Amphilophus citrinellus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte
    Användare
    • maj 2002
    • 26

    Amphilophus citrinellus

    hej jag undrar om ni vet nåt om den här fisken ja köpte dom igår.
    nu har hanen börjat gräva en grop inne i grottan men han håller hela tiden på att jaga honan...
    ps. han ägglägningsröret ute men inte honan.
    tacksam för svar

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Hanar har ofta "äggläggningsröret" (genitalpapillen) ute utan att de ska leka. Citrinellum är en stor och aggressiv ciklid som kräver stora akvarium. Ofta är det omöjligt att få ett par att hålla sams så avdelare betraktas av många som en nödvändighet. För att det ska funka ska honan och hanen vara så jämnstora som möjligt och av samma färgmorf. Lättast är det om ingen är orange morf, men orange hona bör gå bra. Orange hona, röd hane är dömt att misslyckas. Orsaken är att orange uppfattas som extremt aggressivt så den som möter en orange fisk viker undan. I akvarium innebär det att den får stryk.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • posse
      Användare
      • april 2002
      • 96

      #3
      Hej!

      Jag är lite skeptisk till det Ola säger! Har vid ett flertal tillfällen haft cittrinelum parvis o gruppvis i akvarium. De har varit av den röda färgmorfen. Dessa par har lekt utan problem då akvariet har varit av tillräcklig storlek! Har haft fem halvvuxna djur i ett 720, det funkade utmärkt o de lekte ett flertal ggr. Men ha gärna ett större akvarium med tanke på att hannarn håller ett revir på ca 3m i diameter i naturen!
      Med detta betvivlar jag inte alls dina kunskaper Ola men jag vet detta av andras o mina egna erfarenheter! Det kan dock skilja från individ till individ! Jag har nog haft 20-30 cittrinelum genom åren!

      Mvh Alex i U-A

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Hej Alex och Matte

        Min kommentar om citrinellum och avdelare gäller nog mindre akvarium. Du beskriver faktiskt relativt stora. Dessutom ugick jag inte från lek. Att sätta ihop två fiskar och få dem att leka är ofta lätt. Att sedan få dem att hålla ihop i ett monogamt pvar är svårare och för citrinellum inte egentligen "naturligt". Ingen hade svarat så jag skrev ett svar utifrån vad som brukar sägas. Matte är självklart mer bekänt av ett svar från någon med erfarenhet av fisken ifråga. Det om färgmorfer och relativ storlek utgår från Barlows forskning.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Staffan
          Användare
          • april 2002
          • 14

          #5
          En fråga:
          Jag har ett par av fesae där hanen vid lek ofta blir så aggresiv att han till slut jagar iväg honan från reviret vid lek. Detta leder ofta till att han förlorar rom och revir, då han ej är kapabel att värja sig för ett annat par i samma akvarium. Frågan är dock: är det alltid så hos Festae, eller finns det "riktiga" par som alltid är tillsammans eller åtminstone går så väl ihop att de håller ut en lek igenom. (jag har nämligen fått syn på en större festaehanne i en butik och funderar på att byta ut denne)
          mvh
          Staffan

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Enligt min erfarenhet och forskningen jag syftar på ovan så ska du byta ut hanen mot en mindre inte större om du vill få ett harmoniskt par. Alternativet är förstås att byta honan mot en större. Ju jämnare storlek desto mer harmoniskt par.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Frode
              Användare
              • april 2002
              • 24

              #7
              Jeg har hatt festae par ved tre anledninger. I det ene paret var det ekstrem forskjell i størelse på hannen og hunnen, men hannen var alltid en gentleman mot sin lille kone og jeg så aldri at han skadet henne. Det største paret jeg hadde levde sammen i fire fem år uten noen problemer. De hadde yngel ved mange anledninger og det var aldri noen problem med agresjon paret i mellom. At stort sett alle andre fisk i akvariet ble drept er en annen historie.

              Kommentar

              • bjornl

                #8
                > Hanar har ofta "äggläggningsröret" (genitalpapillen) ute utan att de ska leka

                Kan man använda detta som kännetecken för en hane? Jag försöker könsbestämma två st H.multispinosa. Jag tycker de har olika form på genitalpapillen, men båda har dem väl synliga utan att de leker.

                Kommentar

                Arbetssätt...