Snygga sebraciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #16
    Hona med rom, från mobilen och Tapatalk väljer att vända på bilden:


    Hane just efter resan till Blekinge från Danmark. Här skymtas öven platinvarianten.


    /Jocke

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #17
      Tapatalk vände bilderna rätt igen Obs, mobilbilder...

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Banderad
        Frågan är då om man ska kalla den endast för Amatitlania sp. "Rio Monga" eller Amatitlania siquia "Rio Monga" då. Som sagt, lite snårigt.
        Utifrån Ken Davis inlägg på cichlidae.com ovan bör den kallas Amatitlania sp. "Rio Monga". Han verkar öppna för att det kan vara en HRP eller en annan art men jag tolkar det också som att det inte är en siquia som jag trodde (Han nämner överlappande utbredning). Det bästa vore att kalla dem A. sp. "rio danli red point" samt A. sp. "rio monga red point" men vi kan ju inte sitta här och hitta på. Problemet är att vanliga HRP inte alltid har Rio Danli med sig i namnet. De vanliga är från Rio Danli.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 05 november 2013, 15:33.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #19
          Med risk att dumförklara mig själv helt, men jag måste tyvärr bara fråga Den nämnda platinavarianten ser ut som den vanliga framodlade elfenbenscikliden.
          Förekommer verkligen denna variant utan ränder naturligt i naturen?? Är jag så lost att jag missat det här helt?
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #20
            Jag kunde inte hitta något om någon platin variant i naturen här ---> http://www.google.de/url?sa=t&rct=j&...trPriTy1LS-qiw länken öppnar en PDF som beskriver flera underarter bl.a siquia och kanna, publicerad 22 jun 2007 skriven av JUAN J. SCHMITTER-SOTO
            Senast redigerad av Kawasa; 05 november 2013, 17:06.
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              De finns som enstaka exemplar men ej som populationer.

              Hmm, platinum, elfenben, albino ej säker just nu på skillnaden.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #22
                Ok tack DaRe det visste jag inte, den senaste vetenskapliga skriften som jag länkade till tidigare: http://www.google.de/url?sa=t&rct=j&...trPriTy1LS-qiw nämnde inget om detta, men det är väl förstås inte konstigt med enstaka albino varianter i naturen, de som säljs i handeln har jag alltid sett som "vanliga" odlade elfenbensciklider.
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #23
                  Leucism är inte helt ovanligt hos Centralamerikanska ciklider, se bara citrinellum och labiatum.
                  Att det inte förekommer vilda populationer av "vita" zebraciklider beror nog helt enkelt på att dem inte, av någon anledning, är lika bra anpassade som sina randiga syskon.

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #24
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    De finns som enstaka exemplar men ej som populationer.

                    Hmm, platinum, elfenben, albino ej säker just nu på skillnaden.

                    Platinum: Elfenbensvarianten av HRP, förekommer i naturen.
                    Elfenben: Den gamla hederliga ljusa stammen av sebraciklid som vi har haft länge i landet (förmodlingen korsning mellan siquia och nigrofasciata). Inte säker på den naturliga förekomsten, men den borde väl finnas ute i naturen den med?
                    Albino: Saknar helt pigment,och har röda ögon.

                    /Jocke
                    Senast redigerad av Banderad; 05 november 2013, 19:47.

                    Kommentar

                    • Kawasa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 840

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                      Leucism är inte helt ovanligt hos Centralamerikanska ciklider, se bara citrinellum och labiatum.
                      Att det inte förekommer vilda populationer av "vita" zebraciklider beror nog helt enkelt på att dem inte, av någon anledning, är lika bra anpassade som sina randiga syskon.
                      Absolut, leucism förekommer inom de flesta levande arter, däggdjur, fiskar, fåglar, ödlor, ormar osv. Citrinellum och Labiatum är de mest utmärkta ciklidarter att nämna när det gäller leucism då det sägs vara vanligt förekommande i naturen, betydligt vanligare än att hitta exemplar inom Thorichthys släktet exempelvis.


                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Platinum: Elfenbensvarianten av HRP, förekommer i naturen.
                      Elfenben: Den gamla hederliga ljusa stammen av sebraciklid som vi har haft länge i landet (förmodlingen korsning mellan siquia och nigrofasciata). Inte säker på den naturliga förekomsten, men den borde väl finnas ute i naturen den med?
                      Albino: Saknar helt pigment,och har röda ögon.

                      /Jocke
                      Aha så platinum är elfenbensvarianten av HRP, tack för förklaringen där Jocke

                      Vad jag vet så är elfenben varianten av sebraciklid en framodlad variant som inte förekommer i naturen, ifall Platinum varianten gör det så skulle det vara intressant att se källan som stödjer detta, är det någon som läst PDF dokumentet jag länkade till förresten?
                      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #26
                        Ingen som har Amatitlania kanna , mycket snygga på bilderna i artregistret

                        Kommentar

                        • Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • maj 2006
                          • 1816

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kawasa
                          Absolut, leucism förekommer inom de flesta levande arter, däggdjur, fiskar, fåglar, ödlor, ormar osv. Citrinellum och Labiatum är de mest utmärkta ciklidarter att nämna när det gäller leucism då det sägs vara vanligt förekommande i naturen, betydligt vanligare än att hitta exemplar inom Thorichthys släktet exempelvis.




                          Aha så platinum är elfenbensvarianten av HRP, tack för förklaringen där Jocke

                          Vad jag vet så är elfenben varianten av sebraciklid en framodlad variant som inte förekommer i naturen, ifall Platinum varianten gör det så skulle det vara intressant att se källan som stödjer detta, är det någon som läst PDF dokumentet jag länkade till förresten?


                          Det jag menade med mitt förra inlägg är alltså att platina och elfenben är handelsnamn för fiskar som uppvisar leucism.

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kawasa
                            Absolut, leucism förekommer inom de flesta levande arter, däggdjur, fiskar, fåglar, ödlor, ormar osv. Citrinellum och Labiatum är de mest utmärkta ciklidarter att nämna när det gäller leucism då det sägs vara vanligt förekommande i naturen, betydligt vanligare än att hitta exemplar inom Thorichthys släktet exempelvis.




                            Aha så platinum är elfenbensvarianten av HRP, tack för förklaringen där Jocke

                            Vad jag vet så är elfenben varianten av sebraciklid en framodlad variant som inte förekommer i naturen, ifall Platinum varianten gör det så skulle det vara intressant att se källan som stödjer detta, är det någon som läst PDF dokumentet jag länkade till förresten?

                            Jag har inte sett någon vetenskapligt dokument på att det är så, där emot skriver folk över världen att det är så; dvs att det finns en ljus variant av HRP i det vilda (sedan är kanske handelsnamnet mindre intressant). Jag undrade själv detta för inte så länge sedan och frågade i en Facebook-grupp där det hänger endel duktigt CA-folk bl.a. från USA. De var ense om att det var så. Sedan kommer väl mina fiskar om jag inte har förstått den konversation jag hade med personalen från Unimati fel ursprungligen från Jeff Rapps (eller snarare mina fiskars föräldrar). Dessa föräldrar är F2r. Min uppfattning är att Rapps brukar ha koll, men 100% är det ju aldrig

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • maj 2006
                              • 1816

                              #29
                              Jo Jeff Rapps har vid ett flertal tillfällen salufört vildfångade leucistic eller platina, han har kallat dem lite olika, HRP.
                              Jag tror inte att det finns något skäl till att tvivla på att dem också är vildfångade. Jeffs kompis Rusy Wessel brukar ju ganska ofta göra fångst expeditioner till Centralamerika och jag skulle tro att det är Rusty som fångat dem, mejla Jeff och fråga om fångstplats han borde veta.

                              Kommentar

                              • Kawasa
                                Användare
                                • september 2012
                                • 840

                                #30
                                Jag hittade jättefina bilder på Platinum varianten, dessa är finare än vanliga elfenbensciklder faktiskt se bilder här: http://modevlin.zenfolio.com/p880748351
                                klicka två gånger på bilderna så blir de större
                                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...