375l Jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    375l Jordätare

    Efter att i vintras, mest som en kul grej, ha startat upp det gamla 98l-kar jag hade som barn så infann sig (tänka sig!) lusten att skaffa något större. Dessutom behöver jag någonstans att placera mina nuvarande fiskar så att jag kan riva ner mitt 98l och rätta till några saker jag önskar att jag gjort annorlunda.

    Startar denna tråd mest för min egen skull för att fråga om råd, och med er hjälp, förhoppningsvis klara mig från så många fallgropar som möjligt. Men om läsningen är underhållande för någon så är det självklart en trevlig bonus.

    Efter att ha tittat runt lite hittade jag ett standard 375l kar med alu-ram, BTN-amazonasbakgrund och heltäckande 4-rörs ramp. Detta hämtades igår och idag har jag för första gången hunnit titta lite närmare på det.

    Benställning går bort då jag tycker att det ser lite sterilt ut och då jag personligen tycker att samtliga akvariemöbler som finns att köpa ser ut som s*it så tänkte jag bygga en egen bänk av leca-block. Dessa kommer antingen att putsas, alternativt spacklas och målas. Hyllplanen kommer att utgöras av limfogade furuskivor betsade i grått eller vitt beroende på vad det blir för färg på blocken.

    Filtreringen kommer att skötas av filtermedia bakom bakgrunden i kombination med ett eller flera ytterfilter.

    Temat för karet blir sydamerika och jordätare. Efter att fått en miljard frågor besvarade i sydamerika-delen av forumet (Tack Banderad och DaRe!) så är den tilltänkta fiskbesättningen för tillfället:

    8 st: Geophagus sp. "orange head tapajós"

    2 par Tahuantinsuyoa macantzatza

    2+3 Dicrossus maculatus

    + Div tetror, L-malar och Corys.
    Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 22 augusti 2013, 15:11.
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    #2
    Hämtade som sagt karet och det skrymmande materialet till bänken igår. Och nu, efter att något sånär ha återhämtat mig efter nattens arbetspass, har jag hunnit kika lite på det.

    Helbild av karet

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0027.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,3 KB
ID: 686719

    Den tidigare ägaren har borrat en uppsjö av små håll i bakgrunden som insug, men då jag vill ha kontroll över vattenflödet i karet måste dessa tätas.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 296,6 KB
ID: 686720Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0026.jpg
Visningar: 1
Storlek: 304,6 KB
ID: 686721

    Hålen är så pass små att det antagligen räcker att täcka dom på baksidan med svart akvariesilikon för att de inte ska synas, men om jag inte blir nöjd med resultatet kan jag pressa in silikon i hålen bakifrån tills det blir något sånär jämnt och strö lite sand över det från framsidan. Dessutom kan jag komma att vilja sätta igen de hål som är uppborrade för de tidigare utblåsen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0029.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,5 KB
ID: 686722Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0030.jpg
Visningar: 1
Storlek: 298,9 KB
ID: 686723

    Det kan bli lite klurigare, men eftersom jag har lite spill av BTN-slimlines med snarlik färg borde det gå att lösa skapligt snyggt. Det största problemet jag kan se för tillfället är hur jag ska kunna komma åt alla små hål med bakgrunden monterad i akvariet då flertalet av hålen är borrade väldigt långt ner mot botten. Spontant känns det som om det lättaste blir att skära ut bakgrunden, åtgärda det som behöver åtgärdas, och silikona fast den igen. Då kan jag dessutom bättra på kvaliteten på fastlimningen som antagligen skulle sticka lite i ögonen på mig annars då jag tycker att den är bitvis lite slarvigt genomförd.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0028.jpg
Visningar: 1
Storlek: 299,6 KB
ID: 686724

    Jag gissar att detta inte borda vara några större problem med ett rakblad. Då kommer jag dessutom lättare åt att städa bort den sand och det slam som finns bakom bakgrunden.

    Edit:

    Efter ett lyft som inte var helt lätt att göra själv (insåg efteråt att det finns ~30 liter slam och vatten i det som jag nog borde ha tappat ur först) har jag fått upp det så att det blir lite lättare att arbeta med. Och det kanske inte är så lätt att skära bort bakgrunden som jag hade trott. Någon som har ett vettigt tips?

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0031.jpg
Visningar: 1
Storlek: 289,0 KB
ID: 686727
    Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 22 augusti 2013, 16:18.

    Kommentar

    • daniel ps
      Användare
      • januari 2010
      • 148

      #3
      Använd filé kniv till skära loss modulerna

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #4
        Jag brukar använda "brytbladsknivar" när jag skär ut moduler o bakrunder, sen rakblad för att få bort det sista från rutorna. Är inte bakrunden delad så brukar man få borra bort mittenstaget. Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #5
          Filékniv funkade super. Nu är det bara frågan om att få ur den ur akvariet, verkar ju onekligen som om mitt-staget måste ju bort för att det ska gå. Ser ut som det redan gjorts när modulen monterades. Men det sitter nitat. Vågar man ge sig på det här och sen montera tillbaks det med skruv och mutter eller är det bättre att dra dit det med nya popnitar? Kan tänka mig att popnitar i aluminium är lättare att få tag i än mutter och skruv i samma metall.

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0032.jpg
Visningar: 1
Storlek: 278,7 KB
ID: 686729Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0033.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,6 KB
ID: 686730
          Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 22 augusti 2013, 17:56.

          Kommentar

          • ScreamingBroccoli
            Användare
            • mars 2013
            • 231

            #6
            Lika bra att jag fick det här gjort. Staget var avbrutet och lappat med en bit tunn, mjuk plåt, inte heller verkade de nya nitarna vara i aluminium eller rostfritt. Nu är ett nytt stag och 4 rostfria nitar beställda.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0034.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,7 KB
ID: 686732
            Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 22 augusti 2013, 19:00.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av daniel ps
              Använd filé kniv till skära loss modulerna
              Bra tips!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jo det var nog toppen att fixa det nu
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • ScreamingBroccoli
                  Användare
                  • mars 2013
                  • 231

                  #9
                  Bakgrunden är lappad och klar, akvariet renskrapat från silikonrester och rengjort. Nu ska det bara få stå och torka ut över natten så åker bakgrunden i igen imorgon. Sätter den spegelvänt då glaset som tidigare täckts av bakgrunden är i långt bättre skick än den tidigare framsidan.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0042.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,1 KB
ID: 686741Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0043.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,9 KB
ID: 686742

                  Nu till frågan om filtrering. Jag vill få till bra filtrering men ändå ha ett svagt flöde genom akvariet. Så om jag monterar en 3-5 strilrör som jag borrar en massa extra hål i på ena kortsidan och har utsuget på motsatt sida så borde väl det leda till en stadig men lugn rörelse genom hela akvariet?

                  Mitt nuvarande akvarium (98l) har en filterhörna monterad bakom en slimline-modul. Mina erfarenheter så här långt är att jag får väldigt mycket större partiklar som flyter runt och fastnar på allt. Det verkar inte spela någon roll om jag plockar ut alla filterbitar bakom bakgrunden och suger rent, slamsuger botten och gör regelbundna vattenbyten. Partiklarna är lika väl där. Vad gör jag för fel? Kan tillägga att jag löpande lassar i en massa eklöv i akvariet, och även om jag slamsuger så gissar jag att det är en av orsakerna. Hur som vill jag inte ha det här problemet i mitt nya akvarium.

                  Sen verkar det som om trycket pumpen lyckas leverera sjunker väldigt snabbt efter rengöring även om det inte verkar finnas något synligt hinder i slangarna. Så jag gissar att jag får ta i i överkant om jag bara ska gå på en pumps specifikationer.

                  Köpte på mig tre Eheimfilter: 2050, 2217 och 2215 men hade egentligen bara tänkt använda 2050:t till det här akvariet. Verkar finnas sparsamt med info om det filtret, och med tanke på att det står "Made in W-Germany" på det så utgår jag från att det är en till åren något kommen modell. Tittar man på reservdelar så verkar det dock vara samma impeller till pumpen på ett 2050 som på en 1250 vilken är specifierad till 1200l/h. Så gissar på att den nominellt kan dra runt ~1000l/h. Men hur mycket av detta flöde finns kvar efter den tröghet som filtermedian bidrar med?

                  Kan jag ha en kraftigare cirkulationspump som drar vattnet genom bakgrunden och dessutom montera ytterfiltets insug bakom bakgrunden och utblåsen på samma plats som den andra pumpen?

                  Hur pass mycket flöde och filtrering krävs för ett 375 med jordätare för att hålla en god vattenkvalitet och att vattnet ska vara klart?
                  Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 23 augusti 2013, 22:59.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...