Hjälp att förstå Tropical Gh/Kh test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • augusti 2013
    • 241

    Hjälp att förstå Tropical Gh/Kh test

    Ursäkta, men jag känner mig lite bakom flötet just nu. Det här testet förvirrar min NallePuh hjärna. Har ett Gh/Kh test från Tropical. Visserligen mest intresserad av Kh, men eftersom en flaska Gh är med är det ju onödigt att inte använda den. Kh testet beter sig som om det funkar och borde visa någorlunda rätt, hoppas jag - Kh12. Men Gh testet beter sig inte alls som beskrivet - ska slå om från rött till grönt. Först är det färglöst, färglöst och på 3 droppen får det en svagt grön ton och därefter blir det grönare och grönare. Någon röd färg som slår om uppstår inte. Undrar om det kanske är nåt fel på flaskan. Utgångsdatumet är mars 2014.

    Nåväl. Lusläste den lilla manualen några gånger och blev mer förvirrad för varje gång jag försökte förstå vad jag läste. Bland annat står det såhär i beskrivningen:

    "Det kan hända att Tropical Gh/Kh Test kommer att indikera att karbonhårdheten är högre än totalhårdheten. Ett sådant mått resulterar från höjning utav natrium och kalium karbonat och bikarbonat. Resultatet från en sådan analys ska tydas på följande sätt: nivån som visas med Gh-test är lika med totalhårdheten och på samma gång med karbonhårdheten, medan nivån som visas med Kh-testet menar Alkalinity"

    Kan någon som har bättre ordning i huvet än jag förklara på någon slags svenska för dummies vad det här betyder. Tycker jag har klarat mig bra förr med andra tester och är egentligen inte helt blåst när det gäller det här, egentligen. Men nu har jag blivit lite mörkrädd
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Hehe, jag har samma test och vart fundersam första gången jag använde det också. Jag antog att jag helt enkelt hade en "totalhårdhet" på 0. Det är nog samma sak för dig, jag köpte ett mineralsalt som höjer min totalhårdhet och nu ger det utslag. Till tanganyika som du väl har (?) kvittar det, jag testade endast att höja GH till några räkor.

    Kommentar

    • Streamstone
      Användare
      • augusti 2013
      • 241

      #3
      Ok, tack. Då kan jag sluta fundera mer på det alltså, och sen bryr jag mig nog inte om det där Gh testet mer. Mätte som sagt mest för att jag kunde, men sen blev jag så himla förvirrad när jag läste bruksanvisningen så jag undrade vad jag fick för resultat och vad det betydde egentligen - mest ingenting alltså. Inte undra på att jag inte förstod.

      Kommentar

      • Bosse G
        NCS Medlem
        • november 2013
        • 235

        #4
        Känns som God dag Yxskaft för mig. Ytterst irriterande att inte förstå vad dom menar och då jobbar jag med det till viss del.

        Kommentar

        Arbetssätt...