NIKON sb700 inställningar vs kamera D90

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    NIKON sb700 inställningar vs kamera D90

    Jag trasslar lite med detta. Edna sättet jag fått det att fungera är att ha kameran på manuellt läge och blixten på TTL.

    Går det att ha kameran på automatiskt läge med en extern trådlös blixt, eller är det faktum att logiken i kameran inte kan veta var blixten är tillräckligt för att det inte ska gå att automatisera för kamerautvecklarna?

    En fråga till, när jag lägger den på täckglaset förlorar jag mycket ljust genom just täckglaset. Några smarta tips här?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det går väl att ställa in blixten hur stark den ska vara?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Med den blixten borde du inte förlora nått märkvärdigt med ljus genom ett täckglas. Vet inte hur bra det fungerar med autoläge heller.
      Själv kör jag kameran (D90) på manuellt sedan den inbyggda blixten på kommando läge och lägger den externa blixten på täckglaset i slav läge.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #4
        Ursprungligen postat av affealien
        Själv kör jag kameran (D90) på manuellt sedan den inbyggda blixten på kommando läge och lägger den externa blixten på täckglaset i slav läge.

        Så kör jag också med min D300 och SB 600 blixtar.

        Ang ljusstyrka så brukar jag justera den genom ljusexponerings kompensationsknappen + / - beroende hur djupt jag vill blixtljuset ska ner.

        Finns även en justering av blixtstyrka som heter Blixtkompensation på kamerahuset...

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Jag trasslar lite med detta. Edna sättet jag fått det att fungera är att ha kameran på manuellt läge och blixten på TTL.

          Går det att ha kameran på automatiskt läge med en extern trådlös blixt, eller är det faktum att logiken i kameran inte kan veta var blixten är tillräckligt för att det inte ska gå att automatisera för kamerautvecklarna?

          En fråga till, när jag lägger den på täckglaset förlorar jag mycket ljust genom just täckglaset. Några smarta tips här?
          Jag kör oftast kameran i läge A och så mycket kräm det går på den externa blixten, det ställer du in i comanderläget. Oftast täcker jag bort kamerans blixt. Funkar hur bra som helst. Mätningen sker i kameran så vart blixten är spelar ingen roll, bara den lyser på det du fotar.
          Smarta tips angående dina täckglas RENGÖRING.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Måste läsa lite manual känner jag spontant.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            Arbetssätt...