Är detta en Guianacara geayi verkligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • januari 2013
    • 186

    Är detta en Guianacara geayi verkligen?

    Hej

    Behöver eran hjälp med att artbestämma om denna fisken verkligen är en Guianacara geayi ?
    Bifogar även en "lathund" som jag hittat en gång i tiden


    Klicka på bilden för större version

Namn: gg.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,4 KB
ID: 698910Klicka på bilden för större version

Namn: guianacara_lathund.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,7 KB
ID: 698911


    Vad har ni för kunskaper?

    Anledningen att jag frågar är att det finns ungdjur till denna pappan att köpa men vill vara säker på att det verkligen är rätt fisk...
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Nej det är det inte. Skillnaden är grundfärgen och sedan det svarta längst fram på fenan avslöjar den direkt. Vad det egentligen är kan jag inte säga nu för har inget bra att bläddra i här.

    Men om du själv inte kan se skillnad spelar det då någon roll vilken variant av arten det är, de är nog väldigt lika i beteende.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Nope troligtvis stegiosi. Tittar noggrannare sedan...
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Hmm sidofläcken liknar mer owroewefi iofs
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • timebandit
          Användare
          • januari 2013
          • 186

          #5
          Tack för svar.

          Misstänker själv owroewefi men jag är inte så jättebra på att verkligen avgöra.
          Googlar man på Guianacara geayi så får man upp många bilder och denna liknar då men antar att det är rätt vanliga att missta på dem.
          Men det stora strecket är väldigt nära iaf.
          Det måste vara rätt fisk för jag skulle inte vara ensam köpare utan ett gruppköp isåfall och åker inte hundratals mil för "fel" fisk även om dem liknar varandra

          Edit:

          Hittade faktiskt liknande bilder på ett amerikanskt ciklidforum med samma frågor och fick svaret att det inte är det. Bakfenan skall tydligen ha en liten hint av rött också. Och aldrig det svarta på ryggfenan...
          Synd.
          Senast redigerad av timebandit; 06 augusti 2013, 19:24.
          Inneboenden i akvariet:
          L-134, Ancistrus
          Botia Striata
          Filterräckor av olika sorter

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Bilderna här på artregistret är ju faktiskt väldigt bra att titta på också på just Guianacara geayi för att få lite uppfattning hur de ska se ut.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • timebandit
              Användare
              • januari 2013
              • 186

              #7
              Det har man självklart gjort Men när man började googla lite mer intensivt så blir man ju osäker. Finns nog många som är sålda under fel namn.

              Hittade faktiskt några sidor med "korrekt" info.
              Tack för eran hjälp. Lär väl återkomma igen när nytt tillfälle ges
              Inneboenden i akvariet:
              L-134, Ancistrus
              Botia Striata
              Filterräckor av olika sorter

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Vi hade helt fel här i artregistret för ett par år sedan också. Inte en fisk var rätt. Jag tror zoopet har fel om det inte är fixat så det är lite klurigt.

                Jag kan tänka mig att det finns fler obeskrivna, jag har lagt in några som går under sp. "red cheek" ( Guianacara stergiosi ) och sp. "rio sipaliwini" ( Guianacara sphenozona )

                under respektive art istället för egna arter, vi får se om de blir beskrivna som egna eller som samam som de nu är listade under.
                Sipaliwinin är jag ute efter för övrigt.

                /David
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                Arbetssätt...