Mitt första Tanganyika kar, 120 Liter Lido

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Mitt första Tanganyika kar, 120 Liter Lido

    Har alltid velat testa att hålla lite Tanganyika ciklider (bara haft SA) innan.

    Hade ett Juwel Lido 120 Liter över som jag kört Hightech växtkar i. Tekniken skall jag flytta till ett 540 (sa) jag är på g att starta. Nu tycker säkert alla Ta intresserade att jag skulle kört Ta i det stora karet ist men de kan ni glömma...

    Tog mig en tur till Nol och fick lite råd och tips om fiskar som skulle kunna fungera och hur jag ska ta hand om karet.

    Köpte på mig en massa röd lavasten då det sitter en röd btn slimline i sen innan. Samt lite äkta snäckor.

    Efter en hård batalj med sambon (sov på soffan inatt) fick jag TILL SLUT lov att placera även detta kar i vardagsrummet ist för på jobbet som var tanken från början.

    Hade en perfekt plats för det (vilket jag såg första gången vi var och kollade på det här radhuset).

    Nåväl idag byggde jag upp ett rejält stenröse mot bakrutan. Är faktiskt riktigt riktigt nöjd med inredningen men bilderna gör det tyvärr verkligen inte rättvisa. Är en stor grotta i mitten av stenröset. Med en smal öppning in framtill. Samt massa småhål där fiskar kan ta sig igenom. Fått till ett skönt djup i burken.

    Snäckorna placerade jag ut i ett hörn men vill ha fler.

    Lite Anubias och Vallesneria.

    Ska bli skoj att se vad det blir av detta!
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Lite mjölkiga bilder med vatten i.



    Öppningen till grottan. Kan precis få in handen igenom öppningen men där inne är massa plats.

    Ska skaffa något svindyrt som gömmer sig där och kommer fram en gång i veckan. Mest för att reta tjejen...

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Stiligt värre.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Stiligt värre.
        Tackar!

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Inte alls dumt det där. Vad blir det för arter?

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av johho
            Inte alls dumt det där. Vad blir det för arter?
            Tack! Är jätte nöjd. Blir nog inte sämre med firrar.

            Angående arter så hade jag tänkt köra:

            L. Similis
            Alt
            L. Multifasciatus

            Vill ha fram koloni beteendet det verkar intressant!

            Altolamprologus sp. Compriceps Shell 1+1


            Sen tyckte Kent jag skulle ha 10 stycken

            Cyprichromis leptosoma som härjar vid ytan. Med det antalet så menade han att aggressionerna blir så utspridda så det skulle fungera...

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #7
              Karet blev väldigt fint "punkfred" nu är jag ingen vän med lava sten i mina kar då flera av mina "Ta" har skadat sej på dom vassa stenarna, en blev tom blind, men kan ju ha haft otur med det.Kan ju som sagt förut inte råda någon, men i mitt tycke är fisk valet inte optimalt (men det är ju mitt tycke) med "multissar/ similis kommer ditt fina kar bli sönder grävt (kallar dom inte "catterpillars" för intet, sen med 2st olika snäcklekare (multissar/similis) o "A sumbu" så konkurerar dom om snäckorna (som då är för få) "C leptosama i ett så litet kar "nja" visst hellre fler än få, men fortfarande "nja"skulle jag vilja få full fart i ett sådant kar (fortfarande vad bara jag skulle göra) skulle jag nog köra med "A sumbu" sen "leleupi" eller någon "princessa"(finns ju lite att välja på) sen 10-15st "S petricola" blir full fart o "princess" kullarna blir reglerade.Det roliga med just "S petricola" o lava sten är att när dom leker så fastnar flera romkorn i dom små hålen i lava stenen o efter ett tag dyker det upp små mini "petricoler" Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Mitt första Tanganyika kar, 120 Liter Lido

                Ursprungligen postat av Repen1
                Kan ju som sagt förut inte råda någon, men i mitt tycke är fisk valet inte optimalt (men det är ju mitt tycke) med "multissar/ similis kommer ditt fina kar bli sönder grävt (kallar dom inte "catterpillars" för intet, sen med 2st olika snäcklekare (multissar/similis) o "A sumbu" så konkurerar dom om snäckorna (som då är för få) "C leptosama i ett så litet kar "nja" visst hellre fler än få, men fortfarande "nja"skulle jag vilja få full fart i ett sådant kar (fortfarande vad bara jag skulle göra) skulle jag nog köra med "A sumbu" sen "leleupi" eller någon "princessa"(finns ju lite att välja på) sen 10-15st "S petricola" blir full fart o "princess" kullarna blir reglerade.Det roliga med just "S petricola" o lava sten är att när dom leker så fastnar flera romkorn i dom små hålen i lava stenen o efter ett tag dyker det upp små mini "petricoler" Mille
                Ja jag har suttit och läst på mer om Leptosoma nu och tycker efter lite läsning att de var ett rätt vågat förslag... Kan bli en dyr historia!

                Jag ska skaffa fler snäckor både i vänstra och sedan även i högra delen. Där jag hoppas
                A. Sumbu skulle hålla sig, självklart går
                De ju inte att tvinga dit dom...

                Prinsessor är en art jag velat testa också och inget dumt förslag!

                *edit Petricolan går tyvärr bort så ett av kraven för att få ha karet i vardagsrummet var "fiskar med färg och INGA fler bruna tråkiga malar"...
                Senast redigerad av FrePGun; 01 september 2013, 19:54.

                Kommentar

                • Streamstone
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 241

                  #9
                  Snygg och harmonisk liten skapelse. Ser ut att kunna bli en liten pärla i vardagsrummet. Skrattade gott åt ditt triangeldrama. Funderar själv på Similis i mitt kommande kar. Har blivit väldigt förtjust i dom små rackarna. Att dom ska vara som små grävmaskiner på anabola stör inte mig. Snarare tycker jag just det beteendet ska bli kul och intressant att följa. Dom får gärna vända och flytta sand, det borde väl va bra sätt att vädra sanden om inte annat.

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #10
                    Nackdelen just med "princessor" är att dom tar över hela karet, men har du bara ett lekpar så blir det en stor koloni då dom acepterar sina avkommor ganska bra men inte konkurenter,Om du vill ha "A sumbu" i ett speciellt hörn så lägger du snäckan/snäckorna i ett litet tomt kar, sen ser du vilken dom gömmer sej i ( helst under minst en vecka) sen skrämmer du dom med handen o flyttar över dom när dom är i sin/sina snäckor, då brukar dom hålla sej till dom snäckorna i "stora" karet med.Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      *edit Petricolan går tyvärr bort så ett av kraven för att få ha karet i vardagsrummet var "fiskar med färg och INGA fler bruna tråkiga malar"...[/QUOTE] Sätt din flickvän/sambo framför datorn o leta fram "petricola" på "tuben" se även filmen från "Pierre-N" här på forumet, så kan jag garantera att hon ändrar åsikt.Dom är oftast ganska ljusa med vita fenkanter, men framför allt, det är full fart o aldrig stilla, men det bör vara minst 10-15st i karet i din storlek. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av Repen1
                        *edit Petricolan går tyvärr bort så ett av kraven för att få ha karet i vardagsrummet var "fiskar med färg och INGA fler bruna tråkiga malar"...
                        Sätt din flickvän/sambo framför datorn o leta fram "petricola" på "tuben" se även filmen från "Pierre-N" här på forumet, så kan jag garantera att hon ändrar åsikt.Dom är oftast ganska ljusa med vita fenkanter, men framför allt, det är full fart o aldrig stilla, men det bör vara minst 10-15st i karet i din storlek. Mille[/QUOTE]

                        Ja dom är fina och fräcka helt klart! Men även jag känner att de är nog inte vad jag är ute efter.

                        Även jag känner att de gör mig inget om snäcklekarna gräver runt och härjar. Det är ju en del av beteendet helt enkelt...

                        Funderar på ett par med a.Calvus, köpa dom som små och byta in dom om dom känns för stora senare. Har för mig jag läste att dom växer rätt långsamt...

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #13
                          "A calvus" är riktigt fräcka (har själv 13st) skaffar du sånna får du bereda dej på att dom ger "mersmak" o vips har du ett större kar. Men som du säger så växer dom långtsamt dom annpassar sej även bra till mindre kar bara honan får bra skydd från hanen, vilket du har i ditt kar med så många håligheter.Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av Repen1
                            "A calvus" är riktigt fräcka (har själv 13st) skaffar du sånna får du bereda dej på att dom ger "mersmak" o vips har du ett större kar. Men som du säger så växer dom långtsamt dom annpassar sej även bra till mindre kar bara honan får bra skydd från hanen, vilket du har i ditt kar med så många håligheter.Mille
                            Fasen va bra. Trodde mitt kar skulle vara för litet.

                            Vill ha någon av de svarta färgvarianterna.

                            Skall man ha en större snäcka till dessa eller tror du dom leker i en grotta om något blir av?

                            Tack för all hjälp föresten!

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #15
                              Normalt leker dom i en skreva, men det är inte riktigt vad man vill om man är intreserad av yngel, en större snäcka är det bästa, o dom föredrar snäcka. Kent i Nol brukar kunna fixa fram lämpliga snäckor,vill du ha dom "fast" i just den snäckan, så gör som jag skrev med "sumbun" Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...