936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThomasK
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 286

    #91
    Ursprungligen postat av DaRe
    Bökat som f-n men det är svårt...

    Feedback?

    Snyggt tycker jag
    Mvh Thomas

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #92
      Jag har en nära nog tom 280 liters kub intill i värsta fall.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #93
        Bilder
        Bifogade filer
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #94
          Jag tycker det ser riktigt bra ut!

          /Jocke

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #95
            I mitten på karet har jag en sten som jag nu flyttat i bakkant för att skapa en större sandyta. Det ska vara övergången klipp/sandbiotop på nåt sätt.

            Vad är bäst med den stenen?

            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #96
              Nån bild till
              Bifogade filer
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #97
                Ja för sjutton gubbar, jag har verkligen velat ha färger och stentyper som var mer samstämmiga, men detta var vad jag hade tillgängligt och jag kan inte samla på mig ett förråd av en massa stensorter. Vi får se om jag efterhand byter ut några stenar. Flera av dessa kommer från ett annat akvarium som snart är till salu och har en massa goa bakterier på ytan

                Detta kanske duger för att jag ska kunna hitta de första innevånarna
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #98
                  Vill inte att stenröset ska ta så abrupt slut, något tips för att mer glida ut i sanden?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • ThomasK
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 286

                    #99
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Vill inte att stenröset ska ta så abrupt slut, något tips för att mer glida ut i sanden?
                    Det kanske blir som du vill om du lägger en kilformad "sträng" med mindre
                    sten från röset och snett utåt.

                    Ett annat sätt för att hålla småsten på plats kan ju vara att du limmar en kilformad
                    sträng på en tunn skiffersten i den längd och höjd som du själv vill ha.
                    Skifferstenen syns ju inte i sanden ändå.

                    Vill du ha skifferplattor så skicka ett pm till mig så får du en adress där du kan
                    hämta kostnadsfritt i Sthlm.
                    Mvh Thomas

                    Kommentar

                    • Pettap
                      NCS Medlem
                      • januari 2005
                      • 1385

                      Ser riktigt bra ut. Om du inte har några sug malar kommer stenarna att täckas med tiden av ett fint och naturligt lager med alger, då märker du inte att det är skillnad på stenarna. Det liknar min idé om hur jag vill ha i mitt stora akvarium. Om du har dykt eller snorklat någon gång i ett tropiskt hav så ser man att det ofta slutar (korall/sten reven) tvärt ner i sanden.
                      //Peter
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Tackar för alla trevliga återkopplingar!

                        Jo jag hoppas starkt på algtillväxt!

                        Och jag jag ser också ofta att det tar tvärslut, jag tänkte att det skulle bli så i bakkant och mer utspritt i framkant, men det känns ändå lite konstlat som det är nu. De två stora stenarna som ligger separat från stenhögen tänkte jag skulle illustrera stenar som rullat ned och lagt sig lite utanför.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          Det vänstra hörnet är ju riktigt snyggt, gillar hur roten tar en naturlig plats i stenhögen.

                          Kan vi inte bjuda in Ernst och se vad han tycker?

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Ursprungligen postat av ThomasK
                            Ett annat sätt för att hålla småsten på plats kan ju vara att du limmar en kilformad
                            sträng på en tunn skiffersten i den längd och höjd som du själv vill ha.
                            Skifferstenen syns ju inte i sanden ändå.
                            bra tips, det lär ju flyttas annars av fiskar som gräver kan jag tänka.!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              Att lägga mindre sten runt kanterna på ett naturligt sätt gör att det inte blir det abrupta avbrottet.

                              Sen skulle en sträng med mindre grottor kunna sträcka sig längst med bakgrunden över till ett mindre grottkomplex på höger sida.
                              Detta öppnar upp mittenpartiet av ditt kar där sandlekare kan hålla till. De stora stenar du har där nu känns som att de kan stå i vägen för fina sandslott.

                              Kommentar

                              • Doktor-T
                                Användare
                                • april 2012
                                • 424

                                Jag tycker det ser jättesnyggt ut. Sen så tycker jag att dom olika färgerna på stenarna inte stör. Jag har själv haft ågren för att blanda stensorter men sett så här så upplevs det inte som något fel.

                                Uppenbart att intresset för tanganyika vispat igång och mitt i sommarn dessutom, klart oväntat! Roligt är också att du går i sällskapsakvarietankar, precis som jag!
                                720 Malawi
                                375 Yngel
                                112 Yngel
                                70 Yngel

                                Kommentar

                                Arbetssätt...