Minnen från förr

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    Minnen från förr

    En av resorna som jag gjort tidigare i mitt liv som jag sent kommer att glömma! Förhoppningsvis, är den jag och min fru gjorde till México år 2000, jag fick den resan som en 30 års present av henne.

    Vi spenderade vår tid på Yucatán halvön och roade oss med att vandra i djungeln, bada med delfiner, och en snabb kurs i dykning. Kursen avslutades med ett dyk vid ett korallrev utanför ön Cozumel. Det var nog det som brände sig mest fast i mitt minne. Jag har aldrig någonsin i mitt liv känt en sådan stillsamhet eller frid i sinnet som när jag befann mig 15 meter djupt under ytan tillsammans med en massa korallfiskar.

    En av dagarna så tog vi oss till den urgamla staden Chichén Itzá. Där tog vi oss upp för pyramiden som jag ganska snabbt kom att ångra efteråt eftersom den var väldigt brant på vägen ner. Det var så brant att man fick gå ner baklänges samtidigt som man fick hålla i sig i ett rep som gick längs mitten. Sen att jag är extremt höjdrädd gjorde inte saken bättre heller. Precis utanför Chichén Itzá så fanns det en Cenote som jag inte kommer ihåg vad den heter, hur som helst när vi stod där och tittade på den så såg jag fiskar som jag tyckte liknade ciklider. När jag frågade guiden om han visste vad det var för fiskar så sa ha att det var mojarra rayada.
    Det jag inte visste då är att mojarra rayada är Cichlasoma urophthalmus bilden nedanför tog min fru när vi var där.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Pyramid.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,7 KB
ID: 699006
    Senast redigerad av Kawasa; 30 augusti 2013, 12:44.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag reste runt i Mexiko 1997 tror jag det var och jag var också Chichén Itzá. Om jag inte minns fel är eldbukens typlokal en av cenoterna där. Jag har lite foton på ciklider från den resan som jag får ta och scanna in någon dag.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ser ut som en spännande resa
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Jag reste runt i Mexiko 1997 tror jag det var och jag var också Chichén Itzá. Om jag inte minns fel är eldbukens typlokal en av cenoterna där. Jag har lite foton på ciklider från den resan som jag får ta och scanna in någon dag.
        Nice då minns du säkert hur brant pyramiden var, hörde du det att det var 365 trappsteg, en för varje dag på året. Skulle vara kul att se dina bilder, den jag postade här är scannad, var före den digitala kamerans popularitet

        Ursprungligen postat av DaRe
        Ser ut som en spännande resa
        Yes det var det, en av de bästa faktiskt
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        Arbetssätt...