Semester utan haveri och massdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte
    Användare
    • april 2013
    • 228

    Semester utan haveri och massdöd

    Hej

    Om tre veckor bär det av till Thailand och nu våndas jag över våra akvariums överlevnad.
    Vi kommer att vara borta i 15 dagar och sönerna 19 och 24 år skall passa lägenhet och djur. Det byts vatten i de stora karen varje helg och 2-3 ggr i veckan i yngelkaren. Klarar fiskarna sig om de får fräscht vatten dagen innan vi åker och dagen efter att vi kommer hem?
    Att de vuxna fiskarna klarar detta tvivlar jag inte på, men våra yngel.....

    Hur gör ni? Är lite rädd att matningen brister åt ena eller andra hållet. Om man håller ner på matandet, så bör väl vattnet klara sig längre, eller är jag fel ute. Portionsförpackningar med datum på kanske... mat 1 gång om dagen till de små istället för 3 gånger?

    Boys will be boys och den ömma modern litar ej på deras omdöme i denna frågan
    Charlotte & Anders

    720 liter x 2 Malawi
    375 liter x 2 Malawi
    500 liter Malawi
    180 liter Malawi
    100 liter Guppy
    140 liter x 6 yngel
    64 liter x 4 yngel
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    De klarar sig utan vattenbyten. Särskilt om matningen är mycket sparsam. Övermatning är din största fiende när ni är borta. Dosering med väldigt små portioner rekommenderar jag.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • ansjo
      Användare
      • april 2006
      • 203

      #3
      Jag brukar åka till Thailand några veckor om året, och under tiden dras både matning och vattenbyten ner. Har du inte ett väldigt belastat akvarium klarar sig karet utan vattenbyte dessa veckor, och matning räcker gott ett par ggr/vecka.
      Ynglen är lite värre, lite beroende på vad det är för sorts yngel. Ciklidyngel på uppväxt är lite mer krävande än ett gäng guppyyngel...
      / Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Charlotte
        Användare
        • april 2013
        • 228

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag brukar åka till Thailand några veckor om året, och under tiden dras både matning och vattenbyten ner. Har du inte ett väldigt belastat akvarium klarar sig karet utan vattenbyte dessa veckor, och matning räcker gott ett par ggr/vecka.
        Ynglen är lite värre, lite beroende på vad det är för sorts yngel. Ciklidyngel på uppväxt är lite mer krävande än ett gäng guppyyngel...
        Jo, det är yngelkaren jag är mest oroad över. Malawiyngel i olika storlekar.... Hoppas att en del kommer att vara leveransklara innan vi åker, för att avlasta lite.
        Kanhända att det går att få killarna att åtminstone byta ut några liter ur yngelkaren. Vet inte om jag kan lita på att de fixar att byta vatten med slang. Finns ju risk att det blir tomt på vatten i karen och hemska tanke fullt med vatten på golven.

        Ursprungligen postat av DaRe
        De klarar sig utan vattenbyten. Särskilt om matningen är mycket sparsam. Övermatning är din största fiende när ni är borta. Dosering med väldigt små portioner rekommenderar jag.
        Färdiga portioner och tydliga instruktioner får det bli!
        Charlotte & Anders

        720 liter x 2 Malawi
        375 liter x 2 Malawi
        500 liter Malawi
        180 liter Malawi
        100 liter Guppy
        140 liter x 6 yngel
        64 liter x 4 yngel

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Du får ta hem dina pojkar och visa hur man gör för att sedan låta dem utföra jobbet med din övervakning! De är ju 19 och 24 så det borde de kunna klara galant!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          Arbetssätt...