Tankar om "Cyprichromis"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    Tankar om "Cyprichromis"

    Sitter o funderar lite om att just fiskar från "Tanganyika" har fått ett sådant uppsving (vilket är väldigt roligt) men samtidigt som fler o fler blir intreserade så börjar jag undra om det är så bra just för fisken, o då just för "Cyprichromis" Då dom är väldigt fina så vill fler o fler ha dom i sina kar (vilket också är väldigt roligt) men kollar man upp dom,både i böcker o i verklighet, så är det minst ca 400L (helst större) o kar med minst 50-60cm bredd o höjd,för att fisken ska trivas o komma till sin rätt. Men på olika forum/sajter vid diskutioner, mm, så har jag märkt att många rekomenderar fiskarna till kar på ca 200-300L,tror det minsta jag sett/hört rekomenderas ( ges som förslag) att ha dom, är ner mot 100L. O då börjar man undra lite om hur bra denna "boom" är för fisken. Detta är bara mina egna funderingar o inte menat att reta folk som vill ha fin fisk i sina kar, men jag antar att dom flesta vill värna om, o ha fina välmående fiskar i sina kar. Mille.
    Dieselråttan
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Kloka tankar! Det är fascinerande att det på forum alltid skärs ner på rekommendationerna, men å andra sidan så krävs det mer för att få ge ut en bok än att skriva på ett forum... Personligen föredrar jag små fiskar i stora akvarier, inte tvärtom. Alla här vet att 10 neontetror inte är ett stim. Detsamma gäller Cyprichromis!

    Jag har haft ett antal olika konstellationer med Cyprichromis under åren och testat gruppstorlekar från 10 st till 150 st. Min uppfattning är att de inte beter sig "normalt" förrän de blir ungefär 30st (precis som neontetror) och till en sådan grupp skulle jag inte ha ett mindre akvarium än ett 540l.

    Vill man bara ha ett tiotal så rekommenderar jag istället Paracyprichromis nigripinnis som fungerar alldeles utmärkt i grupper om 10-12 st, men beter sig helt annorlunda i jämförelse med Cyprichromis.

    Tanganyika skapar tveklöst ha-begär och man vill alltid ha mer/fler arter, men som Mille påpekar så får man fundera lite kring det ansvaret man har för sina djur.
    Underskatta inte Cyprichromis. De flesta här inne skulle inte sätta 10 Tropheus i en burk (även om jag inte menar att det är omöjligt att lyckas med det). Köp större akvarier, köp fler fiskar och läs mer böcker!!! Ge fisken möjligheten att visa upp sin maximala potential eller överlåt den till en bättre husse...
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag tror vi skriver 500 liter i artregistret, men 400 skulle jag också säga är ok, kanske till och med 300 liter för 15st. Nu har jag inte haft mina så länge men det är ju inga fartvidunder direkt, men de växer rätt snabbt och hänger som sagt ihop i stim. Men som i allt blir det gradvis intressantare och intressantare beteenden ju större burk du har.

      100 liter eller 20 liter är ju för små för dessa det är jag helt med på.

      Vad gäller troffar (OT, jag kan flytta troffediskussion om ni vill) vill jag definitivt utmana gängse princip att hålla dem tätt. Mina 8st i 936 liter är ju iofs inte fullvuxna men definitivt lekmogna då jag har tre tuggande honor nu. Inga skador och minimalt med jakt. De är en av de arter jag är allra mest nöjd med i akvariet. Mycket intressanta beteenden som de visar upp. Jobbar lite med en artikel om det så vi får väl se vilka observationer jag kommer fram till. Jag har svårt att rakt av följa alla rekommendationer då jag för många gånger sett bra exempel på att saker fungera väldigt olika från akvarium till akvarium, ägare till ägare. Det som fungerar för en fungerar inte för andra. De är så många andra parametrar som spelar in för att fiskarna ska trivas än vattenvolymen.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Absolut DaRe! Jag har sett bilder på din burk och har full förståelse för att det fungerar. Måtten på burken och inredningen tillåter det. I ett vanligt 720 så hade det varit svårare... Måtten är ofta avgörande. Att stoppa Cyprichromis i ett 400-liters hörnakvarium är givetvis också en dålig idé...

        Problemet (jag har sålt fisk i butik i många år) är att om det står "minst 10" i en bok så kan man ge sig fan på att de flesta tänker "Äsch, jag provar med 8, det borde funka". Står det "minst 10" så köp betydligt fler och var dessutom beredd att komplettera. Cyprichromis är en stimfisk. 10st stimmar inte...
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Jag håller med Mille, det är många som verkar bortse från deras naturliga beteende där de rör sig över stora ytor även om det inte är en så stor fisk. Även jag sett rekommendationer från 150l och jag kan inte förstå hur man tänker då.

          DaRe: Är det inte lite tidigt att "utmana gängse princip"? Du har inte haft dem länge och du har ju dessutom dem rätt tätt (inte just med andra troffar men med andra fiskar). Jag har testat smågrupper flera gånger och det har fungerat förvånansvärt många gånger men det är fortfarande ingen vettig rekommendation enligt mig. De gånger det har skitit sig så har jag kunnat flytta runt dem till andra akvarium så att fiskar inte behövt ta skada, har man bara ett akvarium så står man där.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jo jag utmanar genom att testa och vill se hur det går kommande år. Och det kommer i alla fall inte påverka allmän rekommendation även om det skulle gå toppen.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              Jaha, då missförstod jag.

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Att stoppa för fisk i för litet akvarium är ju tyvärr ett vanligt fenomen. Jag kommer också vara delaktig i detta när mina gibberosa får skämmas i ett 670 liters. Men det finns också en tanke om att någon gång ge dem ett större kar. Så detta är ju inte vägens ände för mina gibberosa.

                Detta med många troffar i ett kar kom väl fram nångång på 90-talet efter att folk provat så många lösningar på denna fisken och det blir bukvattensot, hanar slår ihjäl en massa honor och varandra. Det är ju helt enkelt erfarenheten. Jag kommer inte ihåg vem, men nån i CB på 90-talet la upp en rekomendation om minst 20 stycken för moorii-varianterna och minst 30 av black då de sågs som lite argare. Detta är en rekommendation jag fortfarande går efter idag och berättar för nybörjare som vill prova på troffar. Sen när man är mer erfaren, man vet vad det är man provar, så absolut kan man prova andra lösningar och se hur det går. Man håller då ögonen öppna på ett annat sätt.

                Sen med cyprichromisen så håller jag med om att mer än 20 är lämpligt. Jag hade 10+10 och det fungerade, men honorna tog stryk av all lek, de blev sönderlekta. Så att ha ännu fler honor och ett större stim tycker jag låter väldigt lämpligt.

                Men detta med att sätta fel fisk i för små akvarium är något jag försöker motarbeta så ofta jag kan på forum och facebookgrupper. Det blir inte kul för fisken och det blir inte kul för akvaristen som får en dålig intrudktion i hobbyn. Det är inte kul att lägga ut flera tusen på fiskar och de bara dör. Nej en mild entré in i hobbyn gör nog också att fler stannar. Så tänker jag.

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #9
                  Vad matade du dina leptosoma med johho? Jag tycker att det låter konstigt att honor blir stryk av att leka för mycket. Jag har fått intrycket att leptosomahonor återhämtar sig otroligt fort, de verkar kunna äta hur mycket som helst efter att de ruvat men jag har inte haft leptosoma under några längre perioder så jag kanske får erfara det också nu. Det vore i alla fall intressant att veta vad du matade med och hur ofta och hur lång tid tog det innan honorna började ta stryk.

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 439

                    #10
                    Man kanske skulle öka rekommendationerna? Kollade lite i artregistret förut på Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo" exempelvis och jag tycker definitivt inte att man ska ha dem i ett akvarium som bara är 150cm långt, snarare MINST 200cm. Det är en aggressiv fisk som behöver vara MINST 10+20 osv...
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pierre_N
                      Vad matade du dina leptosoma med johho? Jag tycker att det låter konstigt att honor blir stryk av att leka för mycket. Jag har fått intrycket att leptosomahonor återhämtar sig otroligt fort, de verkar kunna äta hur mycket som helst efter att de ruvat men jag har inte haft leptosoma under några längre perioder så jag kanske får erfara det också nu. Det vore i alla fall intressant att veta vad du matade med och hur ofta och hur lång tid tog det innan honorna började ta stryk.
                      Jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag matade med då. Men troligen nån räkmix. Jag hade ju 10+10 och honan han inte spotta innan nån kåt hane var på henne så de han inte äta upp sig utan fick efter ca 1 år rätt krokig rygg.

                      Kommentar

                      • jonre723
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 439

                        #12
                        "Vanlig" räkmix räcker inte. Cyklops och nykläckt artemia är bra komplement. Jag upplever också att man behöver mata dem flera gånger om dagen.
                        Och så är det.
                        /J

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #13
                          Jag matar mina mest med just "cyclops" o "Artemia" dom får även uppblött pellets både röda o gröna kulor, som man får mosa då dom har så små munnar.Men jag håller med "Joho" att det ät bättre med bra många fler honor än hanar då honorna blir hårt åtgångna, men där finns det också "regel med undantag" har sett att dom blir hårdare ansatta i tex 525an jag hade än i 1125an, o det borde tyda på att dom syns o är för nära hanarna som alltid vill para sej o då får dom ingen lugn o ro. I mina ögon betyder det att karen helst ska vara minst 2m för att honorna inte ska bli för stressade, en liten aspekt på det (kan vara tillfällighet) är att honorna har hållt tugget bättre i större kar,då det blir lugnare. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Ursprungligen postat av Repen1
                            Jag matar mina mest med just "cyclops" o "Artemia" dom får även uppblött pellets både röda o gröna kulor, som man får mosa då dom har så små munnar.Men jag håller med "Joho" att det ät bättre med bra många fler honor än hanar då honorna blir hårt åtgångna, men där finns det också "regel med undantag" har sett att dom blir hårdare ansatta i tex 525an jag hade än i 1125an, o det borde tyda på att dom syns o är för nära hanarna som alltid vill para sej o då får dom ingen lugn o ro. I mina ögon betyder det att karen helst ska vara minst 2m för att honorna inte ska bli för stressade, en liten aspekt på det (kan vara tillfällighet) är att honorna har hållt tugget bättre i större kar,då det blir lugnare. Mille
                            Det låter som kloka tankar.

                            Kanske går det att göra något med inredningen för att få dem att lugna sig? Valle som skär av akvariet? Höga stenpartier som också skär av kanske? Det är svårt att ge honorna en lugn vrå helt klart.
                            Detta är ett klurigare släkte än det först ser ut att vara. Spännande

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 772

                              #15
                              Jag matar också mycket med cyclops, de får även ett riktigt smått granulat från Dr. Bassleer's Biofish Food, söndersmulad räkmix och lite annat.

                              Jag håller med johho, jag hade Cyps för länge sedan och la knappt märke till dem då, min inställning har varit att de är precis som vilken munnruvare som helst som jag går och tröttnar på men jag får nog ändra den inställning. Det blir lite vad man gör det till känns det som. Det går att stoppa ner 10st i ett 150l och få dem att överleva och om man inte haft dem innan kanske man inte fattar vad man missar när de får lite yta att röra sig på.

                              Angående växter som avdelare så tycker jag att höga Cryptocoryne aponogetifolia verkar fungera riktigt bra, det har i alla fall hållit isär hannarna här hemma. Det händer att de gör utfall förbi gränserna men oftast håller de sig mellan dem. Höga Vallisineria borde ju fungera ännu bättre i och med att det skär av sikten ytterligare?

                              Ni som haft mycket leptosoma förr, hur många rekommenderar ni i ett 720?
                              Senast redigerad av Pierre_N; 21 oktober 2013, 11:35.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...