Flämtande diskusar, nån som vet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perk

    Flämtande diskusar, nån som vet?

    Hej!

    Jag har problem med att mina diskusar flämtar väldigt, de har gjort de ända seda jag köpte dom för ca 3 veckor sedan. Det är likadant med fjärilscikliderna som är i samma akvarium. Jag hade även scalarer däri som jag gav bort och de slutade genast flämta... Med andra ord borde det vara något med mitt vatten. Men vad??

    Akvariet är på 220 liter, har ett eheim ytterfilter som pumpar ca 600 l/h. Ph 7 och nitrathalten (eller är det nitriten... glömmer altid vilken ordning det är) är så låg den kan vara enligt testerna. För att utesluta syrebrist så har jag satt i en extrapump som har utblåset riktat rakt upp mot ytan för att få bättre syresättning.

    Jag har provat att filtrera över aktivt kol för att få bort eventuella lösta ämnen.

    Och ja jag har gjort vattenbyten.

    Inget verkar hjälpa, någon som har en aning om vad det kan vara?

    De käkar med god aptit, alla utom en iallafall...

    Det är 2 fjärilciklider, 6 st 6 cm stora diskusar och 4 mindre malar.

    /Per

  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    #2
    Tester talar inte alltid om sanningen om hur ett akvarium fungerar akvariet i övrigt. Lite alger? Hur oftar matar du? Med vilken mat? Hur ofta byter du vatten?

    Oftast är andningen är mått på skitigheten. Är min egen
    erfarenhet. Jag använder det ofta med färger och rädlsa hur
    fisken mår.

    Börja med att göra följande:
    Skruva ned temperaturen till ca 28 grader. Hjälper det?
    Rengör ytter pumpen spara dock 1/3 av filtret orent.
    Byt vatten ca 1/3 varje dag.
    Mata med bara röda mygglarver (Om ditt gamla foder är det som skitar ned ser du det genom att mygglarver skitar ned mindre)

    Viktigt är att du gör en sak i taget och inte vänder ut och in på hela akvariet. Och planerar vad du gör genom att skriva ned.

    Själv vet jag hur lätt man glömmer. Jag sätter datum på mina ytterpumpar för senaste städning. Och skriver på taken med vanlig penna vad jag gör.



    Johan Nilsson
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Fönderade på om du har en förstark pump? känn på det omd et är stark ström i vattnet. Du kan ha hjälparasiter? Tror dom börjar flämta då. VArt bor du någonstans? fråga i dom du köpte fiskarna av.
      mvh Therese

      Kommentar

      • perk

        #4
        Tack för svaren.

        Jag har 28 grader nu... Tror inte det är för stark pump eftersom utblåset har många hål så det är inte någon speciellt stark stråle.

        Vill helst inte byta vatten alltför ofta eftersom vi har ganska högt Ph här i Linköping, ca 8-8,5 direkt ur kranen.

        Har tyvärr inte fått någon speciellt bra hjälp av affären, men de diskusar som var kvar flämtar inte alls om man jämför med mina.

        Hur vet man om det är gälparasiter?

        /Per

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ofta beror liknande problem på för mycket näring i gruset eller helt enkelt på att akvariet varit igång för kort tid med resutatet fluktuerande vattenvärden. Har akvariet varit igång länge så kanske det är dags att rengöra gruset. Har det varit igång kort tid så är det bara att fortsätta som du gör och byta vatten ofta. De flesta fiskar, även diskus, funkar mycket bättre i rent vatten än i vatten med fel vattenvärden om man är tvungen att välja mellan två dåliga alternativ.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Aqua_Max
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 108

            #6
            Jag tycker det låter som syrebrist, trots att du riktade en pump mot vattenytan. I ett varmt diskusakvarium blir det lätt syrebrist, eftersom gaser löser sig sämre i varmt vatten samtidigt som fiskarnas syrebehov är större (ämnesomsättningen är snabbare vid högre temperatur). Syrebristen avhjälps med att man ser till att ha cirkulation på vattnet och tillför luft till akvariet (speciellt viktigt att tänka på om man har tättslutande täckglas), gör regelbundna vattenbyten och rengör filter (nedbrytningen av de ämnen som fastnat i filtret kräver syre) samt ser till att akvariet inte är överbefolkat.

            ~~~ Max Photo ~~~
            ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

            Kommentar

            Arbetssätt...