Vilken blixt skall jag köpa? (Nikon D5100)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Vilken blixt skall jag köpa? (Nikon D5100)

    Länge har jag gått och suktat efter en blixt till min systemkamera. Men vet inte riktigt vad jag skall ha och behöver. Jag kommer använda den i jobbet där jag tar fotografier på tatueringar jag gjort. Jag kommer studsa ljuset antingen mot taket eller mot en vitplafond vägg. Nygjorda tatueringar är ofta lite glansiga och det är viktigt att inte få vitt sken i bilderna. Hemma vill jag använda blixten som "slav" ovanpå akvariet när jag fotograferar mina fiskar. Har ni några tips på vad jag borde investera i? En jag har kollat på är denna:http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371132
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    #2
    Du säger inget om vad det får kosta så det här skulle jag tittat på
    Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


    Sen då D5100 inte har comandeläget så behöver du även en sån här för trådlös överföring.
    Den behöver du när blixten skall ligga på akvariet, men troligen är den bra att ha i studion oxå
    Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av GraTis
      Du säger inget om vad det får kosta så det här skulle jag tittat på
      Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


      Sen då D5100 inte har comandeläget så behöver du även en sån här för trådlös överföring.
      Den behöver du när blixten skall ligga på akvariet, men troligen är den bra att ha i studion oxå
      http://www.cyberphoto.se/?http://www...article=SU-800
      Huh... Blir en kostsam historia detta. Men vill ha bra grejer... SB700 kollade jag på redan för ett årsedan. Verkar vettig!

      Jasså måste man ha en styrenhet extra...

      Fan, frågade ju försäljaren ifall kameran skulle vara kompitabel med blixtar och grejer... Det är den ju iof men inte om man vill ha den på lösen då tydligen...

      Har fått för mig att en slav kan gå igång på den lilla blixten på kameran?

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • januari 2013
        • 414

        #4
        Du kan i blixtens remote inställning ställa den i läge SU-4 istället för advanced då utlöses den av blixtljus vart som helst ifrån, men ska kameran styra blixten fullt ut med Nikons creative lightning system då behöver du byta hus till D90, D7000 och uppåt. Då pratar kamera och blixt med hjälp av infrarött ljus(tror det var så) och det kanske man klarar sig utan om man studiofotar som du tänker göra. Det räcker väldigt långt i alla fall men kräver att man får justera och skjuta in sig mer innan bilden sitter.
        Har du en SB700 har du en riktigt bra start i alla fall. Dyrt visst men slå ut priset på minst tio år eller livet ut .............

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #5
          Själv snålade jag ordentligt när jag köpte blixt men är nöjd ändå måste jag säga.
          Använder mest blixten till akvarie och macro fotografering och då vill jag bara ha mycket ljus. Men köpte ändå en blixt med TTL för att kunna använda den att fota folk med och är inte besviken där heller.
          För att kunna köra trådlös så köpte jag även radiosändare som var billiga, utan TTL, men åter igen är detta för macro och akvariefoto och då vill jag ha mycket ljus och vill inte kameran ska ändra.

          Kina prylarna jag köpte var

          och trådlösa radiosändaren jag köpte passar inte din kamera men denna tex gör det.


          Nu är ju detta åter igen kina grejor som är kopior på riktiga saker så känslan är lite plastig och kavlitén på vissa saker är garanterat sämre än nikons saker men för mig som inte är proffs fotograf så fungerar de utmärkt än så länge i alla fall.
          Du kan även köpa en riktig Nikon blixt och snåla och köpa bara den trådlös utlösaren från Kina.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • december 2005
            • 1295

            #6
            Om du vill ha Nikon prylar så köper du den utrustningen som Gratis föreslog och du kommer att bli mycket nöjd..


            Sedan finns det andra alternativ som även fungera mycket bra....Kolla in denna länken: http://www.kaffebrus.com/cactus-v5-t...iver-1559.html

            Här finns det trådlösa sändare samt olika alternativ på blixtar som fungerar ihop... Utrustning från denna länken används av en del fotografer som är med i fototävlingen.

            Lycka till med ditt val.

            Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Ja som de ser ut nu så kör jag på
              En Nikon SB 700. Har som sagt var kollat denna rätt länge och den verkar grym...

              Men kör nog på en billigare sändare sen.

              Som
              Affealienskrev så kommer jag nog bara kräma på med ljus när jag fotar karet och då kan jag ställa in blixten manuellt istället för via kameran.

              Tack för all respons på mitt inlägg!

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Då var en Nikon SB700 beställd hos lokala fotohandlaren.

                Han kunde gå ner till 2695:- så fick lägga 200 mer än jämfört med tex Netonnet m,m.

                Men jag stödjer gärna en fristående rörelse samt att det känns enklare om det skulle uppstå problem med varan.

                Skall bli skoj att börja fota med blixt!

                Kommentar

                • GraTis
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 414

                  #9
                  Grattis till ett bra val, tror/hoppas du blir riktigt nöjd. Då behöver du riktiga batterier och en bra laddare också.
                  Här finns en del att välja på http://www.duracelldirect.se/

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #10
                    Ja den lär du inte bli besviken på.
                    Men det är mycket träning att börja fota med blixten också innan man får ordning på det och blir nöjd med bilderna.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #11
                      Ursprungligen postat av GraTis
                      Grattis till ett bra val, tror/hoppas du blir riktigt nöjd. Då behöver du riktiga batterier och en bra laddare också.
                      Här finns en del att välja på http://www.duracelldirect.se/
                      Har en gammal universalladdare liggande så behöver egentligen bara batterier. Tvivlar dock på att den kan ladda upp på 15 minuter som den där snabbladdaren...

                      Tack för tipset!


                      Ursprungligen postat av affealien
                      Ja den lär du inte bli besviken på.
                      Men det är mycket träning att börja fota med blixten också innan man får ordning på det och blir nöjd med bilderna.
                      Ja det är klart. Man tillsätter ju en extrem mängd ljus som man sedan får lära sig att tygla ner... Hoppas framför allt de skall gagna mitt fotograferande på jobbet. Känns så kasst att ha gjort en as grym tatuering också klarar man inte att göra den rättvisa igenom korten...

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Vilken blixt skall jag köpa? (Nikon D5100)

                        Done and done! Ska bli skoj detta...



                        Haha kul att dom har med detta i snabbguiden

                        Senast redigerad av FrePGun; 26 september 2013, 11:34.

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #13
                          Har kollat runt på en drös med olika sätt att styra blixten trådlöst.

                          De flesta lösningar hamnar bara på ett par hundra under en Su-800

                          Det är väll snart julafton?

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Häftigt att de visar en diskus.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • GraTis
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 414

                              #15
                              Bra tips att klä in akvariet med vitt papper för att få bättre/jämnare ljus, funkar som typ reflexskärmar vid normal fotografering.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...