Vilka arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikkel
    Användare
    • oktober 2013
    • 10

    Vilka arter?

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20131029_115428.jpg
Visningar: 1
Storlek: 323,6 KB
ID: 699230Klicka på bilden för större version

Namn: 20131029_115438.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,1 KB
ID: 699231Klicka på bilden för större version

Namn: 20131029_115906.jpg
Visningar: 1
Storlek: 329,2 KB
ID: 699232 Hej alla! Nybliven medlem och har min första fråga. Var på DM i Piteå igår och fann ett kar med Tanganyika och till min glädje stod det att det fanns Neolamprologus helianthus (Helianthus prinsessa), bild 2 och Chalinochromis brichardi (Svarta masken), bild 1 och 3. Att det inte är en Chalinochromis är ju klart men vad är det samt är bild 2 en heliantus?
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Vad svårt, men är det inte samma art på alla tre bilderna? Det ser ju åtminstonne ut som en hlianthus, eller den ser iaf inte ut som en brichardi eller någon av de mer vanliga prinsessorna.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Har sagt det förut men säger det igen nu när vi firar ditt första inlägg i detta formidabla forum (som Wille brukar uttrycka sig ) så här kommer det:


      Välkommen hit!!!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Streamstone
        Användare
        • augusti 2013
        • 241

        #4
        Dom svarta markeringarna på gällocken ser inte likadant ut på fisken i mitten. Men gissa art överlåter jag till nån som vet mer och bättre.

        Kommentar

        • Mikkel
          Användare
          • oktober 2013
          • 10

          #5
          Jag fick en tydlig uppfattning om att det bör vara separata arter. Som Streamstone anger är markeringarna på gällocken helt olika, Två vertikala markeringar på fisken på bild 2 och tydligt mer horisontell markering på fiskarna på bild 1 och 3. Sedan har bild 2 en tydligt slankare kroppsform och ljusare färg. Den andra ev arten är mörkare i färgen och har en tydligt mer "biffig" kroppsform, jämför bild 1 och 2. I karet fanns det cirka 10 fiskar av vardera "art". De på bild 1 dominerade karet och höll ihop nere vid botten och mellannivån och pysslade på runt några stenar och växter. De andra, bild 2, fick hålla till uppe vid ytan och någon decimeter ner. Jag fick ett tydligt intryck att det var två olika arter. Sedan var det normalt smågruff inom respektive gruppering.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Känns ju lite märkligt att hålla två så pass lika arter i samma burk, om det nu är olika arter?

            Visste dom inte i butiken?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Masken brukar användas för att skilja Neolamprologus pulcher från Neolamprologus brichardi men den går egentligen inte använda till detta och forskare betraktar ofta dessa som samma arter i ett större artkomplex http://www.sciencedirect.com/science...55790307002692 Fisken på bild 2 har en " Neolamprologus pulcher -mask" som skiljer sig från från Neolamprologus helianthus i artregistret men det skulle förstås kunna vara en annan Neolamprologus helianthus -population. fiskarna på 1 och 3 skulle kunna vara heliantus om vi utgår från masken. Fisken där har en klassisk " Neolamprologus brichardi -mask". Jag ser förövrigt att en pulcher i artregistret har en brichardimask http://www.sciencedirect.com/science...55790307002692 fiskarna på bild 1 och 3 har brichardi-masker. Kan inte affärsinnehavaren svara på vad det är blir det nog svårt. Foto 2 visar en annan art (eller population) än 1 och 3 i alla fall.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mikkel
                Användare
                • oktober 2013
                • 10

                #8
                Nej, de hade ingen pejl på vad det var. De hade inte beställt dessa utan det var en felsändning till DM i Piteå men enligt uppgift var det de två nämnda arterna som de dessutom satt upp "faktalappar" om på akvariet som fiskarna befinner sig i. Till saken hör att kunskaperna inom akvaristik inte var av någon högre rang på de anställda som var där igår när jag besökte affären. Och det är lätt att det blir överkurs när det gäller tanganyikaciklider som i detta fall. Men det är ju i och för sig flera faktorer om detta men det som intresserar mig mest är just vad det kan vara för arter...? Har ett personligt intresse av att ev inköpa några exemplar men vill veta vad det är!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mikkel
                  Jag fick en tydlig uppfattning om att det bör vara separata arter. Som Streamstone anger är markeringarna på gällocken helt olika, Två vertikala markeringar på fisken på bild 2 och tydligt mer horisontell markering på fiskarna på bild 1 och 3. Sedan har bild 2 en tydligt slankare kroppsform och ljusare färg. Den andra ev arten är mörkare i färgen och har en tydligt mer "biffig" kroppsform, jämför bild 1 och 2. I karet fanns det cirka 10 fiskar av vardera "art". De på bild 1 dominerade karet och höll ihop nere vid botten och mellannivån och pysslade på runt några stenar och växter. De andra, bild 2, fick hålla till uppe vid ytan och någon decimeter ner. Jag fick ett tydligt intryck att det var två olika arter. Sedan var det normalt smågruff inom respektive gruppering.
                  Jag missade detta. 1 och 3 borde vara helianthus - de har även de gula prickarna på sidorna. 2 skulle t.ex. kunna vara en pulcher (ej daffodilvariant förstås) eller Neolamprologus olivaceous. de mörkare prickarna i ränder stödjer det också. Men jag måste påpeka att jag inte själv hållit några av de arter/populationer jag nu nämner.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 30 oktober 2013, 14:23.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 439

                    #10
                    Jag tycker också att bild två ser ut som olivaceus. Det var min första tanke när jag såg den.
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Surfade lite och hittade detta. Jag kan ha träffat rätt...

                      Neolamprologus helianthus
                      This stunning species was only described in 1997 and is included in the so-called "Brichardi complex", which also includes N. brichardi, crassus, falcicula, gracilis, pulcher, savoryi and splendens. The species should not be mixed in aquaria as they will hybridise freely. N. helianthus can be distinguished from others in the complex by its overall yellow-orange patterning and v-shaped cheek marking…. http://www.seriouslyfish.com/species...gus+helianthus

                      Neolamprologus olivaceous
                      This species is included in the so-called “Brichardi complex”, which also includes N. brichardi, crassus, falcicula, gracilis, pulcher, savoryi and splendens. These should not be mixed in aquaria, as they will hybridise freely. N. olivaceous can be distinguished from others in the complex by the two curved markings on the gill cover. It is possible that it is synonymous with N. pulcher, as proposed by Konings (1993). http://www.seriouslyfish.com/species...us-olivaceous/
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Mikkel
                        Användare
                        • oktober 2013
                        • 10

                        #12
                        Tack Ola med flera! Jag var också inne på olivaceous på bild 2 och 1 o 3 är nog troligt helianthus.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...