Ruvar malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jettu
    Användare
    • augusti 2012
    • 50

    Ruvar malar?

    Förra veckan kom jag hem efter en veckas semester. Mina fiskar fick klara sig själva under tiden. När jag kom tillbaka så hade en fisk hoppat ut ur akvariumet ( =/ ) och tre gula ancistrusmalar var försvunna. Två tjejer och en gammal hane. Jag har tittat under alla skåp i badrummet (där akvariumet står), även under mattan, tvättmaskinen (osv); men inte återfunnit dem. Akvarievattnet är fint, klart och luktar inte dåligt. Alla andra fiskar verkar glada. Har malarna dött och blivit uppätna (borde det i så fall inte vara kvar några rester?) eller har dom gömt sig och kanske fått barn (ruvar dom isf?)? Jag vill ju inte gräva runt och leta ifall de vill vara i fred. De här rackarna brukar i normala fall komma fram varje dag, så det är onormalt att man inte ser dem... Jag är också mottaglig för andra förklaringar...
  • MisterPils
    Användare
    • juni 2013
    • 73

    #2
    Hanen vårdar både rom och yngel och håller sig gärna i den grottan eller kryp-in som dom lekt i. Honorna däremot borde ju visa sig för dom deltar inte i yngelvården.

    Kommentar

    • jettu
      Användare
      • augusti 2012
      • 50

      #3
      Ursprungligen postat av MisterPils
      Hanen vårdar både rom och yngel och håller sig gärna i den grottan eller kryp-in som dom lekt i. Honorna däremot borde ju visa sig för dom deltar inte i yngelvården.
      Jasså, är det hanen som gör sådant?! Också fisk-pappor vabbar! Fantastiskt! Hur länge ruvar han? (och har han en tjej åt gången eller kan han ha "lekt" med båda?) Jag ska alltså bara oroa mig för dom två andra som är på vift? Brukar malar klättra ut ur akvariumet?

      Kommentar

      • MisterPils
        Användare
        • juni 2013
        • 73

        #4
        Många malar rusar mot ytan med jämna mellanrum, och ibland så händer det att dom "prickar" öppningar i täckglasen och kan hoppa ur karet. När hanen väl lekt av en hona så håller han sig till rommen, så det är inte trolig att han lekt av båda. Om dom nu har lekt vill säga. Vad har du för andra fiskar i karet?

        Kommentar

        • jettu
          Användare
          • augusti 2012
          • 50

          #5
          Ursprungligen postat av MisterPils
          Många malar rusar mot ytan med jämna mellanrum, och ibland så händer det att dom "prickar" öppningar i täckglasen och kan hoppa ur karet. När hanen väl lekt av en hona så håller han sig till rommen, så det är inte trolig att han lekt av båda. Om dom nu har lekt vill säga. Vad har du för andra fiskar i karet?
          Jag har ett gäng corydoras (om det nu stavas så, någon typ av mal som ser ut som vanliga fiskar), kardinaltetra och guppys med yngel. En algätar finns också. Två sniglar (tyvärr) och räkor (osäker på hur många, stora och små). Är det en farlig miljö för malar? Jag hade ett mellanrum mellan akvariumet och "taket" förut (och även under semestern), så alla (tre) plattmagade fiskar som jag tidigare hade har tagit självmord genom att hoppa ut . Nu är det däremot stängt. Men jag hittade inga malar i badrummet, kan dom ha krypit långt? Bör jag kolla av hela lägenheten?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            De fiskarna ska inte vara något problem alls, jag tror inte de krupit långt. Har du många gömställen?

            Hur länge sedan såg du dem sist? Såg du dem precis innan du reste, eller var det längre än så sedan?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • jettu
              Användare
              • augusti 2012
              • 50

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              De fiskarna ska inte vara något problem alls, jag tror inte de krupit långt. Har du många gömställen?

              Hur länge sedan såg du dem sist? Såg du dem precis innan du reste, eller var det längre än så sedan?
              Jag är inte helt säker på när jag såg dem sist, var hemma lite sporadiskt veckan innan jag åkte bort. Men max två veckor har de varit utom synhåll, för jag bytte vatten ganska exakt en vecka innan jag åkte och då såg jag ju allihopa. Eftersom dom bor i badrummet så tittar jag ofta på fiskarna, så jag brukar kunna få syn på alla fiskar varje eller varannan dag. Därför reagerade jag redan dagen efter jag kom hem. Dom här gula brukar dessutom komma fram vid matning, i alla fall gillar flickorna mat. Har malar skelett så man kan identifiera dem ifall man nu skulle råka få syn på något misstänkt? Jag antar att jag ska låta bli att gräva runt i akvariet nu när pappan eventuellt har kvalitetstid med de eventuella små liven....

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jo de har skelett och du kan eventuellt hitta skallarna, men de löses upp rätt snabbtom de är uppätna, dock verkar du inte ha andra arter som skulle kunna käka upp dem snabbt nog. Ancistrus kan nog äta en annan mal på en dag möjligen.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • jettu
                  Användare
                  • augusti 2012
                  • 50

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Jo de har skelett och du kan eventuellt hitta skallarna, men de löses upp rätt snabbtom de är uppätna, dock verkar du inte ha andra arter som skulle kunna käka upp dem snabbt nog. Ancistrus kan nog äta en annan mal på en dag möjligen.

                  jag har två till ancistrus som lever, det glömde jag säga, en svart hane och så en gul flicka...men det vore ju hemskt om dom åt upp sina kompisar!!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    det skulle jag gissa på. De hade nog dött innan iofs, väl döda äts de upp rätt snabbt. De skulle aldrig döda någon annan fisk. Jag har aldrig sett Ancistrus som hoppat ur ett kar, det utesluter det givetvis inte.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • MisterPils
                      Användare
                      • juni 2013
                      • 73

                      #11
                      Är inne på DaRe´s linje jag med...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...