Hypsophrys nematopus - info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    Hypsophrys nematopus - info?

    Nu har jag fått hem en grupp med Hypsophrys nematopus men jag hittar inte så mycket info om dessa, har någon haft dessa som kan berätta lite mer?
    Jag vet att jag har två honor av sju stycken individer och att de lekte en gång hos kompisen som hade dessa och att de är riktiga grävmaskiner för honom, han har fin sand och jag har typ sjösten så hur det blir med grävandet då vet jag inte
    ----------------------------------
    /PIA
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Lite här:
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Här också:
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Det är en fin firre jag aldrig haft hemma, bra länkar där DaRe

        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • PiaJo
          • januari 2011
          • 1744

          #5
          Tack! Wiki hade jag sett med inte den andra länken

          behöver jag "störfisk" tro, de är ju en rätt stor grupp och de jagar varandra rätt friskt :p
          ----------------------------------
          /PIA

          Kommentar

          • PiaJo
            • januari 2011
            • 1744

            #6
            har nån lust att dela med sig av sina erfarenheter kring dessa fiskar? jag hittar nästa ingen info om folk som har haft dem ( eller så letar jag fel..) Är de svåra att få tag på, är folk inte intresserade av dem för de har en ganska "tråkig" färg eller kan det vara så att de är svåra att hålla i kar ihop med andra?
            ----------------------------------
            /PIA

            Kommentar

            • PiaJo
              • januari 2011
              • 1744

              #7
              Hittade lite till nu, Ola hade skrivit lite om dessa för typ tio år sen
              ----------------------------------
              /PIA

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag har haft dem under rätt långa tidsperioder. Du hittar nog mer info under gamla namnet Neetroplus nematopus. De är mycket mer nitritkänsliga (eller om det är syrgasbrist) än andra centralare vilket kan vara bra att tänka på. De är också roligare att hålla i grupp än andra centralare. Störfisk behövs ju bara om du har en liten grupp - nu stör de varandra. Det tyska namnet nicaraguaclown är ett bra namn.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • PiaJo
                  • januari 2011
                  • 1744

                  #9
                  Tack! Det var under det namnet jag sökte och fann mer svar, tänkte inte på att de hade skiftat namn Tror inte att det behöver en störfisk, det stör varandra tillräckligt Har förstått att de är ena tuffa fiskar men hoppas att det går bra, det är fullfart på dessa
                  ----------------------------------
                  /PIA

                  Kommentar

                  • PiaJo
                    • januari 2011
                    • 1744

                    #10
                    Läste nånstanns att de växt/algätare, hur väl stämmer det? Det kan vara bra att kanske inte mata för mycket med artemia och så.
                    ----------------------------------
                    /PIA

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      De har kallats fattigmanstrofeus också vilket inte bara passar deras utseende när de vaktar yngel, utan också deras beteende i grupp. De är tuffa, men inte så elaka tycker jag. Jag har hållit mindre lekpar i sällskapsakvarium med kardinaltetror :-). På många sätt påminner de om vildformer av Amatitlania men de kör runt i grupp på ett annat sätt om jag jämför med de 20-talet Amatitlania siquia jag har nu. Zebror (Amatitlania) ska ju också vara växtätare, men det räcker nog att ha grönt i maten.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • PiaJo
                        • januari 2011
                        • 1744

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        De har kallats fattigmanstrofeus också vilket inte bara passar deras utseende när de vaktar yngel, utan också deras beteende i grupp. De är tuffa, men inte så elaka tycker jag. Jag har hållit mindre lekpar i sällskapsakvarium med kardinaltetror :-). På många sätt påminner de om vildformer av Amatitlania men de kör runt i grupp på ett annat sätt om jag jämför med de 20-talet Amatitlania siquia jag har nu. Zebror (Amatitlania) ska ju också vara växtätare, men det räcker nog att ha grönt i maten.
                        Tack för denna infon då kan jag fortsätta att ge dem hemmagjord räkmix, det är både ärtor och broccoli i den jag har ett mindre kar, 220 liter, till denna gruppen med mycket rötter som ger grottor och skydd så jag hoppas att det går vägen
                        ----------------------------------
                        /PIA

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Det viktigaste rådet är att det aldrig får bli mat liggande på botten, att byta vatten ofta och ha rejäl filtrering och ytcirkulation. Jag vet inte om det är nitrit som de är känsliga för. Det skulle kunna vara nitrat.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • PiaJo
                            • januari 2011
                            • 1744

                            #14
                            Tack för dessa råden
                            ----------------------------------
                            /PIA

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Har du inga bilder på dina firrar Pia?

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...