Altum lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ruined Soul
    Användare
    • september 2012
    • 615

    Altum lek

    Vet att det är i princip omöjligt att få lek på Altum... men är det någon här som lyckats få lek på en Altum och annan sort Scalare?
    Är det en Altum-hane eller Altum-hona som har använts i leken då?

    Har inga planer på att odla, utan mer av intresse
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Jag känner bara till Sven Fornbäcks odling i Sverige. Jag har hört rykten om korsningar, men det låter ganska osannolikt - men inte omöjligt.

    Det är naturligtvis inte omöjligt att odla altum. Det gäller bara att göra rätt. Sköter man om dem som Sven gjorde, och sedan har en rejäl portion tur, så leker de ju tydligen. Men det finns något som triggar leken i naturen som vi ännu inte kommit på. Själv har jag ideer om organiska ämnen som löser sig i vattnet vid regntiden, men det kan vara vad som helst som förändras just då - i naturen. Det finns inga studier gjorda vad jag vet.

    En annan tanke är att ju fler djur man har och som man ger möjlighet att leka, desto större är sannolikheten att ett par "gör fel" och leker fastän förutsättningarna egentligen inte är riktigt rätt.

    En fråga till dem här som hållit mycket altum. Om de utsätts för kraftig ström, hur reagerar de om förutsättningarna för lek ser ut att vara uppfyllda i övrigt (alltså massor med levande foder och en period av "torrtid" följt av en period med ett mineralfritt vatten + humus)? Alltså finns det anledning att misstänka att de lekvandrar?

    Kommentar

    • Ruined Soul
      Användare
      • september 2012
      • 615

      #3
      Intressant info!
      Mina har skakat och putsat väldigt lite så visst finns det tendenser till lek men det går nästan över lika fort som det börjar.

      Varför frågan/funderingen kom upp är för att jag funderar på att slänga i annan sorts Scalar (Red Spotted Surinam) och undrar då hur stor risken för korsning blir.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av Ruined Soul
        Varför frågan/funderingen kom upp är för att jag funderar på att slänga i annan sorts Scalar (Red Spotted Surinam) och undrar då hur stor risken för korsning blir.
        Har du bild på denna? Vill gärna se foto på dessa!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Ruined Soul
          Användare
          • september 2012
          • 615

          #5
          Wilhelm... spana in http://www.nobobo.com/wp-content/upl...ze-7568571.jpg
          Dom hade sådana på Akvarielagret i somras och dom var grymt fina alltså.

          Kommentar

          Arbetssätt...