Olja på ytan ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #16
    Johan:
    Ett praktiskt exempel på vad jag baserade [u]mitt tidigare inlägg på:
    I mitt 720 liters kar så hade/har jag en Eheim 2260 ytterfilter samt ett 2217 ytterfilter och ett innerfilter. Från början var ytterfilterna bägge placerade på samma kortsida av mitt akvarie med utblåsen riktade på samma håll(utan strilrören) en viss rörelse uppstod på ytan av detta. Innerfiltret var riktat så att det mest enbart körde runt vattnet och skapade därmed inte någon större ytrörelse. Eftersom jag har tropheus och är väldigt sparsam vid utfodring så är övermatning inte en faktor.
    Trots allt filtrerande enligt ovan så fick jag ändå en hinna på ytan.
    Jag flyttade över ena ytterfiltret till motsats sida så att det även blev ytrörelse där och innerfiltret ändrade jag också så att utblåset riktades lite mer mot ytan.
    Jag gjorde ingen förändring i utfodringen och efter några dagar var ytan helt borta. Jag testade detta även genom att ha pumparna helt avstängda ett tag för att se om den kom tillbaka när vattnet stod stilla, det gjorde den inte.
    Hoppas du förstår vad jag menar.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #17
      jag håller inte med.

      jag tror fortfarande att det som händer när man gör så är att man bara vispar runt de partiklar som tillslut hamnar på ytan. och förmodligen tar det än längre stund för dem att åter sammlas o flyta om o simma på ytan än den tid du hade dina pumpar avstängda. jag kan inte se någon logisk lösning på varför fettet och smutset skulle försvinna bara för att man har pumpara riktade uppåt. för att smutset ska försvinna tror jag det behövs mer än cirkulation.

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #18
        Det var inte någon längre stund jag hade pumparna avstängda utan bara c:a 30-60min.
        Men kanske partiklarna istället för att ligga kvar på ytan dras in och brytes ned av filtret om man har en kraftig ytrörelse.

        Jag satt precis och tittade på ett annat litet kar(112 liters) som jag har. Karet är relativt nystartat (välfyllt med fisk) och nedbrytningen har inte riktigt kommit igång i karet än. Filtreringen är även här bra med ett ytter filter samt ett innerfilter. Här har jag också en "mycket god" ytrörelse med innerfiltret kopplat till ett strilrör och utblåset från ytterfiltret är riktat mot ytan. Men trots detta så har jag ändå en hinna på ytan(såg jag precis). Detta tror jag beror på nedbrytningen inte har kommit igång än varken i filtret eller karet i övrigt, och då hjälper varken ytrörelse eller något annat.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #19
          citerar mig själv:
          "och då hjälper varken ytrörelse eller något annat."

          Kanske inte helt korrekt. Det som hjälper är ju att dra ner på utfodringen tills nedbrytningen kommit igång.

          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Mohlin
            Användare
            • maj 2002
            • 139

            #20
            Hmmm...jag har samma problem och fick en oljig yta innan jag hade fisk i tanken, och alltså inte matade någonting. Jag tror att det kommer av att man är nere och rotar i karet med händerna efter blad eller nåt annat som ska upp. Man är alltid lite "fet" om händerna.

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #21
              Johan Lindgren, du måste läsa all inläggen i tåden, jag har redan förklarat hur jag har eller inte har kommit fram till det.

              nvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Nu har jag inte läst alla inlägg, men när jag hade en oljig yta så delade jag en filter bit och klämde fast mellan täckglas och mittstaget ungefär där utblåset var till mitt filter. På det sättet så togs oljefilmen bort ganska snabbt. Jag brukar göra om det ibland, men väldigt sällan då jag har ganska god ytcirkulation nu.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Vem säger att det är fett som ligger på ytan ?

                  Allt är inte vad vi tycker det ser ut som eller vad vi kan hitta ord till eller vad vi tycker vore logiskt.
                  Förbränningen av vissa äggviteämnen sker ju snabbare vid god ytrörelse och god syresättning.I samband med den så kallade fett hinnan uppstår ju även lite skum vid glaskanterna,skulle det vara smutset eller avfallet och det vi ser som en "film" på ytan skulle det vara fett ?

                  Skulle tippa på att nått ämne (tex äggviteämnen) är "mättat" och vi upplever det som en fet film eller hinna på ytan.

                  Mitt syfte med detta inlägg är att bli rättad av någon som vet =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Michael79

                    #24
                    He He Deelay.. Hoppas du blir rättad som man vet ..

                    Jag har en annan förklaring varför jag har oljig yta..
                    Läste nyss en faq om brunalger

                    *Kiselalgens bruna färg får de tack vare att de innehåller relativt lite klorofyll men i gengäld en riklig mängd karotin. I akvariet kan de orsaka en oljig hinna på vattenytan samt skum detta som ett resultat av att algen utsöndrar ett slem i samband med förflyttning. Får man dessa alger är det egentligen inget att oroa sig för utan de kommer att normalt försvinna så snart de förbrukat kislet i vattnet.



                    Tack för alla svar jag fått

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av Michael79

                      He He Deelay.. Hoppas du blir rättad som man vet ..

                      Jag har en annan förklaring varför jag har oljig yta..
                      Läste nyss en "fag" om brunalger

                      Hoppas du menar en faq o inte en fag ...=)
                      dom är svåra att läsa på nämligen har jag hört..

                      kanske blir rättad igen. hehe
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Michael79

                        #26
                        LOL kan bli lite knepigt ja..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...