450 l. Tanganyika m.m.

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThomasK
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 286

    450 l. Tanganyika m.m.

    Ska försöka mig på att göra en projekttråd angående mitt akvarium, som jag nämnt tidigare i en del
    andra inlägg är jag nybörjare både inom akvarie och fotografering, datorkunskapen är heller inget att skryta med
    men vi får se vad det blir utav det.

    Akvariet:
    Är ett Juwel vision 450 l (151x61x64) , T 5 belysning och Bio-innerfilter.
    Utöver detta har jag uppgraderat pumphuvudet till 1500 l/h samt ytterligare ett Aquael Turbofilter 2000

    Inredning:
    Består idag av Juwels bakgrund, korallsand, kolsten, skifferplattor och en rot.När jag startade upp akvariet började jag med kalk och hålsten, + några av Juwels grottor. Men det blev alldeles för vitt/ljust.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet 009.jpg
Visningar: 2
Storlek: 788,8 KB
ID: 698981

    Så här såg det ut vid uppstart i Januari.( alldeles för ljust och fantasilöst inrett)

    Skötsel:
    Jag gör vattenbyten varje vecka, byter då ca: 30 % vatten och tillsätter Easy-life och Noraq`s pH/KH,
    filtren sköljer jag i det upptagna vattnet ca: var 3:dje vecka eller efter behov.

    Fiskarna:
    När jag köpte akvariet var jag helt inställd på att jag skulle ha en grupp med Frontosor, så när akvariet var fyllt och färdigt att tas i bruk åkte jag till Thomas zoologiska för att hämta Frontosorna jag hade beställt, när jag gick runt i butiken och kikade på fiskarna
    fick jag syn på en Panaque sp. L 330 som jag inte kunde motstå, så den fick också följa med mig hem. Efter någon vecka så skaffade
    jag även 2 st. Lejonhuvudciklider och 4 st. Leleupi som numera bara är 3 st. utöver detta går det ett Ancistruspar och 2 st. yngel till
    dom i akvariet.

    Lite bilder på en del av fiskarna:

    Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet 40 mm G.Å. inst. 2 lr, 2 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 597,2 KB
ID: 698977
    Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet 022 (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 852,6 KB
ID: 698978
    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet 40 + 18-55 mm 025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 528,6 KB
ID: 698979
    Sammansättningen av fiskarna är väl inte den bästa har jag fått lära mig, men som det ser ut så mår de
    bra och är pigga och aktiva så vitt jag kan bedöma det iallafall. Jag kommer ändå att ändra lite i beståndet i framtiden.

    Framtida planer:
    Mina Frontosor är i dagsläget mellan ca: 6 - 15 cm. så jag har ju ännu lite tid på mig, men i framtiden kommer jag att fixa till
    ett rum för akvarier i garaget där jag kommer att skaffa ett akvarium på ca: 1000-1200 liter som Frontosorna ska få gå i, L330
    kommer förmodligen att bytas ut mot en Tanganyikamal (Syntodontis granolosus) tror jag den heter.

    I det nuvarande akvariet kommer jag i så fall ha lite mindre Tanganyikafiskar i, men det får vi se då. Men jag hoppas att jag kan
    genomföra planen jag har.

    Planen i det närmaste är att få till inredningen i akvariet, har försökt att få till en större grotta med ett stenras som avslut, men är inte
    så nöjd med det ännu.Har även funderingar på att stoppa i en ganska kraftig växt som bryter av med lite grönt mot övriga färger.

    Så här ser det ut idag:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet 40 + 18-55 mm 055.jpg
Visningar: 1
Storlek: 723,0 KB
ID: 698980

    Ja, det var väl det hela så långt.
    Jag kommer uppdatera tråden lite då och då med lite bilder och med all sannolikhet frågor till er.
    Har ni tips & trix angående något eller hur jag borde göra med vissa saker så tar jag tacksamt emot det.
    Senast redigerad av DaRe; 18 augusti 2013, 20:12.
    Mvh Thomas
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Snyggt akvarium. Kul med projektråd!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • ThomasK
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 286

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Snyggt akvarium. Kul med projektråd!
      Tack DaRe, men jag begriper inte varför texten blir så konstigt "avhuggen" i meningarna jag skriver.
      Så ser det ju inte ut när jag skriver i tråden.

      Finns det inget som varnar eller gör att man inte kan skriva för långt ut i kolumnen ?
      Mvh Thomas

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Jättekul att du visar upp ditt kar, trevlig beskrivning samt bilder. Har du tänkt behålla Lejonhuvudcikliderna? Fungerar de bra ihop med Tanganyikacikliderna?

        /Jocke

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Gör endast radbrytningar om du vill ha nytt stycke. Radbrytningar sker automatiskt beroende på läsare och du får då dubbla.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • ThomasK
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 286

            #6
            Ursprungligen postat av Banderad
            Jättekul att du visar upp ditt kar, trevlig beskrivning samt bilder. Har du tänkt behålla Lejonhuvudcikliderna? Fungerar de bra ihop med Tanganyikacikliderna?

            /Jocke
            Tack Banderad, Ja Lejonhuvudcikliderna går än så länge bra med de övriga, det är Lejonhannen och den största av Frontosorna som kan visa musklerna lite för varandra emellanåt, och då är det Frontosan som backar undan, men det är nog bara en tidsfråga innan det blir ombytta roller. Med tanke på att Lejonhuvudcikliden har vuxit färdigt men Frontosan ska nog bli lite större får vi hoppas, då kan det ändra sig.

            Behålla dom gör jag nog inte p.g.a. att om jag förstått allt rätt vill de ha ganska strömt i vattnet, och jag har märkt på Frontosorna att det blir mer action på dom om de får en något mindre vattencirkulation. Så det är en balansgång som inte går att gagna båda för och då väljer jag Frontosorna. Så på det stora hela kommer jag nog bara ha kvar Frontosorna, 2 st. Ancistrus och en Tanganyikamal (granolosus).
            Och ev. Leleupi, men L330 och Lejonhuvudena gör jag mig nog av med framledes.
            Mvh Thomas

            Kommentar

            • ThomasK
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 286

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Gör endast radbrytningar om du vill ha nytt stycke. Radbrytningar sker automatiskt beroende på läsare och du får då dubbla.
              Ok, så enkelt var det Tack DaRe.
              Mvh Thomas

              Kommentar

              • ThomasK
                NCS Medlem
                • januari 2013
                • 286

                #8
                Lite nytt denna veckan:

                I onsdags blev det 2 st. Frontosor till, så nu är de 10 st.
                Och igår så blev L-330 utbytt mot en vf Synodontis granulosa som är ca: 16-18 cm.
                En mkt intressant fisk med ett helt annat beteende än L-330 i mina ögon.

                Lite bilder:

                Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 622,9 KB
ID: 686959
                Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 583,9 KB
ID: 686960
                Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 601,1 KB
ID: 686961
                Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet 013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 494,9 KB
ID: 686962
                Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet 048.jpg
Visningar: 1
Storlek: 531,5 KB
ID: 686963
                Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet 060.jpg
Visningar: 1
Storlek: 735,1 KB
ID: 686964

                Malen är inte still långa stunder, så det var inte helt lätt att få till några bilder
                Bifogade filer
                Senast redigerad av ThomasK; 08 september 2013, 08:52. Anledning: samma bild 2 ggr
                Mvh Thomas

                Kommentar

                • ThomasK
                  NCS Medlem
                  • januari 2013
                  • 286

                  #9
                  ..
                  Senast redigerad av ThomasK; 01 oktober 2013, 18:37.
                  Mvh Thomas

                  Kommentar

                  • ThomasK
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 286

                    #10
                    Det kvittar hur jag gör så kan jag inte redigera mina senaste inlägg, har försökt ta bort bilddubletter, jag ger upp.
                    Går det att ta bort hela tråden ? i så fall hur?
                    Senast redigerad av ThomasK; 01 oktober 2013, 18:39.
                    Mvh Thomas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...