Mat till altolamprologus calvus yngel??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikv74
    Användare
    • november 2012
    • 55

    Mat till altolamprologus calvus yngel??

    Jag har upptäckt att mitt par Altolamprologus calvus har fått yngel i en liten malgrotta. Jag har läst att dessa yngel ska vara svåra att föda upp och växa långsamt? Någon som har erfarenhet av dessa??

    Vilket foder ska jag ge till de små ynglen?

    Föräldrarna äter Carnivore sjunk tabletter (Tropical) samt frysta larver.
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Kul med yngel!
    Nyckläckt artemia är det bästa att ge de små i början.
    Första tiden sträcker de på ganska bra för att senare växa det attans långsamt.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • henrikv74
      Användare
      • november 2012
      • 55

      #3
      Ursprungligen postat av Anders i Askim
      Kul med yngel!
      Nyckläckt artemia är det bästa att ge de små i början.
      Första tiden sträcker de på ganska bra för att senare växa det attans långsamt.
      Är cyklops ett bra alternativ om jag inte håller på med kläckning av Artemia?? Eller finns det något annat alternativ??

      Kommentar

      • Pettap
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 1385

        #4
        Ursprungligen postat av henrikv74
        Är cyklops ett bra alternativ om jag inte håller på med kläckning av Artemia?? Eller finns det något annat alternativ??
        Jag fick en kull Compresiceps för 9 månader sedan. De största är nu bara 2-3cm. De äter massvis men växer så sakta. Nykläckt artemia är det som gäller i början. Nu äter de räkmix, artemia och nls. Jag kläcker artemian i godis lådor. En liter vatten, två matskedar salt och ett kryddmått artemia ägg. Det tar ca 24-36 timmar innan allt är kläckt. Burken står under en lampa som är riktad i ena hörnet. Artemian drar sig till ljuset. Sen slangar jag ur artemian med en luftslang ner i en sil.
        //Peter
        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Det finns fryst nykläckt artemia att köpa i välsorterade akvarieaffärer. Men det är dyrt. Skalad artemia funkar också bra. Finns också att köpa. Cyclop-eeze (frystorkad)är också jättebra! Jag matar mina yngel också med fryst cyclops! Får de bara in maten i munnen så är det bra! Men nykläckta artemia är nog det bästa de kan få eller nykläckta levande cyclops. I slutet september kommer ett nytt foder från JBL och det är plankton som finns i två storlekar.
          så det finns många alternativ till att dra upp yngel på bra sätt! Lycka till med dina yngel!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • henrikv74
            Användare
            • november 2012
            • 55

            #6
            Det är precis att jag får ha fryst fiskmat i frysen så att börja kläcka artemia i hemmet skulle inte vara populärt...

            Jag provar med cyklops och sedan har jag frysta röda plankton men jag kommer inte ihåg hur stora de är. Får nog kolla noga i frysen.

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Cyklops kan vara för stort om du har otur och ynglen svälter ihjäl.
              Torkade artemiaägg fungerar som vilket torrfoder som helst och är ett bra startfoder annars.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Om du inte kan kläcka artemia så finfördela den maten du har, men den måste bli pytteliten. En mortel och armstyrka kan fixa det.

                Kommentar

                • riktlinjer
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 335

                  #9
                  Ursprungligen postat av henrikv74
                  Det är precis att jag får ha fryst fiskmat i frysen så att börja kläcka artemia i hemmet skulle inte vara populärt...

                  Jag provar med cyklops och sedan har jag frysta röda plankton men jag kommer inte ihåg hur stora de är. Får nog kolla noga i frysen.

                  FÅR är ulliga djur som det finns många av på Gotland och i Wales... Fråga inte vad de bofasta gör med fåren.

                  Kommentar

                  • Doktor-T
                    Användare
                    • april 2012
                    • 424

                    #10
                    artemia

                    jag brukar alltid använda mig av frusen artemia. Tycker det funkar perfekt till de flesta små yngel.
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

                    Kommentar

                    • henrikv74
                      Användare
                      • november 2012
                      • 55

                      #11
                      Det får bli cyklops till att börja med . Ynglen är vit - grå och syns inte vid en snabb blick mot den vita botten, så det är svårt och se om de äter något. Är kanske större risk att de blir överkörda av en hungrig mal på natten än att de svälter. Malarna lämnar i och för sig alltid lite rester som de små kan äta av också.

                      Kommentar

                      • henrikv74
                        Användare
                        • november 2012
                        • 55

                        #12
                        Kör med mixen jag har till hantelcikliderna normalt. Den består av torsk, lax och ärtor. Den finfördelar sig och sjunker sakta ner till botten där ynglen håller till. Jag har räknat och fick det sista gången till 49 stycken. Så några borde ju kunna överleva...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...