Första Malawikaret 540L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faliz
    Användare
    • mars 2012
    • 19

    Första Malawikaret 540L

    La ut detta på 2 olika grupper igår på FB och provar här med.

    Ok, då skall man ge sig in på Malawiciklider för första gången. Har erfarenhet av både Tanganyika och syd/mellan amerikanska ciklider. Men Malawicikliderna har jag inte haft innan.
    Nu är det tänkt att det skall startas igång ett malawikar istället för ett troffekar.
    Har nu lusläst på 3 olika sidor på internet NCS, ciklider och zoopet samt i Btn boken.
    Inte alltid lätt då de ibland ger olika budskap.
    Samt hela tiden motläst mot fisklistan på vad som kan vara tänkbart att få tag på inom rimliga pengar. Kommer ju knappast köpa några väldigt dyra fiskar när man är ny på nått.

    Men nu börjar arterna bli någorlunda klara och jag hoppas jag kan få lite hjälp av er med er erfarenhet vad som kan tänkas funka och framförallt fördelningen då den inte alltid framgår på sidorna och i boken.
    Är jag helt ute och cyklar så självklart får ni säga det.

    Vår ( min och sambons) tanke är att ha nån art "juvel" som fångar ögat och sedan 2 arter med lite mer mängd.
    Karet är ett standard 540 kar.

    Som "juvel" har vi 2 olika att välja på just nu när vi tittat.

    Aulonocara jacobfreibergi eller Copadichromis geertsi . Har förstått att Geertsin inte är något bra alternativ och frågan jag egentligen har här om det finns en chans att ha någon Aulonocara eller Copadichcromis tillsammans med Mbuna?


    Mbuna som kan tänkas funka med nån av dessa har vi 3 förslag vilket då kommer reduceras till 2.

    Labidochromis sp mbamba
    Metriaclima zebra
    Labeotropheus trewavasae ”chilumba red”

    Här är det väl egentligen frågan om hur tuff näbben är. Står lite olika på olika ställen angående den.
    Samt att det troligtvis inte kommer bli både Mbamba och Zebra då de är rätt lika i sin teckning.

    Här är det lite mer specificerat när det gäller Labidochromisen och näbben. Då vi gillar de färgvarianterna.

    Hur är era tankar om detta ni som har erfarenheten.
    Kom gärna med mer förslag på fiskar som ni tror matchar in som vi kan ha missat.

    Tack på förhand
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen hit!

    Geertsi är en riktigt snygg fisk. Den passar inte ihop med så pass tuffa firrar som L. Trewavasae. Den är nog lite för tuff även för A. Jacobfreibergi men det beror lite på individer också. Ni har ju en bra storlek på burken vilket kan göra att det funkar bättre.

    Måste ni ha mbuna? Finns ju många andra fina, lugnare firrar

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Välkommen! ! Ser fram emot att höra och se (bilder)vad du gör framöver med detta.

      Spännande med ett nytt Malawiprojekt!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      Arbetssätt...