger löst under sanden och det har fungerat bra under många år.

        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • scream_h

          #5
          Tack för svaren.

          Men vad jag vet så lever ju röd-zebran och delfincikliden lite olika.
          Jag kan inte ha för finkornig sand för jag ska ha en liten glipa under min BTN så vatten "sipprar" in. Ska då ha en Eheim 2260 som kör runt det främre vattnet och seden ett powerhead av något slag som förbinder vattnet bakom bakgrunden med det främre. Ska även ha en extra ventil någonstans som säkerhet om det slammar igen under.
          Vanlig engelsk sjösten är ju något som jag har funderat på. Har det i mitt andra kar. Men faxe-grus som är så ljus, blir det inte mycket alger??

          Kommentar

          Arbetssätt...