Renovering och gallring i 450 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frasses
    Användare
    • september 2013
    • 30

    Renovering och gallring i 450 liter

    Hej alla ciklidtokiga!
    Nu till hösten ska det ske en gallring. Mina 2+2 Cyphotilapia frontosa , Kigoma och en ensam hästnos kommer att säljas. Det som finns kvar är ett par Altolamprologus compressiceps samt 32 st Tropheus Moliro F1.
    Jag kommer att ta ut de mest matchande stenarna till en liten hög i mitten. Skulle gärna vilja ha någon form av sandciklid som skulle kunna passa med troffarna... Bottenytan är 160x60
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Frasses; 03 oktober 2013, 19:48.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Snygg firre. Vad blir det istället?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Frasses
      Användare
      • september 2013
      • 30

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Snygg firre. Vad blir det istället?
      Har inte riktigt bestämt mig. Så tips mottags gärna.

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Sandciklider är ju inte min vassa sida, men finns ju gott om andra som kan det området

        Kommentar

        • Frasses
          Användare
          • september 2013
          • 30

          #5
          Ursprungligen postat av johho
          Sandciklider är ju inte min vassa sida, men finns ju gott om andra som kan det området
          Det får vi ju verkligen hoppas, behöver all hjälp jag kan få.

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #6
            Sandciklider tillsammans med "troffar" är ingen bra ide, även om det finns dom som håller dom tillsammans korta stunder så är det inget som brukar gå bra en längre tid. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ventralis går väl utmärkt har jag hört många säga. Jag kör det men det är nog ingen bra referens då jag inte har ett troffeakvarium utan en mix och endast 8 troffar.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Frasses
                Användare
                • september 2013
                • 30

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Ventralis går väl utmärkt har jag hört många säga. Jag kör det men det är nog ingen bra referens då jag inte har ett troffeakvarium utan en mix och endast 8 troffar.
                Än så länge så är "troffarna" ungdjur. Det kanske funkar med Ventralis som du säger, hur många kan man ha?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Maltandis har väl en burk med en redig troffegrupp med 5-7 nasuta. Tror jag. För ventralis är det nog max med 2 hannar och 2-4 honor i ditt akvarium. Kanske en hanne till och med.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • maltandis
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 1567

                    #10
                    Jag har gjort mig av med den rediga troffegruppen, men jag hade 5 ventralis tillsammans med ca 35 T moorii Kalambo. Nu går ventralisen med petrisar, hästnäsor och cyprisar i mitt 960-liters och har blivit biffigare och uppkäftigare. Jag har 10 guldnasutor tillsammans med 16 hästnäsor (8 Eretmodus marksmithi Bulu Point & 8 Tanganicodus irsacae Kibishi). Troffarna är snabbare på maten än ventralisen.
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Tittar man runt lite på forumen, så är det nog inte många som har kört "troffar" o "sandsillar" tillsammans mer än max 1 år, o då har även dom flesta fått problem av olika slag med någon av sorterna. Då fiskar blir betydligt äldre än så, så kan inte jag direkt se att det är en bra o gångbar kombination.Man får också beakta att dom flesta kör dom i max 1000L, det kanske går bättre i större kar, men det är inte så många som har det. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • Frasses
                        Användare
                        • september 2013
                        • 30

                        #12
                        Ursprungligen postat av Repen1
                        Tittar man runt lite på forumen, så är det nog inte många som har kört "troffar" o "sandsillar" tillsammans mer än max 1 år, o då har även dom flesta fått problem av olika slag med någon av sorterna. Då fiskar blir betydligt äldre än så, så kan inte jag direkt se att det är en bra o gångbar kombination.Man får också beakta att dom flesta kör dom i max 1000L, det kanske går bättre i större kar, men det är inte så många som har det. Mille
                        Vad är det för problem som kan uppkomma?

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #13
                          Det första problemet som uppstår är med fodret,vilket kan undvikas med Nls (vilket jag inte kör med) men många har lyckats med just det. För det andra så har fiskarna helt olika temperament, där nästan alltid "sillen" får stryka flagg med trasiga fenor, då den inte gömmer sej bland stenar, en "sill" som blivit "tillbaka"knuffad kommer inte igen i det karet mer utan blir som en strykrädd hund, som smyger omkring i vrår helt utan färg. Då "sillarna" kräver stor plats o är revirtrogna så tolererar den inte att "troffarna" också vill ha en liten del att leka på ( brukar också sluta med trasiga "sillafenor" "Ventralisen är bland dom tuffaste "sillarna" o brukar kunna hävda sej en stund (beroende mycket på storlek på fiskarna o antal) men när både "troffarna" o "sillarna" är fullvuxna så är det bäddat för bråk ( där tyvär återigen "sillarna" är dom stora förlorarna) Läs gärna "Doktor Ts" tråd om just det (finns flera) där fick också "sillarna" ge sej, men tror han är inne på att prova igen då han har mera kunskap o erfarenhet av dom grupperna tillsammans. Hoppas det lyckas, men jag är tveksam. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • Frasses
                            Användare
                            • september 2013
                            • 30

                            #14
                            Skulle 2+4 Aulonocranus dewindti funka, eller är det en för stor risk?

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #15
                              Det kommer (min uppfattning) inte att funka då dom är som andra "sandsillar" men en kombo som funkar är "troffar" tillsammans med frisimmare typ "cypricromis leptosama" Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...