Sämsta ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    Sämsta ölen

    Vilken är er skräcköl? Min är utan tvekan Åbro lager, har gett den flera chanser men den har tyvärr varit lika smaklös och tråkig varje gång

    Klicka på bilden för större version

Namn: Åbro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 33,4 KB
ID: 698972
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    50/50 eller vad den hette, blandning av lager och ale bläääää
    Sedan så har jag gett Carnegie porter flera chanser men aldrig vant mig med den träiga smaken.

    Sedan så går alla Amerikanska blasköl typ Budweiser, Labatt, Michelob och allt vad det heter fetbort.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Om vi bortser från öl som passerat bäst-före och smakar blomkruka, och öl av typer jag personligen inte gillar (som veteöl) har jag två personliga sämsta öl.
      * Pripps Blå Light. Andra tunna öl som Corona har åtminstone en viss fräschör, men Pripps Blå Light har liksom inga förmildrande omständigheter, den är bara trist.
      * Carlsberg Elefantöl. Har tydligen utgått. Den smakade som en dålig pilsner man hällt två shots vodka i - och det var precis vad det var. Enda försäljningsargumentet var att det var den alkoholstarkaste öl som gick att få tag på.

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • januari 2013
        • 414

        #4
        Veteöl fyjediamej.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Tesco Lager är det sämsta jag druckit http://hywelsbiglog.wordpress.com/20...o-value-lager/ men jag öppnade en burk av en ännu billigare lager i England där de även sparat in på humlen, men jag kan inte påstå att jag drack den.

          Åbrå Original tycker jag smakar bättre än Pripps Blå och båda smakar mycket bättre än de ännu billigare "filtrerad mäsk-ölen" som jag tycker är helt odrickbara. Det finns flera på systemet men jag kommer inte ihåg namnen.

          Alla billiga lageröl med en styrka över 7% som i grunden är smaklösa och inte har något att sätta mot alkoholsmaken är vidriga de också.

          Edit: Jag ser att recensionen är av en lättölsvariant. Den jag drack låg på 4%.

          Senast redigerad av Ola Svensson; 15 augusti 2013, 18:56.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • mbitton
            Användare
            • februari 2013
            • 223

            #6
            Ljummen, billig lager som är avslagen är nog bland det äckligaste som finns... ännu värre är det om det skulle va en fimp eller en gammal prilla i den....
            600 + 120 lliter Tanganyika

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Tesco Lager är det sämsta jag druckit http://hywelsbiglog.wordpress.com/20...o-value-lager/ men jag öppnade en burk av en ännu billigare lager i England där de även sparat in på humlen, men jag kan inte påstå att jag drack den.

              Åbrå Original tycker jag smakar bättre än Pripps Blå och båda smakar mycket bättre än de ännu billigare "filtrerad mäsk-ölen" som jag tycker är helt odrickbara. Det finns flera på systemet men jag kommer inte ihåg namnen.

              Alla billiga lageröl med en styrka över 7% som i grunden är smaklösa och inte har något att sätta mot alkoholsmaken är vidriga de också.

              Edit: Jag ser att recensionen är av en lättölsvariant. Den jag drack låg på 4%.
              Jag ser att det beställa Teco Lager 4% direkt från hemsidan!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Getingen
                Användare
                • december 2012
                • 412

                #8
                Är ölen för billig kan det inte vara bra, så enkelt är det Sen finns det bra öl som inte kostar allt för mycket, men man måste ändå vara bered att vilja betala lite. Precis likadant som med vin och whisky.

                Nu försöker jag att hålla mig till bra och öl och har inte testat särskilt många ur lågpris segmentet.

                Ett bryggeri som jag däremot tycker gör förskräckliga öl som ändå kostar endel är Innis & Gunn, ölen innehåller extremt mycket diacetyl vilket upplevs som att det smakar smör, vilket är en felsmak och inte ska finnas i öl men kan vara accepterat i låga mängder i vissa brittiska stilar. Men I&Gs öl är fullkomligt bombade med det, däremot är det många som verkar gilla ölen ändå.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Carlsberg Elefantöl. Har tydligen utgått. Den smakade som en dålig pilsner man hällt två shots vodka i - och det var precis vad det var. Enda försäljningsargumentet var att det var den alkoholstarkaste öl som gick att få tag på.
                  Håller helt med. Fint om det är begravat.
                  Enda försäljningsargumentet fungerade verkligen, har druckit det en gång, var 15 och på klassresa. Man lärde sig.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8597

                    #10
                    Lapin Kulta är inget vidare heller. Marknadsföringsmässigt torde det rida på något slags exotik-image och det är (tyvärr) standardölet i kranarna på nästan alla hak utan självaktning.

                    Ett annat värdelöst blask är Koff. På det stämmer den hör vitsen ganska bra: Vad är det för likhet mellan Koff och att älska i en roddbåt?
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Elefantöl finns fortfarande i Systembolagets ordinarie sortiment: http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...k/?varuNr=1229
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Norrlands Guld ser jag som den absolut minst prisvärda ölen. Sedan är det mycket annat blask som tillverkas i Sverige i ölväg.

                        Typ Miller, Corona och sådana öl åt vattenhållet har aldrig varit min grej heller.

                        Något man kan bli grymt besviken på är om man är utomlands och dricker någon öl, som ingår i hela den underbara upplevelsen och sedan köper den hemma, inte alls samma sak

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          [Elefantöl] har druckit det en gång, var 15 och på klassresa. Man lärde sig.
                          Haha, samma här! Jag misstänker skolungdomar på resa var målgruppen för smörjan.
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Elefantöl finns fortfarande i Systembolagets ordinarie sortiment: http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...k/?varuNr=1229
                          7.2 promille? Mitt minne är att det hade en alkoholstyrka över 10... Menmen, det är som sagt ett tag sedan.
                          Senast redigerad av Mike_Noren; 16 augusti 2013, 14:39.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Sol och Corona har jag druckit i Mexiko dvs. i sin rätta miljö och då ändrade jag uppfattning om dem. De dricks närmast nollgradiga (förstås utan lime) och är lite lättare att dricka än vatten, men med viss beska. Corona smakar bättre än Sol i dessa sammanhang men Superior är en likartad öl från Mexiko fast bättre och något mer beska. På något sätt är det som att man måste knäcka koden för vissa öltyper för att "förstå" dem. Första gången jag drack veteöl tyckte jag att de smakade disktrasa, men idag tycker jag att de är fantastiska med sin uppfriskande syrlighet. Trapistöl har en viss tröskel för att inte säga de belgiska fruktölen. Det finns däremot en vidrig körsbärsöl på systemet som heter Kriek har jag för mig. Syntetiskt körsbär! Varför gör de så när det finns massor av goda körsbärsöl i Belgien? Jag var på Systemet idag och öl med namn som "Arboga 10%" och "Starköl" hamnar inte direkt i varukorgen...
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8597

                              #15
                              Ursprungligen postat av Banderad
                              Något man kan bli grymt besviken på är om man är utomlands och dricker någon öl, som ingår i hela den underbara upplevelsen och sedan köper den hemma, inte alls samma sak
                              /Jocke
                              Ja, konstigt. Samma sak gäller för övrigt viner. Men tacka vet jag Coca Cola, det blir man aldrig besviken på.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...