Guldsömslek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jani
    Användare
    • juni 2013
    • 20

    Guldsömslek

    Hittade en hel drös med ägg/rom på en sten tidigare idag, och nu ligger hanen o tokvaktar mot allt och alla inkl sin "fru" och allt som rör sig i vardagsrummet, är det vanligt med hustrumisshandel ? Trodde att honan oftast vaktade äggen och hanen reviret, tidigare så "hämtade" han henne med munbråttning men nu verkar det mer som att han vill ha ihjäl henne.

    Ursäkta den dåliga bildkvalitén, men visst är den lilla överst på bilden en hona ? under syns även hur han hämtar henne som sagt

    Har tre tillfälliga kar igång pga flytt så ja kan flytta henne, men "behövs" inte hon längre ?

    MVH / Jani

    ...förresten, kan honorna lägga ut sin rom fast att det inte skulle finnas nån hane i karet ?
    Senast redigerad av jani; 31 augusti 2013, 22:59. Anledning: ännu en fråga dök upp i huvudet
    Varför snöar det alltid mest vid lyktstolpar ?
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Lustigt, hos mig är det tvärtom, honan vaktar äggen mot allt och alla, hon gör även utfall mot den betydligt större hannen. För flera år sen så hade jag en gammal guldsöms hona som brukade lägga ägg alldeles själv, fanns aldrig någon hanne, så yes det kan hända
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • jani
      Användare
      • juni 2013
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av Kawasa
      Lustigt, hos mig är det tvärtom, honan vaktar äggen mot allt och alla, hon gör även utfall mot den betydligt större hannen. För flera år sen så hade jag en gammal guldsöms hona som brukade lägga ägg alldeles själv, fanns aldrig någon hanne, så yes det kan hända
      Då kan det ju med andra ord vara två honor jag har går här ?
      Har bara tagit för givet att den större är hane eftersom den växt ifrån övriga och tycker att han har brantare panna...
      Varför snöar det alltid mest vid lyktstolpar ?

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Svårt att säga, den till höger på bilden ner till liknar(kroppstäckningen) min hanne lite grann, som syns här http://www.ciklid.org/forum/showthre...ghlight=zebran

        Edit: Ser nu ett tydligt äggläggnings rör på "hannen" till höger, eller ser jag fel?
        Senast redigerad av Kawasa; 31 augusti 2013, 23:40.
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #5
          Det ser ut att vara 2st honor, kolla äggröret på den stora och färgteckningen är väldigt lik en hona!
          CA

          Kommentar

          • jani
            Användare
            • juni 2013
            • 20

            #6
            Ahhh... de e så "röret" ser ut.

            Slutar hon vara så aggressiv om ja tar bort stenen med äggen på, eller blir det ännu värre då ?

            Tack Rob o Kaw, jag är ju helt färsk på detta med fiskar, därav alla dumma frågor...

            MVH/Jani
            Varför snöar det alltid mest vid lyktstolpar ?

            Kommentar

            • jani
              Användare
              • juni 2013
              • 20

              #7
              ...en till dum fråga:

              om nu honorna kan lägga ägg fast de e själva, borde inte någon annan hane kunna befrukta dem med gud vet vad för resultat ?
              Varför snöar det alltid mest vid lyktstolpar ?

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #8
                Har aldrig varit med om det, teoretiskt skulle det kunna gå men då borde du ha sett dom "leka" ihop, en annan hanne skulle inte bara utan anledning simma förbi äggen och befrukta dom
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Finns inga dumma frågor för övrigt!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...