Tanganyika eller inte...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carpus
    Användare
    • september 2012
    • 142

    Tanganyika eller inte...

    Hej

    Jag har ett 375l som för tillfället bebos av ett par chokladciklider och tetror. Dock börjar jag tröttna lite på detta och SA överhuvudtaget. Har börjat snegla lite åt tanganyika, lite snäcklekare och nån altolamprologus verkar intressant. Dock är jag rädd att jag tröttnar på att bara ha ett akvarium med " lite stenar" i eftersom jag alltid haft växtakvarier eller SA kar

    Råd mottages tacksamt i beslutsångesten :-)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Tror inte du kommer ångra ett tanganyikakar. Väldigt mycket action. Mycket spännande fiskar!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #3
      Du kan ha växter i ett tanganyikakar om du vill, Anubias och Cryptocoryne aponogetifolia funkar bra. Om du vill ha carnivora fiskar så är det lugnt.
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • Streamstone
        Användare
        • augusti 2013
        • 241

        #4
        Stenar är inte så tråkiga som man kan tro och man behöver inte fundera på hur dom trivs. Man kan göra massor av spännande med stenar. Och sen finns det många fiskar som gör stenarna spännande. Sen finns det som sagts en hel del växter som funkar utmärkt i ett Tanganyikakar. Alltså - kör på och testa Tanganyika. Du kommer inte ångra dig kan jag inte säga än, men jag tror inte det. Håller själv på för fullt attförbereda mitt första Tangakar med troligen bland annat snäckisar och Altossor. Om du inte prövar får du aldrig veta.

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Jag instämmer med övriga talare, det kan vara värt att testa. Men det går också att ha växter, sen blir det ju inget växtkar, men går absolut att ha några växter som gör det lite grönt.
          Sen utmaningen att försöka få en levande uppsyn med bara stenar är rätt trevlig

          Kommentar

          • Carpus
            Användare
            • september 2012
            • 142

            #6
            Hmm, låter som jag får testa.
            Ska man köra bikarbonat eller ha lite kalksten för att höja ph( har kungsbackavattn)?
            Mest sugen är jag på a calvus och någon liten snäcklekare, lämpligt sällskap till dessa?

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Någon Cyprichromis kanske, eventuellt någon Julle om du vill ha ett stenröse i något hörn.

              Kommentar

              • Doktor-T
                Användare
                • april 2012
                • 424

                #8
                Jag bor i Göteborg och kör alltid med bikarbonat. Strax över en matsked till 50 liter vatten.

                Eftersom du inte är ute efter att hålla Troffar så är växter inga bekymmer.
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Cyprichromis leptosoma är ett bra alternativ till 375 liter med snäcklekare på botten. Då stör de inte varandra och du får fart och färg i karet. Något som är svårt att få med snäcklekare, iaf färg

                  Och det finns MASSA olika färgkombinationer på cyprichromis, så det går nog att välja något du uppskattar i färgspektrat.

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Från Kungsbacka har du inte långt till Nol.
                    Här finns ett enormt utbud på Tanganyika med massor av spännande firrar.
                    Själv ville jag testa något annat än de SA jag hade för 17 årsedan, idag simmar bara Tanganyika i baljorna och så lär det förbli ett bra tag.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • Carpus
                      Användare
                      • september 2012
                      • 142

                      #11
                      Hmm, tror jag fegar och börjar med tanganyika i ett 220l som står tomt. Måste se om jag gillar tanganyika innan chokladerna ryker.

                      Kommentar

                      • Carpus
                        Användare
                        • september 2012
                        • 142

                        #12
                        Nu har jag startat upp 220 karet och varit och kikat lite på Nol. Jag tänkte börja med multifaciatus och altolamprologus.
                        Hur många altolamprologus är lämpligt att börja med?
                        Tanken är att få dem att para ut och växa till sig lite innan jag startar upp det större karet.
                        Är det lämpligt att ha någon "prinsessa" i karet eller blir det för mycket?

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Ursprungligen postat av Carpus
                          Nu har jag startat upp 220 karet och varit och kikat lite på Nol. Jag tänkte börja med multifaciatus och altolamprologus.
                          Hur många altolamprologus är lämpligt att börja med?
                          Tanken är att få dem att para ut och växa till sig lite innan jag startar upp det större karet.
                          Är det lämpligt att ha någon "prinsessa" i karet eller blir det för mycket?
                          För ett vuxet par så räcker det med 1+1 för den akvariestorleken. Men köper du lite mindre som ska para ut sig så kan du köpa 4-6 stycken och se vad som händer.

                          Kommentar

                          • Pettap
                            NCS Medlem
                            • januari 2005
                            • 1385

                            #14
                            Ursprungligen postat av johho
                            För ett vuxet par så räcker det med 1+1 för den akvariestorleken. Men köper du lite mindre som ska para ut sig så kan du köpa 4-6 stycken och se vad som händer.
                            De brukar inte behöva para ut är min erfarenhet. De är inte så kräsna när det gäller partner. Det är inte fel med 4-6 små heller men det tar väldigt lång tid innan de vuxit till sig. Jag köpte ett litet par Compresiceps men det tog 2 år innan de växte till sig och förstod vad en hane och hona kan hitta på för skoj
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Den känslan har jag också haft, även när jag hade 2+2 så var det inte direkt så att ett par satt samman som det kan göra med starkt parlevande ciklider.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...