NCS medlemmar svenskar vs andra hur ser det ut %uelt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    NCS medlemmar svenskar vs andra hur ser det ut %uelt ?

    Jag har märkt att det inte är så många utanför Sveriges gränser (nordbor) som skriver/postar på forumet, undrar varför det är så. I alla ciklidgrupper på facebook så är de nästan lika flitiga som vi svenskar. Är de sura för att de inte har med någon i styrelsen eller vill de inte beblanda sig med oss (skämt). På Ciklidstämman i Växjö var det ingen från Danmark med, tror att jag träffade en handfull norrmän på stämman. Undrar vad det beror på, vore ju kul om de var lika flitiga här som på de facebookgrupper jag hänger på (Tanganyika Scandinavia, Nordiska Ciklidsällskapet - NCS, Malawi Sverige, Lake Tanganyika och Tanganyika DK).

    Jag minns de gamla blaskorna med artiklar på danska och norska, som jag gillade skarpt. Är det så att man är orolig för att läsarna inte tar sig igenom en dansk/norsk text så kan man väl lägga ut den på forumssidan så kan man själv översätta den med hjälp av något översättningsprogram. Jag är gärna med i någon grupp om det behövs för att vi ska bli "förenade igen". Det kanske har gjorts försök ?

    Med vänlig hälsning Jocke
    Senast redigerad av maltandis; 06 oktober 2013, 19:01.
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Mkt bra input. När jag satt i styrelsen drev jag några frågor i ämnet:
    1) Automatisk översättning av forumet mellan de nordiska språken. Dvs läs och skriv på ditt egna språk. Skulle inte bli perfekt men hyggligt.
    2) Artregister i alla språk. Där har Joakim Draktoft fixat en del coola funktioner, mer idéer finns som kanske blir verklighet.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Mkt bra input. När jag satt i styrelsen drev jag några frågor i ämnet:
      1) Automatisk översättning av forumet mellan de nordiska språken. Dvs läs och skriv på ditt egna språk. Skulle inte bli perfekt men hyggligt.
      2) Artregister i alla språk. Där har Joakim Draktoft fixat en del coola funktioner, mer idéer finns som kanske blir verklighet.
      Det måste inte alltid vara perfekt, räcker ju att man fattar tycker jag. Det finns kanske ingen ork, och annat som ska prioriteras. Jag tycker att det är högprio att få fler nordbor till forumet. Inte bara betalande medlemmar utan personer som hänger på forumet och delar med sig av sina erfarenheter. Det kanske är så att man känner sig lite nöjd för att x antal nordbor betalar medlemsavgiften för att få tidningen, tycker inte man ska vara det. De ska också vara med i gemenskapen.

      /J
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        +1 på det
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Bra frågor. Det har ju växlat en del under decenniernas lopp, men det är sant att deltagandet från de andra länderna borde vara mycket större. Översättningsfunktionerna är ett stort framsteg. Sen behövs det marknadsföring också. Jag ska försöka pusha på lite mer här borta.

          Sent from my Nokia 920 using Board Express
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Det är en fråga som diskuterades på styrelsemötet för en knapp månad sedan. En chans att profilera oss för danskarna är stämman i Malmö. Vad det gäller artiklar publiceras ju allt som kommer in, problemet är att få in många artiklar (oavsett språk). I Finland finns ju en förening (Ciklidisti), och medlemmarna i Norge är onekligen ganska aktiva vad det gäller att åka på Stämman, och det kommer även in en och annan artikel. Men visst behöver vi öka antalet medlemmar i de Nordiska länderna, jag håller med. Men det är inte något vi ignorerar i syrelsen, tvärtom.


            /Jocke

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Bra frågor. Det har ju växlat en del under decenniernas lopp, men det är sant att deltagandet från de andra länderna borde vara mycket större. Översättningsfunktionerna är ett stort framsteg. Sen behövs det marknadsföring också. Jag ska försöka pusha på lite mer här borta.
              Sent from my Nokia 920 using Board Express
              Toppen Mikael. Tyvärr syns inte bilderna om man översätter.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Sedan är det jättebra om medlemmar pratar med andra ciklidintresserade och därmed försöker värva dem (oavsett nationalitet). Du känner ju många danskar Jocke, så kör på

                Jocke: Eftersom den här tråden är igång svarar jag inte på mailet.

                /Jocke

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #9
                  Bra diskussion här!

                  Jocke: de övriga nordbor jag sett på forumet brukar hänga på Sydamerika avdelningen, tänker då spontant på

                  Bobtail --> Danmark
                  Cichlid-Power --> Norge
                  liv --> Norge
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Vi har en enda islänning i föreningen

                    Men som sagt vi behöver fler nordbor på forumet som är den absolut viktigaste rekryteringsbasen!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Sedan är det jättebra om medlemmar pratar med andra ciklidintresserade och därmed försöker värva dem (oavsett nationalitet). Du känner ju många danskar Jocke, så kör på

                      Jocke: Eftersom den här tråden är igång svarar jag inte på mailet.

                      /Jocke
                      Jag är på dem med blåslampan, ordnade så att Thomas Andersen (En av föredragshållarna på stämman i Malmö) blev medlem och jag ska gå på fler av dem. Tror att det är nåt krångel med banken som vill ha en hundring för att de ska betala in de där 295 :-, så en del drar sig för att slanta in. Men jag kan betala för danskarna jag känner så får jag stålar när vi ses. De kan säkert använda vår betalknapp om de fixar ett konto, men det vet jag inte. Om ni pratade om det på styrelsen för en månad sen, så gå ut med det till medlemmarna så kan vi hjälpa till att ragga mer/nytt folk till forumet/NCS.

                      /Jocke
                      Senast redigerad av maltandis; 07 oktober 2013, 16:07.
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Lättare att betala med kort, tyvärr tar vi inte Dankort.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Det var mer en allmän diskussion när vi tog upp punkten medlemsstrategi i samband med den kommande Stämman. Men visst kunde vi ha gått ut med det. Bra att du tog upp det här!

                          Jocke

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Det var mer en allmän diskussion när vi tog upp punkten medlemsstrategi i samband med den kommande Stämman. Men visst kunde vi ha gått ut med det. Bra att du tog upp det här!

                            Jocke
                            Ja, ju fler vi är som jagar medlemmar desto bättre. Jag skrev den först i facebookgruppen Tanganyika Scandinavia där jag vet att en del scandinavier hänger. Har ju under en tid funderat på varför det är så få inlägg från våra nordiska grannar på forumet. Nordiska ciklidsällskapet borde ju ha lite fler medlemmar som inte är svenskar, och det vore ju kul om de var också är på forumet och delar med sig. Jag har haft ett väldigt stort utbyte/nöje av att jag blivit kompis med flera danskar.

                            /Jocke
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            • maltandis
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 1567

                              #15
                              Nu ser jag på facebookgrupperna jag hänger, att jakten på nya medlemmar har satt igång. Både DaRe och Banderad levererar godis för alla ciklidister en tumme var får ni så länge. Hade jag kunnat göra dubbar så hade det blivit så. Men lite fisk kan ni få ><((((º> ><((((º>
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...