Det levande akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jani
    Användare
    • juni 2013
    • 20

    Det levande akvariet

    Fick tips av en bekant att köpa en bok som heter "Det levande akvariet", skulle till o beställa och såg att det fanns 2st, en som Peter Hunnman skrivit och en annan som Birger Persson skrivit, och han visste inte vilken han hade haft.

    Vet någon vilken av dessa som är bäst ?
    Finns det några andra böcker som kan vara intressanta ? (om ciklider såklart)

    mvh/jani
    Varför snöar det alltid mest vid lyktstolpar ?
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Vilken typ av ciklider? Finns massor

    /Jocke

    Kommentar

    • jani
      Användare
      • juni 2013
      • 20

      #3
      Centralare och Sydamerikaner är väl mest intressant just nu iaf, men böcker som överlag handlar om hållning, inredning, vattenvärden osv
      behöver alltså inte vara ett artregister så att säga, och vill ju gärna slippa hela uppslag om nån guppy eller svärdbrare, vet att allt finns på nätet men det känns mer "på riktigt" med en bok man kan spana runt i...

      ps.tänkte bli medlem nästa månad när min adress ändrats, och om jag förstått det hela rätt får man väl årets alla ciklidbladet utskickade, så dessa kanske kan stilla min nyfikenhet lite lagom...
      Senast redigerad av jani; 16 augusti 2013, 14:00.
      Varför snöar det alltid mest vid lyktstolpar ?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Är det den om hur man filtrerar saltvattensakvarier med "alg-scrubber"? I så fall tror jag utvecklingen har sprungit ifrån den lite, det finns idag mycket effektivare (och mindre utrymmeskrävande) sätt att hålla vattenkvaliteten i saltvattensakvarier.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Die Buntbarsche Americas I-III är väl huvudverket. Sen finns Südamerikanische Erdfresser av Thomas Weidner. Om Apistogramma finns det flera böcker, de tjockaste heter Cichliden Atlas 1 och 2 av Uwe Römer.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Birger Perssons bok verkar vara mer memoar än akvariebok. Den av Hunnman verkar vara tryckt 1981. Alltså ganska föråldrad, men inte så gammal så den är rolig av det skälet. Jag måste ha bläddrat i den någon gång på något antikvariat, men tyckte tydligen inte att den var tillräckligt bra för att jag skulle köpa den (men jag är ganska kräsen..)

            Kommentar

            Arbetssätt...