720 SA jordätare med vänner ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    Användare
    • februari 2013
    • 25

    #76
    Ursprungligen postat av DaRe
    Jo jag har googlat på härkomst och de är sannerligen vackra. Extremt nöjd med detta köp!

    Är det Symphysodon aequifasciatus eller Symphysodon discus ? Har aldrig greppat riktigt vad skillnaden är dem emellan. Någon har referens till en artikel där skillnaderna beskrivs?

    Jag antar Symphysodon aequifasciatus , Lake Maica "maica red", men bekräftelse vore grejtans.
    Det är väl inte helt hugget i sten men om man går efter Heiko Bleher så finns det tre arter av Discus.
    - S.discus, också känd som Heckel Discus
    - S.haraldi, brun och blå Discus
    - S.aequifasciatus, grön Discus

    Dina skulle då vara F2 från S.haraldi fångade i lake Maica i Santarem området.

    Den här smått förvirrande diskussionen om hur många arter det finns har gjort att man oftast benämner VF med typ( Heckel, blå, brun eller grön), fångstställe samt ibland hur mycket horisontella linjer som fisken har(royal, semiroyal). Tex Royal blå från lake Ayapua.

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #77
      Ursprungligen postat av DaRe
      Tjohoo! Lek på mina F2 Diskus. Askul. Undrar om det blir yngel??
      Red Maica, eller maica red?

      Så jäkla kul för jag hade ju tänkt att den branta breda släta grenarna skulle vara tänkbara lekplatser för diskusen och så leker de precis där. Kul att detta händer

      Jisses grattis DaRe!! Hade missat detta totalt! Vad fort det gick! Jag hoppas verkligen att allt går bra och att du får se ynglen växa sig stora och äta av föräldrarnas sekret Håller tummarna HÅRT nu
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #78
        Här finns en artikel som är open access http://www.hindawi.com/journals/ijeb/2011/360654/

        Dessa är med all säkerhet de giltiga arterna och de FishBase listar:
        Symphysodon discus
        Symphysodon tarzoo (=Blehers aequifasciatus)
        Symphysodon aequifasciatus (=Blehers haraldi)

        Frågan är inte om dessa arter "finns" utan vad de ska kallas. Inget tyder på att Blehers namnsättning var före Ready et al (som FishBase går efter) vilket gör att Ready gäller. Bleher har en äldre referens men det verkar vara någon form av "pre print" och därmed inte att betrakta som tillgänglig.

        Som ni kan se i artikeln ovan finns troligen några arter till då de bildar olika genetiska grupperingar. Kritik har framförts att författarna inte fångat fiskarna själva, men det spelar mindre roll - de genetiska grupperingarna finns. Däremot ska man möjlighen vara lite försiktig gällande utbredningarna, men inga arter beskrivs här.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #79
          Tack kawasa och PiaJo.

          Tack för info Ola och lofstrog
          Om jag följer Ola bör jag ha gissat rätt ovan.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #80
            Discus har väl alltid det kraftiga svarta bandet mitt på kroppen och tarzoo har alltid de röda prickarna? (Jag vet inte om aequifasciatus eller någon av de andra potentiella arterna kan uppvisa dessa karaktärer)
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #81
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Discus har väl alltid det kraftiga svarta bandet mitt på kroppen och tarzoo har alltid de röda prickarna? (Jag vet inte om aequifasciatus eller någon av de andra potentiella arterna kan uppvisa dessa karaktärer)
              Det finns ett undantag vad jag vet S aequifasciatus från Rio Ica har det kraftigt markerade bandet mitt på kroppen.
              Sedan så är väl S.discus alltid "full royal" men har inte samma klarblåa/turkosa stripes utan de har mer en "gråblå" ton.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #82
                Idag rök sista larverna från leken. De fanns igår och jag tror jag såg i morse.

                Andra paret tror jag har lagt rom nu och detta första par är igång och putsar rot och förbereder lek nummer två.

                Kul med lek!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #83
                  Satanopercorna växer så det knakar och jag uppfattar det som att stlrsta (hannen tror jag) kraftigt kan variera hur lysande hans blå glittrande prickar är på kroppen. Från nästan osynliga till skarpa och klara. Någon som sett detta?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 840

                    #84
                    Håller tummarna för att det funkar hela vägen ut någon gång, skulle vara jätte kul att följa det hela med bilder
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #85
                      Bilder kommer. Det är redan mörkt där nu men framöver så.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • ewa
                        NCS Medlem
                        • mars 2013
                        • 457

                        #86
                        Dare- Satanoperca jurupari som jag hade på 90 talet hade också silvergrå prickar på kroppen som lyste mer eller mindre silverblå, men alla individer hade inte samma styrka i färgerna, halvvuxna- en del hade lysande färger andra mattare. Det hade inte med storleken att göra. De kunde reglera hur lysande de var. Tyvärr inga bilder, det fanns inga digitala kameror då :-(

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #87
                          Kul att höra, det ser häftigt ut!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #88
                            Nu leker de igen.Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 19.05.57.jpg
Visningar: 1
Storlek: 544,2 KB
ID: 686937Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 19.06.06.jpg
Visningar: 1
Storlek: 586,7 KB
ID: 686938Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 19.06.43.jpg
Visningar: 1
Storlek: 574,8 KB
ID: 686939Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 19.06.52.jpg
Visningar: 1
Storlek: 520,2 KB
ID: 686940Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 19.09.30.jpg
Visningar: 1
Storlek: 596,7 KB
ID: 686941Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 19.12.23.jpg
Visningar: 1
Storlek: 641,8 KB
ID: 686942Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 19.12.36.jpg
Visningar: 1
Storlek: 856,8 KB
ID: 686943
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • PiaJo
                              • januari 2011
                              • 1744

                              #89
                              Så kul! riktigt fina plattisar
                              ----------------------------------
                              /PIA

                              Kommentar

                              • Big_Sal
                                Användare
                                • maj 2010
                                • 315

                                #90
                                Riktigt fina fiskar och bilder Dare! Detta karets invånare känns som en supermix!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...