936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Version fyra av de publicerade varianterna, annars version femtioelva.
    Bifogade filer
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      Fundera gärna om det finns stenröse där det kan lagras skit och matrester i. Jag hade gjort fel i ett av mina så pumparnas rotation på vattnet gjorde att allt samlades på ett ställe istället för att tas upp i pumpen. Mycket bättre efter jag gjorde om.

      I början kan man ha lite mindre inredning så man ser att alla fiskar är friska och krya. Dvs kör helt utan inredning. Efter någon månad så lägger du in ett stenrös. Fisken kommer då gå som i Zooaffären utan revir och blir kanske inte så stressad? Så brukar jag göra med Tropheus iallafall
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Hehe, och det säger du nu. Jag har kört med dessa pumpar i några år och de ger ett bra flöde dock ställer ju stenröset till med en del och det finns definitvt risk att det fastnar i röset. Får se upp med det? Tips??
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          Du kan ta med dig lite sten från mig, nu ser det ut som du fått tag på flera olika sorters stenar. Jag tror jag har så du kan köra med en sort och så att det inte samlas massa klegg mellan alla småstenar.
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Ses i morrn Jocke!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              I det kar där det fastnade så mycket var det väldigt platta stenar som sluttade och låg på varandra. Typ 3-4 cm tjocka plattor.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Doktor-T
                Användare
                • april 2012
                • 424

                Roten hamnade bättre och mer naturligt i mitt tycke eftersom den ligger ovanpå stenarna. Sen detta med att sten samlar skit är ju dessvärre en sanning. Jag laborerar ibland med pumparnas utblås för att styra var skräpet ska hamna. Det fungerar faktiskt rätt bra om man låter det gå några dagar så ser man snart vart skiten hamnar.
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  I början är det viktigt att kunna räkna in alla fiskar så ingen har dött och lagt sig i stenröset. Det är inge bra.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Doktor-T
                    Användare
                    • april 2012
                    • 424

                    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                    I början är det viktigt att kunna räkna in alla fiskar så ingen har dött och lagt sig i stenröset. Det är inge bra.
                    Instämmer. En av orsakerna till att jag endast har moduler och 3 stenar + växter i mitt kar.
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Usch då. Nu blir jag lite skraj. Stenrös kanske inte är någon höjdare.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Nåja, jag kanske ska följa dessa råd och plocka ur för att lägga tillbaka en del senare.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          Jag tycker det beror lite på vilka firrar du väljer. Jag har alltid massa inredning och tycker att det ska vara så, gillar ju när killarna ta revir. Köper du en troffegrupp så får du ju vara försiktig med massa grottor så du har koll på dem.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av maltandis; 06 augusti 2013, 23:12.
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            Lycka till !
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av maltandis; 06 augusti 2013, 22:06.
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Snygga burkar, gillar speciellt sista!!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • maltandis
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 1567

                                Samma kar, de är Riverstonemoduler på den sista bilden, och lite gotlandsten (som jag tagit bort nu)
                                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...