Fråga kring filtermaterial till Tanganyikakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MvL
    Användare
    • mars 2011
    • 9

    Fråga kring filtermaterial till Tanganyikakar

    Har tänkt starta upp ett kar som ska bebos av Tropheus Pemba eller Chimba, har inte riktigt bestämt mig ännu, samt några Synodontis Multipunctata. Karet är på 330l till vilket jag har ett Eheim 2260 ytterfilter, vilket i princip är en stor hink på 18 liter. Har tänkt fylla denna med ca 5 liter marmorkross (1 cm bitar), 8 liter ehfi substrat pro, 5 cm grov filtermatta samt krossade snäckskal på toppen. Filtermaterialet packar jag i tvättpåsar/säckar. Snäckskalen säljs som fodertillskott för höns och är därför ganska finfördelade. Min tanke är att de ska fungera som finfilter samt tillföra kalk för att stabilisera kh värdet. (Kranvattnet där jag bor har ett Kh på 3 samt Ph 7). (I mina Malawikar har jag "vanlig" fyllning i filtren och tillför vid vattenbyten bikarbonat samt salt för saltvattensakvarium, 1dl/100l, vilket ger ett kh på ca 10 samt ett ph på . Tanken med det nya filtermaterialet är att få något stabilare vattenvärden med ett högre kh. Tänker jag rätt?
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Ingen kemiexpert, men det låter som att kalket i filtret iaf borde smitta av sig till akvariet. Själv kör jag med kalkgrus och kalkstenar för att få i det i akvariet.

    Bara en fråga om du har tänkt till på synodontisen. Multin blir ca 20 cm stor och är en stimfisk, den är också en gökmal vilket gör att den kan krasha partyt för dina troffar om de vill leka.
    Det finns en mindre synodontis som heter petricola, även den från t-sjön. Den blir ca 10 cm och är en romspridare istället så släpper rommen på botten istället för att störa lekande munruvare. Bara en tanke om du missat den infon.

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Kalk höjer inte pH mer än de 7.5 normalt sett, det finns vissa ovanliga kalksorter som höjer pH till 7.8 men de brukar vara dyra.

      Kommentar

      • MvL
        Användare
        • mars 2011
        • 9

        #4
        Hej,

        Jo, jag har funderat lite över kombinationen. Har 4 Synodontis petricola i mitt Malawikar och de är väldigt beskedliga. Tycker dock att multipunktatus är grymt snygg (vill gärna ha) och till sammanhanget hör att jag väl inte har några direkta odlingsambitioner. Det jag funderat mest över är väl storleken. Frågan är väl dock om de uppnår max storleken i ett akvarium som inte är större än 330 liter? En annan svårighet jag funderat över är foder biten. Synodontisen behöver proteinrikt foder, vilket inte är bra för Troffarna som ju ska ha vegetabiliskt. Hur matar jag malarna utan att troffarna smakar?

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Har man troffar går deras mat alltid i första hand. Malarna får helt enkelt äta det som bjuds

          Det är en myt att fisken anpassar sig efter akvariets storlek. Multin kommer att växa sig så stora som de kan och då kanske ett 330 är litet. Det är värt att tänka på iaf, det är ju också en stimfisk så man vill ju helst ha 6 eller fler. Så tänker jag iaf kring detta.

          Jag har själv väntat med multin till nu när jag har ett stort kar på ingång. Kört petricola tidigare.

          Kommentar

          • Doktor-T
            Användare
            • april 2012
            • 424

            #6
            Se nu är vi i foderträsket igen! Alltid detta "bekymmer" såsnart man vill blanda lite favoriter. Precis som Johho säger så får man ha troffarna primärt i åtanke när det gäller foder. Jag har samma dilemma i mitt kar även om det inte rör malar. Vad jag hittills är inne på är att huvudsakligen mata med en rejäl omgång spirulinaflingor och direkt efter det slänger jag in en mindre dos med malt 50/50 granulat. Troffarna verkar bry sig mindre om smått foder när det finns större flingor att äta samt att jag uupplever att troffarnas mage och tarmar klarar malt foder bättre än hela pellets av torrfoder.

            Tiden är också en sak, är dessa malar nattaktiva kan du testa att slänga i foder anpassat mer för dom när troffarna sover och på så vis styra vem som äter av vad.

            Testa försiktigt med mer proteinrikt foder och håll ett skarpt öga på om troffarna börjar sega eller simma på stället.
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

            Kommentar

            Arbetssätt...