Ett ytterfilter till två akvarier??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Ett ytterfilter till två akvarier??

    Går det att koppla ett ytterfilter till två akvarier? Två insug och två utblås...

    Akvarierna kommer att stå i samma ställning men med den ena över den andre. Någon som provat detta och vet hur man ska göra om det är möjligt?
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Det låter klurigt...
    Om man bara grenar insuget och utblåset så blir det nog katastrof ganska snabbt, om ena insuget slaggas igen litegrann och börjar gå trögre så kommer ändå utblåset att skicka ut lika mycket vatten till båda karen och karet med det igenslaggade insuget kommer att svämma över...
    Men har man någon nivåkontroll som på något sätt kan styra hur mycket vatten som pumpas ut till de båda karen så tycker jag att det borde fungera. Hur man gör detta vet jag däremot inte...

    Intressant idé i alla fall, hoppas att ingenjörerna här på forumet hittar tråden.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • plåtis
      Användare
      • juni 2002
      • 212

      #3
      Skulle inte prov detta. Smitorisken från det ena till det andra är 100%
      Lasse.H

      Kommentar

      • Kjell K
        Användare
        • april 2002
        • 128

        #4
        Det går utmärkt att använda samma pump för två akvarium. Det kräver dock att du borrar hål i det övre akvariet. Hålet borras i den höjd som du vill ha vattennivån på. Från hålet leder du ned överflödsvattnet till det undre akvariet. Filtret arrangeras sedan för att pumpa ur det undre akvariet och in i det övre.

        Om du inte vill borra i akvariumet utan försöker använda dubbla utblås/insug får du det trixigt när karen står på olika höjder. Tryckskillnaden kommer att göra det svårt att få till ett jämt flöde till båda akvariumen. Du råkar dessutom in i en situation där minsta instabilitet leder till att du tar ut lite mindre vatten ur det ena akvariet än du stoppar tillbaka. Detta leder till att akvariet svämmar över.
        Jag skulle faktiskt inte våga mig på denna lösning även om akvariumen stod i samma nivå. Lite algtillväxt i det ena insugsröret skulle också leda till katastrof.

        Kommentar

        • Kjell K
          Användare
          • april 2002
          • 128

          #5
          Det går utmärkt att använda samma pump för två akvarium. Det kräver dock att du borrar hål i det övre akvariet. Hålet borras i den höjd som du vill ha vattennivån på. Från hålet leder du ned överflödsvattnet till det undre akvariet. Filtret arrangeras sedan för att pumpa ur det undre akvariet och in i det övre.

          Om du inte vill borra i akvariumet utan försöker använda dubbla utblås/insug får du det trixigt när karen står på olika höjder. Tryckskillnaden kommer att göra det svårt att få till ett jämt flöde till båda akvariumen. Du råkar dessutom in i en situation där minsta instabilitet leder till att du tar ut lite mindre vatten ur det ena akvariet än du stoppar tillbaka. Detta leder till att akvariet svämmar över.
          Jag skulle faktiskt inte våga mig på denna lösning även om akvariumen stod i samma nivå. Lite algtillväxt i det ena insugsröret skulle också leda till katastrof.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Bra att någon kan svara så man inte ger sig på rena dumheter...*ler*. Hur borrar man hål i ett akvarium...med vad?

            Känns nästan bättre att investera i en pump till än att hålla på och krångla...*s*

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Tricella

              Bra att någon kan svara så man inte ger sig på rena dumheter...*ler*. Hur borrar man hål i ett akvarium...med vad?

              Känns nästan bättre att investera i en pump till än att hålla på och krångla...*s*
              huvudet på spiken!

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Hur stora är akvariumena?..Det är väll 2små du ska ha i ställning?
                Du skulle jag nog hällre köpa 2filter för dom kostar juh inte mycket när dom är till små akvarium!Så jag håller med Ante och plåtis!..
                Skulle du få en sjukdom i det ena så får du det i det andra med =(

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ok jag förstår det där med smittorisken...men egentligen så är det värsta att få flödet att vara konstant...som Kjell K skrev.

                  Tack för svaren...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...