Heckelii foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    Användare
    • april 2012
    • 41

    Heckelii foder?

    Tjenare
    Har skaffat mig en grupp VF Heckelii. Undrar lite kring foder. De kopplades in igår kväll och alla käkade direkt lite röda mygglarver. Kastade in det som godis för att se.. verkar ha tagit flytten bra

    Behöver lite tips på vad jag ska köpa för foder dock. De silar ju inte botten som andra jordätare.
    Sen är det ju skönt att använda sånt som skitar ner så lite som möjligt om det nu går ^^

    Tacksam för alla svar.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Cool fisk du valt!! Bilder vore grymt, skulle verkligen vilja se mer av denna art på forumet.

    Jag skulle köra med tetra discus. Bra med färgförstärkning och små pellets som sjunker sakta och lägger sig på botten där de kan plocka lite.

    Går att hitta till hyggligt pris särskilt med medlemsrabatten för NCSmedlemmar.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Bass
      Användare
      • april 2012
      • 41

      #3
      Tack!
      Ska införskaffa det.
      Tidigare kört diskus.. då va det mycket oxmix och tetrabits, är det samma föresten som tetradiskus? =P Typ samma burk ser jag.

      Skulle vara skönt att slippa 2 vattenbyten i veckan som det va med mina tidigare fiskar pgr av tungt foder, samtidigt vill man ju köra frysfoder.. men typ allt jag kört har skitat ner nå överjävligt. Heckelii verkar käka med lite finare bordskick dock.. diskusarna slet sönder maten och käkade som dårar vilket gav en massa spill.. kanske annorlunda med dessa

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jo det är nog samma
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • irwin_fletch
          Användare
          • april 2010
          • 306

          #5
          Mina Heckelii äter bra av alla sorters foder. Tror det kommer funka fint att erbjuda samma foder som du ger diskus.

          Kommentar

          • kingdiamond
            Användare
            • juni 2008
            • 45

            #6
            Ja bilder vill vi ha hur många blev det? Storlek?

            Jag ger mina räkmix o flingfoder

            Kommentar

            • MisterPils
              Användare
              • juni 2013
              • 73

              #7
              Akvarietekniks discusmix basic tror jag skulle vara prima...

              Kommentar

              • Bass
                Användare
                • april 2012
                • 41

                #8
                Tack alla =P
                Kommer ta ett tag för dom att komma in i nya akvariumet tror jag. De briljerar inte med sin färg nu men det kommer.
                Återkommer med bilder sen.
                Blev 5st, två är nog närmare 17cm kanske 3st är mindre, 12-15cm kanske eller så kör jag glädjemått på alla kanske ^^

                Riktigt fina är dom i alla fall. Tror det är dessa som Akvarielagret la upp på sin FB tidigare.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Oj jäsikens vilket snyggt foto!!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Bass
                    Användare
                    • april 2012
                    • 41

                    #10
                    Haha ja, sjuk bild, misstänker att det är den gruppen jag köpte.

                    Vilket fall. Fiskarna gick i ett kar med ganska buffliga större fiskar och de har åkt på en del stryk det kan man se på fenorna som är lite sådär.. känns trist med tanke på priset 500kr st
                    Men de ska få gå nu i lugn och ro några dagar och då hoppas jag att de återhämtar sig och färgen kommer tillbaka fullt ut
                    De ser ut och må rätt bra faktiskt ändå även om de är lite försiktiga med maten.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Jag brukar salta lite om fenorna fått stryk
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Grattis till att ha skaffat den kanske vackraste ciklidarten av alla!

                        Jag tycker att en kombination av diskusgranulat och räkmix är ett bra jordätar foder. De växer bra på diskusgranulat som uppenbarligen fyller energi och proteinbeovet väl medan räkmixen är lite mer naturligt och "färskt". Grönsaks innehållet i räkmixen är också viktigt. De tarmundersökningar jag sett för jordätare tyder på att de i naturen äter till stor del vegetariskt.

                        mvh

                        Olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Bass
                          Användare
                          • april 2012
                          • 41

                          #13
                          Tack Olof. Ja de är otroligt fina.
                          Lite nyfiken på vad ni tänker är optimal temp samt flöde i karet? Just nu 28C och har riktat strilrören nästan rakt upp mot ytan för att få så mycket ytrörelse men samtidigt lite ström under ytan.

                          Den här gången ska jag nog försöka mig på att göra eget foder också

                          Nyfiken på att mata med lövmask också =P

                          Kommentar

                          • olof
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1823

                            #14
                            Gå inte under 28° i temperatur. Det var detta jag missade på när jag hade dem. De trivs inte med låga temperaturer.

                            mvh

                            Olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • Bass
                              Användare
                              • april 2012
                              • 41

                              #15
                              Ok är det närmare 29-30 som gäller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...