Nicaraguasjön hotad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    Nicaraguasjön hotad?

    Hej
    Läste nyss att kineserna planerar att bygga en kanal genom Nicaragua. Hur månne det går för Nicaraguasjön då?
    Sent from my Nokia 920 using Board Express
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Kineserna? Har de samarbete med Nicaragua?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Det verkar så. Ett avtal mellan regeringen och ett kinesiskt bolag undertecknades 13.6. i år och kanalen avses vara färdig 2019.
      Sent from my Nokia 920 using Board Express
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Ja, det ska vara en konkurrent till Panamakanalen. Ett av många, många, megaprojekt i tropikerna just nu, många med stöd av Kina.

        Jag vet inte hur högt Nicaraguasjön ligger, så jag vet inte om det blir saltvatteninflöde, men det kommer säkert att bli omfattande ingrepp i sjön, föroreningarna kommer att öka, och fiskar kommer att kunna sprida sig mellan sjöarna via kanalen. Det försvinner säkert ett antal arter, det gör det jämt vid större projekt i tropikerna.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det finns ju haj i Nicaraguasjön så den kan ju inte ligga ju högt som helst.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            http://en.m.wikipedia.org/wiki/Bull_shark gå till fresh water tollerance
            20 mil simmar hajarna! http://en.m.wikipedia.org/wiki/San_J...er_(Nicaragua)
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              De simmar 400 mil upp i Amazonas! Ja ja, jag hittade en Wikipediasida om kanalen http://en.m.wikipedia.org/wiki/Nicaragua_Canal
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #8
                USA slutförde bygget av Panama kanalen och kallar den en av världens moderna sju underverk, nu är det Kinesernas tur att stoltsera med Nicaraguakanalen, hur det än är, så kommer det alltid finnas "någon" som vill briljera utan att tänka på konsekvenserna av hur annat liv påverkas av det. Insekter, fåglar, fiskar... trams! Vad spelar det för roll, här finns genvägar och pengar att tjäna för alla.
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • bossep
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 2352

                  #9
                  Alla sådana här projekt har naturligtvis bieffekter. Men nivåerna mellan Nicaraguasjön och haven är ganska liten.
                  Man kan redan i dag paddla från Atlanten till stillahavet via Nicaragua sjön. Sjön och floden absorberar också vatten från ett relativt stort uppsamlingsområde både i Nicaragua och Costa Rica. Problemet är nog att slussar, etc. reglerar nivån i sjön samt vandring av fisk och andra djur mellan floder och hav.

                  Hajarna i Nicaraguasjön är tjurhajar som troligtvis vandrar in och ut ur sjön. Vilket är ganska vanligt för den arten. Jag försökte få till en märkning av hajar i sjön för att bevisa detta men fick aldrig gehör för det. I Nicaragua var man mer intresserad av att ha en unik sötvattenshaj.

                  I dag är San Juan Floden den naturliga länken mellan Atlanten och sjön. Problemet är att den också bildar gräns mellan Nicaragua och Costa Rica. Jag har inte sätt de nya planerna ser ut men jag misstänker att man skall gräva en kanal på Nicaragua sidan. Det kommer naturligtvis att påverka flödet i San Juan floden. Det stora arbetet blir nog att gräva sig fram till Stillahavet och man kan i dag inte säga hur ett ökat sötvattensflöde kommer att påverka kustområden i både Nicaragua och Costa Rica.

                  Jag är ganska säker på att Costa Rica kommer att försöka stoppa Nicaragua kanalen. Då både en grävd kanal eller utnyttjande av San Juan floden kommer att påverka även Costa Rica. På den Costaricanska sidan är en stor del av landet som gränsar till San Juan nationalpark.

                  En grävd kanal kommer sannolikt också att bryta den biologiska korridoren man försöker få tillstånd mellan nord och syd Amerika. Det kommer framför allt att påverka de stora kattdjuren. Detta problem existerar redan med Panamakanalen. Men det kommer starkt att påverka både puma och jaguar stammarna i Costa Rica.
                  Webmaster för Ciklid.org.
                  Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...