Helblå "haplis" tillsammans med mbunas ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Helblå "haplis" tillsammans med mbunas ?

    Fundera på en lämplig helblå "haplis" till ett Mbunakar. Har tidigare haft både Copadichromis azureus och "fire blue" Protomelas taeniolatus , Azureusen var alltid blå medans "fire blue" tappade färg ibland. Har nu även medtagit Aulonocara stuartgranti cobue eller någon annan blå variant som alternativ.
    Även Otopharynx lithobates finns ju som val och är om jag fattat saken rätt något större och lite tuffare än de övriga.
    Så hur skulle ni välja bland dessa för att hålla med lagom lugna mbunas ?, motivera gärna era förslag
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Protomelas taeniolatus är ju rätt tuffa så det var ju lite märkligt. Lithobates känns väl isf som en vekare fisk.

    Har du funderat på fryeri?

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Protomelas taeniolatus är ju rätt tuffa så det var ju lite märkligt. Lithobates känns väl isf som en vekare fisk.

      Har du funderat på fryeri?
      Japp men tänkte att den är lite större än de övriga. Egentligen kommer jag att välja den där de flesta hanar är utfärgade om man har tex
      4+3.

      Kommentar

      • Charlotte
        Användare
        • april 2013
        • 228

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Fundera på en lämplig helblå "haplis" till ett Mbunakar. Har tidigare haft både Copadichromis azureus och "fire blue" Protomelas taeniolatus , Azureusen var alltid blå medans "fire blue" tappade färg ibland. Har nu även medtagit Aulonocara stuartgranti cobue eller någon annan blå variant som alternativ.
        Även Otopharynx lithobates finns ju som val och är om jag fattat saken rätt något större och lite tuffare än de övriga.
        Så hur skulle ni välja bland dessa för att hålla med lagom lugna mbunas ?, motivera gärna era förslag
        Hade du flera hanar av Azureus och isåfall var de utfärgade allihop?
        Charlotte & Anders

        720 liter x 2 Malawi
        375 liter x 2 Malawi
        500 liter Malawi
        180 liter Malawi
        100 liter Guppy
        140 liter x 6 yngel
        64 liter x 4 yngel

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ursprungligen postat av Charlotte
          Hade du flera hanar av Azureus och isåfall var de utfärgade allihop?
          Hade 2 och bara en var utfärgad (540 liters malawisoppa)

          Kommentar

          • Jan Kohler
            Användare
            • augusti 2007
            • 128

            #6
            Min erfarenhet är att Azureushanar bara färgar ordentligt en i taget.
            Har just nu 3+3 Othoparynx Lithobase där alla hanar färgar, visserligen varierar graden av blått med dagsformen men oftast är de fint blåa.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Om man väljer Aulonocara, kommer dessa färga tillsammans med golden och ev Msobo ?

              Kommentar

              • mpe71
                Användare
                • maj 2010
                • 30

                #8
                Jag har just nu tre (av 4) hannar utfärgade av Copadichromis azureus . De går tillsammans med Golden och Protomelas steveni taiwan reef i ett 375 liters.

                Kommentar

                Arbetssätt...