Ni som kan Skalarer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MisterPils
    Användare
    • juni 2013
    • 73

    Ni som kan Skalarer!

    Köpte sex ungfiskar som såldes som "DantumSkalare"! ... men när jag kollar och jämför med beskrivningar och bilder så kan jag inte få det till annat än att det är "vanlig" Pterophyllum scalare ? Eller? Ser inte alls att det skulle vara något Altum alls. Nu är ju jag helt rudis på Skalarer så jag hoppas att ni som kan detta släkte kan reda ut det hela!Klicka på bilden för större version

Namn: 011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 763,8 KB
ID: 699109
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Jag håller med dig Mrpils! Ser precis ut som Pterophyllum scalare fast jag är inte heller någon expert på scalarer tyvärr.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • ansjo
      Användare
      • april 2006
      • 203

      #3
      Att säga till 100% vad det är för sort kan nog bara odlaren göra, men de ser ut att ha lite för korta fenor för att vara bra odlade "Dantum"...
      / Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Vad är dantum?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • MisterPils
          Användare
          • juni 2013
          • 73

          #5
          Fick berättat för mig idag att dantum skall vara en blandning mellan altum och vanlig scalare enligt vissa och enligt andra är dantum bara är felaktigt namngivna Peru-scalarer?! Jag tror dock fortsatt på att det är "vanliga" tills nån övertygar mig något annat! :-)

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Ursprungligen postat av MisterPils
            Jag tror dock fortsatt på att det är "vanliga" tills nån övertygar mig något annat! :-)
            Svårt när det finns så mycket framavlat, men jag tror du är sanningen på spåret.

            Om dom visar mörka prickar på kroppen vid något tillfälle tar du en ny bild och postar här så kan vi kanske ompröva resultatet....

            Kommentar

            • MisterPils
              Användare
              • juni 2013
              • 73

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Svårt när det finns så mycket framavlat, men jag tror du är sanningen på spåret.

              Om dom visar mörka prickar på kroppen vid något tillfälle tar du en ny bild och postar här så kan vi kanske ompröva resultatet....
              Absolut gör jag det, dom är ju inte större än femkronor (minus fenor) än så länge så det kanske dyker upp fler ledtrådar allt efter som de växer till sig! Tack för all input å feedback så långt!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Jag tror att det är vanliga skalarer. Tyvärr är ryggfenan "avhuggen" Men som Erik skriver, kom igen när de har fått lite färg på kroppen och eventuellt om ryggfenan har ändrat sig.
                Dantum är en hybrid mellan altum och peruskalar enligt vissa experter. Jag hade en länk som förklarar vad ordet dantum kommer ifrån, men tyvärr så har den försvunnit från mitt bra o ha register.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • MisterPils
                  Användare
                  • juni 2013
                  • 73

                  #9
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Scalare.jpg
Visningar: 1
Storlek: 757,6 KB
ID: 687289Lovade ju å ladda upp fler bilder om jag upplevde att jag såg prickar, tycker mig se lite prickar i teckningen på övre delen av "ryggen", svårt å få bra bilder... ska prova i morgon igen, men nog tycker jag mig se lite prickar, eller??

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    #10
                    Tveksamt.

                    Det här är en bild på en scalare jag hade en gång. Ursprung vet jag inget om.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: P scalare kanske Peru.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,7 KB
ID: 687293

                    Prickarna antyder att fisken, om den är vildfångad, kommer från västra Amazonas. Men det är fortfarande Pterophyllum scalare . Prickarna finns inte på alla fiskar och syns bara ibland, verkar det som. Är det odlad fisk säjer det egentligen ingenting.

                    Arten har ett utbredningsområde som är circa 270 mil långt. Det är klart att det på en sådan sträcka, och för en art som troligen inte vandrar, finns populationer som ser lite olika ut. För att dela upp den i flera arter krävs, förutom en massa arbete av en eller flera forskare, dels att det finns diagnostiska karaktärer (t ex att dom i väster har prickar och de i öster saknar - och så är det ju inte riktigt) och dels att de i väster är närmast släkt med varandra och att de i öster också är närmast släkt med varandra. Det är för att utreda det senare som man använder molekylära metoder (DNA) alltmer. När det gäller den här flodsträckan så har det hänt saker under årmiljonerna (och det här är jag inte ett dugg påläst om) som kanske gjort att populationerna har träffats då och då, korsat sig med varandra och sedan spridits igen. Det gör att metoderna inte fungerar, eller att det är en enda population, om man ser det så.

                    Så ser scalaren i Belém och i Leticia också väldigt lika ut!

                    Men scalaren är kanske den mest speciella och samtidigt mest typiska akvariefisk som finns. Fascinerande och vacker på många sätt. Dessutom relativt lättskött och billig. Så vad handlarna försöker kalla dem kanske egentligen inte spelar så stor roll. Under mer än 45 år har jag provat på nästan alla akvariefiskar jag kunnat få tag i, men någon sorts Pterophyllum har jag nästan alltid haft (utom altum - men det är för att jag är lite snål..).

                    Kommentar

                    • {_AquA_}
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 1299

                      #11
                      Jag har 7 redback scalarer som är i samma storlek och ser ut som exakt helt vanliga scalarer. Tiden får visa vad u har för några. Även en helt vanlig scalare kan ha prickar på sig. Här har du bild på en gammal hanne jag haft. http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2757114
                      // Nasser H

                      Följ mina projekt:

                      Tråd 1:
                      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                      Finns mer gott på följande sida!
                      Min Zoon:
                      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                      Kommentar

                      • fragster
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 85

                        #12
                        Slänger in en bild jag med. En av mina scalarer, ursprung okänt, köpt av ett dödsbo (!)
                        Längd ca 7-8cm exkl stjärtfena, höjd ca 16cm.

                        Är detta en redback? Och antyder den lilla pannpuckeln nåt om ålder?

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4618fisk.jpg
Visningar: 1
Storlek: 857,9 KB
ID: 687782

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Nej jag skulle inte kalla den för redback, då ska ryggen vara röd och inte gul/guldbrun. Ålder är väl svårt att sia om, men den är maffig. Troligen en hane.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Mreque
                            Användare
                            • juni 2011
                            • 348

                            #14
                            http://akvarieteknik.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=1&wts.ACTION=loginguest&p=H

                            Akvarieteknik är dem förmodligen ifrån, och där beskrivs det som dantum.
                            Så det är vad det är, Ring du akvarieteknik och fråga om du vill men jag tycker det är dumt att påstå att det är något annat när du själv inte vet.

                            Kommentar

                            • {_AquA_}
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 1299

                              #15
                              En vanlig scalare hane. Den är över ett år gammal helt utan tvekan . Börja mata med Tetra Pro Colour så framhäver du färgerna ytterliggare samt mycket fryst och levande foder.
                              // Nasser H

                              Följ mina projekt:

                              Tråd 1:
                              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                              Finns mer gott på följande sida!
                              Min Zoon:
                              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                              Kommentar

                              Arbetssätt...